Je organisatie heeft al, of gaat in de nabije toekomst, Microsoft Teams implementeren. Je zet deze Unified Communications oplossing in om beter en efficiënter met elkaar te werken. Je kan chatten, vergaderen en bestanden delen met collega’s. Je kan in Microsoft teams ook ‘bellen’ met je collega’s, maar de vraag is of je ook écht kan bellen via Mircosoft Teams? Ofwel bellen met je vaste nummer naar klanten en andere contacten die geen Microsoft Teams gebruiken. Het antwoord is: Ja, dat kan. In ons blog vertellen wij hoe dit werkt.

Geschreven door:
Willem Graste
Bellen binnen de Microsoft Teams oplossing
Binnen Microsoft Teams kan je bellen met andere Teams gebruikers. Dit zijn natuurlijk je collega’s en externe partners waarvan je weet dat zij ook gebruik maken van Teams en deze functionaliteit toestaan. Daar moet je dan eerst wel achter zien te komen. Je kan elkaar vervolgens toevoegen aan je ‘telefoonboek’.
Bij LanTel hebben we onze outlook agenda’s aan Microsoft Teams gekoppeld. Door deze koppeling kunnen we zien of de collega die we willen spreken beschikbaar is voor een gesprek. De koppeling maakt het ook mogelijk om binnen Teams een belafspraak of vergadering met meerdere collega’s in te plannen.

Bellen via Microsoft Teams met je vaste nummer
Met Microsoft Teams heb je een communicatieoplossing die ervoor zorgt dat je vanuit huis goed en efficiënt kan blijven werken met je collega’s. Alleen je vaste en mobiele telefonie is nog steeds een los onderdeel. Wij kunnen de koppeling tussen Microsoft Teams en zakelijke telefonie maken. Maak van je Teams cliënt een thuiswerk toestel die onderdeel uitmaakt van je bestaande telefonieoplossing.
Nu al genoeg gelezen en heb je interesse in bellen via Microsoft Teams?
Vul in onderstaande je gegevens in. We nemen contact met je op om kennis te maken.
Wil je weten hoe het bellen via Microsoft Teams werkt? Lees dan even door. Er zijn namelijk twee mogelijkheden die wij voor jouw organisatie werkbaar kunnen maken.
Bellen met Microsoft Teams via je SIP-kanalen
Microsoft Teams heeft een eigen virtuele telefooncentrale in de cloud. Hier krijg je toegang tot door per account de extra licentie ‘Voice add-on’ bij Microsoft af te nemen. Wat je dan alleen nog nodig hebt is een SIP-trunk die de verbinding maakt tussen het Microdoft Teams account en de telefoonnetlijn met daarin de huidige telefoonnummers. In een eerder blog ‘Wat is SIP’ leggen we je alles uit over deze telefonielijnen via een internetverbinding.
Voor de add-on betaal je tussen de € 7,50 en € 10,00 per gebruiker. Op gebruikersniveau is dit de goedkoopste oplossing. Maar organisatie breed is dit vaak niet het geval. Zijn er medewerkers of afdelingen die gebruik dienen te maken van een telefoon maar niet van Microsoft Teams dan moeten ook zij een Teams account tot hun beschikking krijgen om telefonisch bereikbaar te blijven.
Verlies van functionaliteiten
Het grootste nadeel van deze oplossing is dat je in gaat leveren op basis telefonie functionaliteiten. De telefooncentrale in de cloud van Mircosoft is niet zo goed als wat je momenteel gewend bent. Je loopt als snel tegen belemmeringen aan. Zo bestaat er geen receptioniste functionaliteit en heb je beperkt tot een 1-laags keuzemenu. Een ander voorbeeld is dat er geen echte ‘terugval’ is. Op het moment dat je een gesprek doorverbindt naar een collega en hij neemt niet op, dan zijn de mogelijkheden beperkt wat betreft overloop of terugval bestemmingen.
Zo zijn er nog diverse andere beperkingen te benomen die vrijwel standaard zijn in een elke “ouderwetse” telefooncentrale maar niet in de Microsoft teams applicatie zitten. Ondanks dat het allemaal wel werkt zal je bij deze oplossing jezelf moeten schikken naar de mogelijkheden van het systeem. In ons blog ‘De beperkingen van de MS Teams telefooncentrale‘ vertellen we hier uitgebreid over.
Via je eigen telefooncentrale bellen met Microsoft Teams
De tweede oplossing is om je eigen telefooncentrale te koppelen aan je Microsoft Teams account. Hier heb je per gebruiker ook de Voice-add-on nodig en een extra licentie om de koppeling te maken. Als iedereen gebruik dient te maken van deze telefonie koppeling met Microsoft Teams is het natuurlijk duurder. Het voordeel van deze oplossing is dat je per gebruiker kan bepalen of ze deze functionaliteit nodig hebben. Denk aan alleen je receptioniste, je salesteam, de assistentes of accountants die veel buiten de deur zijn. Organisatie breed is dit mogelijk een goedkopere oplossing.
Behoud al je functionaliteiten
Het grootste voordeel van de tweede manier om met je vaste nummer te kunnen bellen via Microsoft Teams is het behoud van al je functionaliteiten. Je blijft bellen via je eigen hosted telefooncentrale in de cloud waardoor er in dat opzicht niks verandert.
Er valt wat te kiezen, laat je daarom goed adviseren
De koppeling met Teams is een ontwikkeling op het gebied van Unified Communications, zoals zovelen. Alles over UC lees je in ons blog ‘Wat is Unified Communications’. Zoals je hebt kunnen lezen kan je op verschillende manieren bellen via Microsoft Teams. In beide gevallen ga je jouw Microsoft Teams account gebruiken als een softphone. Wij hebben de kennis in huis om samen met jou te bepalen welke oplossing het beste past bij jouw organisatie. Ben je geïnteresseerd? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand formulier.