Een VoIP centrale als dienst of koopstructuur?
In de tijd van de fysieke centrale, kocht je de telefooncentrale en alle hardware in één keer. Dit was een grote investering, waarna je de kast over een tiental jaren liet afschrijven en daarna besloot je een nieuwe te kopen. Of je rekte het nog een vijftal jaren op. Daarna had je wel echt een nieuwe nodig. Eens in de 2 á 3 jaar had je kosten aan het onderhoud en updates van de centrale en betaalde je verder voor je belverbruik. Met de komst van de VoIP centrale is koop, in de regel, geen optie meer.
Een VoIP telefooncentrale in een SaaS-model
Met je VoIP telefooncentrale verplaatst telefonie, net als vele diensten, naar de cloud. Je gaat daardoor telefonie afnemen als een dienst en dat wordt Software as a Service (SaaS) genoemd. Hiermee betaal je een prijs per maand per gebruiker en zijn updates in de prijs inbegrepen. Je telefoniesysteem is makkelijk op en af te schalen en je kan per gebruiker functionaliteiten toekennen. Door dit SaaS-model zijn de investeringskosten nihil ten opzichte van een fysieke centrale.
Het kopen van een VoIP telefooncentrale
Het voorbeeld van telefonie als een dienst, het SaaS-model, heeft betrekking op VoIP telefooncentrales in een public cloud. Er is ook nog een mogelijkheid om je VoIP centrale in een private cloud te laten draaien. Met een private cloud oplossing heb je de keuze om het in een prijs per maand model af te nemen of kan je net als vroeger de centrale in één keer afkopen. Met een private cloud kan je vervolgens je VoIP centrale laten draaien op een eigen server of die van je ICT-partner. Een public cloud oplossing draait altijd ergens in een datacenter.
Wil je meer weten over de verschillende cloud-vormen, lees dan ons blog telefonie in een Public of een Private cloud?
Welke VoIP telefooncentrale past het beste bij jouw organisatie?
Het aanbod van VoIP telefooncentrales en leveranciers is erg groot in Nederland. Dat maakt de keuze niet bepaald makkelijk wanneer jij de taak hebt gekregen om op zoek te gaan naar een nieuwe VoIP telefooncentrale. Welke past het beste bij jouw organisatie, voor de beste prijs? Om je hier een handje bij te helpen hebben we een blog geschreven. Wanneer je die gelezen hebt kan jij op zoek gaan naar de goedkoopste VoIP telefonieoplossing voor jouw organisatie.
Laat je adviseren over de VoIP centrales van LanTel
Door de jaren heen heeft LanTel zichzelf gespecialiseerd in telefonie voor specifieke branches en het MKB. Hierdoor hebben wij verschillende VoIP centrales in ons portfolio onder de namen: LanTel Wave, LanTel Blue en LanTel Move. Wij kunnen je daarom altijd een passende oplossing bieden die bij jouw organisatie past. Neem contact op met ons via 078-630 55 55, sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Wij adviseren je graag.
Neem contact met mij op
FAQ VoIP telefooncentrale
Wat is een VoIP telefooncentrale?
VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Een VoIP telefooncentrale is een centrale in de cloud en dus geen fysieke telefooncentrale zoals men vroeger had. Het is een softwareprogramma op een server in een datacenter. Via een internetverbinding bel je vanuit je toestel naar de VoIP centrale die jou verbindt met het telefonienetwerk.
Wat zijn de voordelen van een VoIP centrale?
Een VoIP centrale heeft diverse voordelen. Met een VoIP telefooncentrale ben je overal bereikbaar waar internet is en bellen je eigen
VoIP toestellen gratis met elkaar. Een VoIP oplossing heeft weinig tijd nodig om te implementeren wat switchen tussen leveranciers makkelijk maakt. Onderhoud en beheer van de centrale wordt gedaan door je provider waardoor je altijd up-to-date bent zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.
Welke VoIP telefooncentrale is het beste?
Het aanbod van VoIP telefooncentrales en leveranciers is erg groot in Nederland. Er zijn verschillende telefonieplatformen en nog meer leveranciers die met deze platformen werken. Welke het VoIP centrale het best is hangt volledig af van de wensen en behoeften van jouw organisatie. Breng die eerst goed in kaart en zoek daarna een oplossing die daar het beste bij past.