SIP telefonie: wat houdt het precies in? Telefoneren in de cloud bracht SIP telefonie met zich mee. Wat dit allemaal is leggen we je uit in dit artikel.
Lees verder
Veel organisaties werken inmiddels met Microsoft Teams. Het programma is ontwikkeld om beter en efficiënter met elkaar te werken. Je kan chatten, vergaderen en bestanden delen met collega’s. Je kan in Microsoft Teams ‘bellen’ met je collega’s, maar de vraag is of je ook écht kan bellen via Microsoft Teams? Ofwel, bellen met je vaste nummer naar andere telefoonnummers zoals het vaste nummer van je klant of het 06 nummer van je collega die buiten de deur is. Het antwoord is: Ja, dat kan. In ons blog vertellen wij hoe dit werkt.
Geschreven door:
Willem Graste
Met Microsoft Teams heb je een communicatieoplossing die ervoor zorgt dat je vanuit elke locatie goed en efficiënt kan blijven werken met je collega’s. Alleen je vaste en mobiele telefonie is nog steeds een los onderdeel. Je hebt een vast toestel, mobiel of een softphone waarmee je telefonisch bereikbaar bent. Telefonie en je Teams omgeving functioneren los van elkaar.
Met telefonie via Teams maken wij een koppeling tussen Microsoft Teams en het telefonienetwerk. Het is dan mogelijk om met jouw eigen telefoonnummer gespreken te starten en op jouw nummer gesprekken te ontvangen, allemaal binnen Teams.
Het bellen via Microsoft Teams brengt je een hoop voordelen en verschaft vooral een hoop werkgemak. Om je hier een idee van te geven hebben we twee voorbeelden voor je:
Er zijn verschillende mogelijkheden om te bellen via Teams buiten de organisatie. Ze werken allemaal net even iets anders en hebben ieder hun eigen voor- en nadelen. De één is goedkoper, maar biedt dan ook minder functionaliteit dan de ander. Het is afhankelijk van jouw organisatie en de wensen en behoeften om te bepalen welke vorm van Bellen via Microsoft Teams het meest geschikt is. In dit blog lichten we de vier mogelijkheden kort toe. Wil je er dieper induiken? Download dan ons gratis Ebook bellen via MS Teams.
De eerste optie om extern te bellen via Teams is Calling Plans. Dit is een oplossing vanuit Microsoft zelf en werkt met een extra ‘Voice add-on’ licentie. Je belt dan vervolgens via de telefooncentrale van Microsoft zelf. Voor kleine organisaties die een simpele telefonieoplossing met weinig functionaliteiten behoeven is dit een goede oplossing. Nadeel van deze oplossing is wel dat er hogere belkosten aan verbonden zijn. Je belt namelijk via de telefooncentrale van Microsoft zelf en die verloopt niet direct over het Nederlandse telefonienetwerk.
Als antwoord op Calling Plans kwam LanTel met het bellen via je eigen SIP-kanalen. Je hebt dan net als bij Calling Plans de add-on nodig en een SIP-trunk die een directe verbinding maakt met het Nederlandse telefonienetwerk. In een eerder blog ‘Wat is SIP’ leggen we je alles uit over deze telefonielijnen via een internetverbinding. Het voordeel van deze optie van bellen met Microsoft Teams is dat je voor het normale beltarief telefoneert. Wanneer er veel wordt gebeld binnen jouw organisatie is dit een betere oplossing dan Calling Plans.
Het grootste nadeel van Calling Plans en bellen via Teams via SIP-kanalen is dat je inlevert op telefoniefunctionaliteiten. De telefooncentrale in de cloud van Microsoft is niet zo goed als wat je momenteel gewend bent. Je loopt al snel tegen belemmeringen aan. Zo bestaat er geen receptioniste functionaliteit en ben je beperkt tot een 1-laags keuzemenu. Een ander voorbeeld is dat er geen echte ‘terugval’ is. Op het moment dat je een gesprek doorverbindt naar een collega en hij neemt niet op, zijn de mogelijkheden beperkt wat betreft overloop of terugval bestemmingen.
Zo zijn er nog diverse andere functionaliteiten te benoemen die vrijwel standaard zijn in elke “ouderwetse” telefooncentrale aanwezig zijn, maar niet in de Microsoft Teams applicatie zitten. Ondanks dat het allemaal wel werkt zal je bij deze oplossing jezelf moeten schikken naar de mogelijkheden van het systeem. In ons blog ‘De beperkingen van de MS Teams telefooncentrale‘ vertellen we hier uitgebreid over.
De derde oplossing is om je eigen telefooncentrale te koppelen aan je Microsoft Teams account. Dit heet Direct Routing. Hier heb je per gebruiker ook de Voice-add-on nodig en een extra licentie om de koppeling te maken. Het voordeel van direct routing is dat je per gebruiker kan bepalen of ze deze functionaliteit van bellen via Microsoft Teams nodig hebben. Iemand die zelden belt of geen teams gebruikt voor zijn werk kan gewoon op de ‘oude manier’ bellen. Mensen van je salesteam en je receptioniste kan je overzetten naar bellen via Teams. Met direct routing blijft alles optimaal in verbinding met elkaar. Voor middel en grotere organisaties is dit vaak een betere en een goedkopere oplossing dan de eerdergenoemde oplossingen van bellen via Teams.
Het grootste voordeel van de direct routing manier om met je vaste nummer te bellen via Microsoft Teams is het behoud van al je functionaliteiten. Je blijft bellen via je eigen hosted telefooncentrale in de cloud waardoor er in dat opzicht niks verandert.
De meest recente ontwikkeling op het gebied van bellen via Microsoft Teams is Operator Connect. Deze optie is sinds 2022 beschikbaar in Nederland. Het lijkt veel op Direct Routing, maar is toch weer net iets anders. Je leest er alles over in ons blog ‘Wat is Operator Connect‘.
Zoals je hebt kunnen lezen in ons blog valt er wat te kiezen wanneer je wilt bellen via Microsoft Teams. Wil je jezelf hier eerst nog verder in verdiepen? Download dan ons gratis Ebook bellen via Microsoft Teams. Wil je direct weten welke vorm van bellen via teams het beste bij jouw organisatie past? Neem dan contact met ons op via 078-630 55 55, sales@lantel.nl of vraag direct een offerte aan via onderstaand formulier. Wij hebben de kennis in huis om samen met jou te bepalen welke oplossing het beste past bij jouw organisatie.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138
Geef je wensen door voor een passende aanbieding, stel een vraag of doe een voorstel voor een afspraak.
Wij zullen je bericht binnen één werkdag beantwoorden.