De VoIP telefooncentrale heeft de toekomst

VoIP telefooncentrales hebben de toekomst

De term ‘VoIP telefooncentrale’ klinkt misschien ingewikkeld, maar met een korte uitleg snap je al snel wat ermee bedoeld wordt. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Dit betekent, in het kort, de regels voor het kunnen bellen via het internet. Wat een telefooncentrale is weten we allemaal, de centrale waardoor alle uitgaande en inkomende telefoongesprekken lopen. Een VoIP centrale is een telefooncentrale in de cloud. Het is geen fysieke telefooncentrale zoals men vroeger had, maar een softwareprogramma op een server. Wil je meer weten over VoIP en wat de voordelen ervan zijn, lees dan ons blog “Wat is VoIP?”.

Deze vorm van telefonie (hosted VoIP) heeft de toekomst, omdat het internet nog tot in lengte van jaren blijft bestaan. We kunnen inmiddels wel stellen dat we niet meer zonder het internet kunnen.

Willem Graste

Geschreven door:
Willem Graste

De fysieke telefooncentrale verdwijnt

Een fysieke telefooncentrale kennen we allemaal, maar voor hoelang nog? Net als de VHS-videoband, MSN en de diskette, zal de fysieke centrale verdwijnen en zullen jongere generaties niet beter weten dan dat je belt via het internet met een VoIP telefooncentrale. Inmiddels bellen we al grotendeels via het internet en met een VoIP centrale. Met het verdwijnen van de ISDN-lijnen zal het niet lang meer duren voordat we allemaal via een internetverbinding bellen.

De fysieke centrale noemen we zo omdat het een fysieke kast is die in het bedrijfspand aan de muur hangt. De telefoonlijn komt het pand binnen en loopt vervolgens naar de kast toe. Vanuit de kast lopen de lijnen naar de vaste toestellen, elk met hun eigen vaste nummer. Het wordt om die reden een vast toestel of een vast nummer genoemd, het toestel en het nummer zijn gebonden aan de locatie.

VoIP centrale

Bellen via een internetverbinding

Over een internetverbinding kan je allerlei data verzenden, zo ook spraak. Dit wordt mogelijk gemaakt door SIP (Session Initiation Protocol). Dit is een internationaal protocol waarin is vastgelegd hoe spraak via kleine datapakketjes verzonden dient te worden over een internetverbinding. Hier lees je alles over in ons blog “Wat is SIP?”.

De komst van de VoIP telefooncentrale

Met de komst van het internet bellen komt er een einde aan de fysieke telefooncentrale. De spraak via een internetverbinding kan niet verwerkt worden via een fysieke centrale. Hier heb je een VoIP telefooncentrale voor nodig. Dit is een oplossing die veel compacter is, omdat het een softwarematige oplossing is. De centrale is als het ware een programma dat draait op een server. De server waar je telefonieoplossing draait hoeft niet eens bij je op locatie te staan. Voor wat het waard is, een voordeel van een VoIP centrale is dat het geen ruimte meer in beslag neemt.

Overal bereikbaar met een VoIP telefooncentrale

Wanneer je overstapt naar een VoIP telefooncentrale verandert er eigenlijk vrij weinig. Je blijft gewoon bellen met, en bereikbaar op je vaste nummer. Alleen is dit telefoonnummer niet meer ‘vast’. Het is niet meer gebonden aan een vaste locatie. Omdat je nu via het internet belt, kan je vanuit overal ter wereld, mits je een internetverbinding hebt, bellen via je VoIP telefooncentrale.

Ebook-Hosted telefonie

Ebook hosted telefonie

Op zoek naar een hosted telefonieoplossing? In ons Ebook vertellen we je hoe je goed voorbereid en een passende oplossing vindt. We lichten toe wat je op voorhand in kaart kan brengen en waar je op dient te letten.

Download het Ebook

Een VoIP centrale als dienst of koopstructuur?

