De deurintercom heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de vroege twintigste eeuw. Lees hier alles over de ontwikkeling van de deurintercom en hoe je deze kan integreren in je Teams omgeving.
Lees verderDeze vorm van telefonie (hosted VoIP) heeft de toekomst, omdat het internet nog tot in lengte van jaren blijft bestaan. We kunnen inmiddels wel stellen dat we niet meer zonder het internet kunnen.
Geschreven door:
Willem Graste
Een fysieke telefooncentrale kennen we allemaal, maar voor hoelang nog? Net als de VHS-videoband, MSN en de diskette, zal de fysieke centrale verdwijnen en zullen jongere generaties niet beter weten dan dat je belt via het internet met een VoIP telefooncentrale. Inmiddels bellen we al grotendeels via het internet en met een VoIP centrale. Met het verdwijnen van de ISDN-lijnen zal het niet lang meer duren voordat we allemaal via een internetverbinding bellen.
De fysieke centrale noemen we zo omdat het een fysieke kast is die in het bedrijfspand aan de muur hangt. De telefoonlijn komt het pand binnen en loopt vervolgens naar de kast toe. Vanuit de kast lopen de lijnen naar de vaste toestellen, elk met hun eigen vaste nummer. Het wordt om die reden een vast toestel of een vast nummer genoemd, het toestel en het nummer zijn gebonden aan de locatie.
Over een internetverbinding kan je allerlei data verzenden, zo ook spraak. Dit wordt mogelijk gemaakt door SIP (Session Initiation Protocol). Dit is een internationaal protocol waarin is vastgelegd hoe spraak via kleine datapakketjes verzonden dient te worden over een internetverbinding. Hier lees je alles over in ons blog “Wat is SIP?”.
Met de komst van het internet bellen komt er een einde aan de fysieke telefooncentrale. De spraak via een internetverbinding kan niet verwerkt worden via een fysieke centrale. Hier heb je een VoIP telefooncentrale voor nodig. Dit is een oplossing die veel compacter is, omdat het een softwarematige oplossing is. De centrale is als het ware een programma dat draait op een server. De server waar je telefonieoplossing draait hoeft niet eens bij je op locatie te staan. Voor wat het waard is, een voordeel van een VoIP centrale is dat het geen ruimte meer in beslag neemt.
Wanneer je overstapt naar een VoIP telefooncentrale verandert er eigenlijk vrij weinig. Je blijft gewoon bellen met, en bereikbaar op je vaste nummer. Alleen is dit telefoonnummer niet meer ‘vast’. Het is niet meer gebonden aan een vaste locatie. Omdat je nu via het internet belt, kan je vanuit overal ter wereld, mits je een internetverbinding hebt, bellen via je VoIP telefooncentrale.
In de tijd van de fysieke centrale, kocht je de telefooncentrale en alle hardware in één keer. Dit was een grote investering, waarna je de kast over een tiental jaren liet afschrijven en daarna besloot je een nieuwe te kopen. Of je rekte het nog een vijftal jaren op. Daarna had je wel echt een nieuwe nodig. Eens in de 2 á 3 jaar had je kosten aan het onderhoud en updates van de centrale en betaalde je verder voor je belverbruik. Met de komst van de VoIP centrale is koop, in de regel, geen optie meer.
Met je VoIP telefooncentrale verplaatst telefonie, net als vele diensten, naar de cloud. Je gaat daardoor telefonie afnemen als een dienst en dat wordt Software as a Service (SaaS) genoemd. Hiermee betaal je een prijs per maand per gebruiker en zijn updates in de prijs inbegrepen. Je telefoniesysteem is makkelijk op en af te schalen en je kan per gebruiker functionaliteiten toekennen. Door dit SaaS-model zijn de investeringskosten nihil ten opzichte van een fysieke centrale.
Het voorbeeld van telefonie als een dienst, het SaaS-model, heeft betrekking op VoIP telefooncentrales in een public cloud. Er is ook nog een mogelijkheid om je VoIP centrale in een private cloud te laten draaien. Met een private cloud oplossing heb je de keuze om het in een prijs per maand model af te nemen of kan je net als vroeger de centrale in één keer afkopen. Met een private cloud kan je vervolgens je VoIP centrale laten draaien op een eigen server of die van je ICT-partner. Een public cloud oplossing draait altijd ergens in een datacenter.
Wil je meer weten over de verschillende cloud-vormen, lees dan ons blog telefonie in een Public of een Private cloud?
Het aanbod van VoIP telefooncentrales en leveranciers is erg groot in Nederland. Dat maakt de keuze niet bepaald makkelijk wanneer jij de taak hebt gekregen om op zoek te gaan naar een nieuwe VoIP telefooncentrale. Welke past het beste bij jouw organisatie, voor de beste prijs? Om je hier een handje bij te helpen hebben we een blog geschreven. Wanneer je die gelezen hebt kan jij op zoek gaan naar de goedkoopste VoIP telefonieoplossing voor jouw organisatie.
Door de jaren heen heeft LanTel zichzelf gespecialiseerd in telefonie voor specifieke branches en het MKB. Hierdoor hebben wij verschillende VoIP centrales in ons portfolio onder de namen: LanTel Wave, LanTel Blue en LanTel Move. Wij kunnen je daarom altijd een passende oplossing bieden die bij jouw organisatie past. Neem contact op met ons via 078-630 55 55, sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Wij adviseren je graag.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138