Dit zijn de VoIP trends van 2022/2023

VoIP Trends 2023

De afgelopen jaren is de transitie van analoge telefonie naar VoIP telefonie in haar laatste fase gegaan. ISDN-lijnen werden sinds 2019 gefaseerd uitgeschakeld en vanaf eind 2021 zijn er geen meer in gebruik. Via ISDN belde je analoog, nu bellen we met zijn alle via het internet. De laatste fase bestaat uit de laatste telefoonkasten op locatie vervangen voor telefooncentrales in de cloud. Een groot verschil tussen analoog en VoIP is dat technische ontwikkelingen veel sneller gaan. Elk jaar zijn er om die reden weer nieuwe VoIP Trends die wij voor 2022/2023 voor je uitlichten in dit blog.

Willem Graste

Geschreven door:
Willem Graste

1. 5G wordt de standaard

Onze wens om sneller en beter te kunnen communiceren, vraagt om een netwerk dat daaraan kan voldoen. Het 5G netwerk zal onze internetverbindingen blijvend veranderen met een betere snelheid en kwaliteit – bij uitstek iets dat belangrijk is voor VoIP en zakelijke telefonie. We zullen er sneller, zo goed als real-time, door kunnen communiceren zonder ruis en daarnaast snel bestanden met elkaar kunnen delen.

2. Telefonietoestellen zullen verdwijnen

Zoals in de intro wordt verteld verdwijnen analoge belsystemen. Om die reden worden vaste bureautoestellen vervangen door nieuwe VoIP telefoons die geschikt zijn voor bellen via het internet. Iedereen is gewend aan die vaste toestellen, maar wist je dat je er ook voor kan kiezen om er afscheid van te nemen? Wij verwachten dat deze toestellen op het bureau het veld gaan ruimen. In vele huishoudens zie je het al, ze hebben zelfs al geen vaste lijn meer en alles gaat via een mobiel nummer.

In het bedrijfsleven zal de verschuiving niet alleen naar mobiel zijn, maar ook naar de laptop of desktop. Met een softphone op je werkapparaat of door telefonie te integreren met Microsoft Teams, heb je geen vaste VoIP telefoon meer nodig. Met een goedkope headset bel je via je laptop vanaf elke flexplek op je werk of je bureau thuis. Een gemiddeld VoIP toestel kost al snel €125,00, daar kan je nu dus mooi op gaan besparen.

VoIP trends 2023

3. Het belang van veiligheid

Online veiligheid komt steeds vaker ter sprake. Hoewel toegang tot het internet vele voordelen kent, gaat het ook gepaard met veiligheidsrisico’s. Je data kan gegijzeld worden en je website kan gehackt of platgegooid worden. VoIP telefoonsystemen kunnen ook ten prooi vallen aan cybercriminaliteit. Veel oplossingen draaien in een public cloud omgeving. De leveranciers hiervan kan je erop vertrouwen dat zij er alles aan doen om jouw telefoniesysteem veilig in de cloud te laten draaien. Het zal ten koste van hun reputatie gaan als hun systeem wordt gehackt.

Wil je voor meer zekerheid gaan op het gebied van beveiligde cloud telefonie? Dan kan je kiezen voor een private cloud telefonieoplossing. Wij bieden zo een oplossing met onze Hosted Move omgeving. Bij deze vorm van telefonie in de cloud is het zelfs mogelijk om de gehele internetverbinding te beveiligen.

Trends VoIP 2023

4. Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie, ofwel artificial intelligence (AI) genoemd, is overal. Het zit in de algoritmes van Netflix en helpt je de leukste film voor jou te ontdekken. Het zorgt ervoor dat je zo lang mogelijk op Instagram blijft scrollen en laat je meer boodschappen bestellen bij je favoriete flitsbezorger. Op het gebied van communicatie zien wij ook een VoIP trend. De chatbots op websites kennen we inmiddels. Deze zouden ook toegepast kunnen worden op het gebied van VoIP telefonie: ideaal voor bijvoorbeeld een klantenservice of callcenter. Door gebruik te maken van AI voor simpele problemen, kan je jouw medewerkers hun tijd en energie in zaken laten steken die belangrijker zijn. Op termijn zal AI ons waardevolle inzichten kunnen geven in gesprekken en klantgedrag.

5. Integratie met Microsoft Teams

De laatste VoIP trend die we belichten is bij de eerste “early adopters” al in gebruik. We hebben het over bellen via Microsoft Teams. Veel organisaties zijn gaan werken met MS Teams. Dit programma is gericht op het intern samenwerken. Externe communicatie verloopt voor een groot deel via telefonie. Het is met verschillende koppelingen mogelijk om met Microsoft Teams buiten te organisatie te bellen. Op dit gebied blijven de ontwikkelen zich opvolgen. In ons blog over ‘Operator Connect’ lees je over de nieuwste integratie van Microsoft met telefonie en alle andere koppelingen van telefonie met Teams.

Deze VoIP trends zelf meemaken?

Ben je opzoek naar een nieuwe VoIP oplossing en heb je na het lezen van dit artikel en de stijgende tendens die uit de trends blijkt interesse? Of ben je benieuwd hoe jij deze VoIP trends kunt gaan integreren in jouw bedrijfsprocessen? Onze experts staan je graag te woord. Wij adviseren je graag over onze VoIP zakelijk oplossingen. Neem contact met ons op via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, of vul onderstaand formulier in. Dan nemen wij contact met jou op.


Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


FAQ VoIP trends van 2022/2023

Wat zijn de VoIP trends van 2023?

De trends die we in 2023 terug gaan zien zijn: 5G wordt de standaard, telefonietoestellen zullen verdwijnen, online veiligheid wordt belangrijker en artificial intelligence (AI) wordt groter. Lees het allemaal in ons blog.

In welke fase bevindt VoIP telefonie zich?

VoIP telefonie heeft al een enorme groei doorgemaakt, vrijwel iedereen belt nu wel via het internet. In de komende jaren zal analoge telefonie definitief verdwijnen en daarmee ook de fysieke telefooncentrales op locatie. Alhoewel deze nog wel te gebruiken zijn, zullen ze niet meer ondersteund worden. Uiteindelijk zal elke organisatie overstappen naar een telefooncentrale in de cloud.

Hoe houd je VoIP telefonie veilig?

Veiligheid is op het gebied van VoIP zeker een trend. Je hebt de keuze uit telefoniesystemen in een public of een private cloud. Zoals de naam doet vermoeden is een private cloud beter beveiligd. Neemt niet weg dat de leveranciers van public cloud omgevingen er alles aan zullen doen om jouw telefoniesysteem veilig in de cloud te laten draaien.