In de tijd van de fysieke centrale, kocht je de telefooncentrale en alle hardware in één keer. Dit was een grote investering, waarna je de kast over een tiental jaren liet afschrijven en daarna besloot je een nieuwe te kopen. Of je rekte het nog een vijftal jaren op. Daarna had je wel echt een nieuwe nodig. Eens in de 2 á 3 jaar had je kosten aan het onderhoud en updates van de centrale en betaalde je verder voor je belverbruik. Met de komst van de VoIP centrale is koop, in de regel, geen optie meer.

Een VoIP telefooncentrale in een SaaS-model

Met je VoIP telefooncentrale verplaatst telefonie, net als vele diensten, naar de cloud. Je gaat daardoor telefonie afnemen als een dienst en dat wordt Software as a Service (SaaS) genoemd. Hiermee betaal je een prijs per maand per gebruiker en zijn updates in de prijs inbegrepen. Je telefoniesysteem is makkelijk op en af te schalen en je kan per gebruiker functionaliteiten toekennen. Door dit SaaS-model zijn de investeringskosten nihil ten opzichte van een fysieke centrale.

Het kopen van een VoIP telefooncentrale

Het voorbeeld van telefonie als een dienst, het SaaS-model, heeft betrekking op VoIP telefooncentrales in een public cloud. Er is ook nog een mogelijkheid om je VoIP centrale in een private cloud te laten draaien. Met een private cloud oplossing heb je de keuze om het in een prijs per maand model af te nemen of kan je net als vroeger de centrale in één keer afkopen. Met een private cloud kan je vervolgens je VoIP centrale laten draaien op een eigen server of die van je ICT-partner. Een public cloud oplossing draait altijd ergens in een datacenter.

Wil je meer weten over de verschillende cloud-vormen, lees dan ons blog telefonie in een Public of een Private cloud?

Welke VoIP telefooncentrale past het beste bij jouw organisatie?

Het aanbod van VoIP telefooncentrales en leveranciers is erg groot in Nederland. Dat maakt de keuze niet bepaald makkelijk wanneer jij de taak hebt gekregen om op zoek te gaan naar een nieuwe VoIP telefooncentrale. Welke past het beste bij jouw organisatie, voor de beste prijs? Om je hier een handje bij te helpen hebben we een blog geschreven. Wanneer je die gelezen hebt kan jij op zoek gaan naar de goedkoopste VoIP telefonieoplossing voor jouw organisatie.

Laat je adviseren over de VoIP centrales van LanTel

Door de jaren heen heeft LanTel zichzelf gespecialiseerd in telefonie voor specifieke branches en het MKB. Hierdoor hebben wij verschillende VoIP centrales in ons portfolio onder de namen: LanTel Wave, LanTel Blue en LanTel Move. Wij kunnen je daarom altijd een passende oplossing bieden die bij jouw organisatie past. Neem contact op met ons via 078-630 55 55, sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Wij adviseren je graag.


Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

FAQ VoIP telefooncentrale

Wat is een VoIP telefooncentrale?

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Een VoIP telefooncentrale is een centrale in de cloud en dus geen fysieke telefooncentrale zoals men vroeger had. Het is een softwareprogramma op een server in een datacenter. Via een internetverbinding bel je vanuit je toestel naar de VoIP centrale die jou verbindt met het telefonienetwerk.

Wat zijn de voordelen van een VoIP centrale?

Een VoIP centrale heeft diverse voordelen. Met een VoIP telefooncentrale ben je overal bereikbaar waar internet is en bellen je eigen VoIP toestellen gratis met elkaar. Een VoIP oplossing heeft weinig tijd nodig om te implementeren wat switchen tussen leveranciers makkelijk maakt. Onderhoud en beheer van de centrale wordt gedaan door je provider waardoor je altijd up-to-date bent zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.

Welke VoIP telefooncentrale is het beste?

Het aanbod van VoIP telefooncentrales en leveranciers is erg groot in Nederland. Er zijn verschillende telefonieplatformen en nog meer leveranciers die met deze platformen werken. Welke het VoIP centrale het best is hangt volledig af van de wensen en behoeften van jouw organisatie. Breng die eerst goed in kaart en zoek daarna een oplossing die daar het beste bij past.