De geschiedenis voor Operator Connect
Voordat we gebruik konden maken van Operator Connect zijn er een hoop andere oplossingen bedacht om telefonie met Teams te integreren. Deze geschiedenis lichten we hieronder verder toe.
Calling Plans, het broertje van Operator Connect
Telefoneren via Teams is voor Microsoft geen product. Het wordt gezien als een ‘feature’. Een toevoeging, dan wel een onderdeel, van het product Teams. Microsoft zelf heeft weinig tot geen ervaring als telefonie operator, maar wil deze toevoeging uiteraard wel bieden. Om die reden bedacht Microsoft een aantal jaar geleden Calling Plans.
Met de uitbreiding Calling Plans kan je bellen buiten de organisatie en daar is gelijk alles mee gezegd. Je belt via de telefooncentrale van Microsoft, waarmee je enkel de beschikking hebt over basis functionaliteiten. De gesprekskosten via deze centrale zijn in vergelijking met normale beltarieven erg hoog. We hebben hier al eens over geschreven in ons blog ‘de beperkingen van de MS Teams telefooncentrale’.
Microsoft is zich bewust geworden van deze tekortkomingen en Operator Connect is als ‘grote broer’ hier het antwoord op. Calling Plans is voor kleine organisaties nog steeds een hele goede en toegankelijke oplossing. De nadelen zijn de hoge gesprekskosten en/of hoge kosten voor de Calling Plans. Dit komt omdat het telecom landschap per land wordt gereguleerd en per land kan het weer veel verschillen. In deze versnipperde wereld wilde Microsoft éénheid creëren, maar daardoor prijzen ze zichzelf, o.a. in Nederland, uit de markt. Met Operator Connect bouwen zij een samenwerking op met de gevestigde orde van telecomproviders binnen de verschillende landen.
Microsoft Teams telefonie werd goedkoper met SIP Trunking
Vanwege de hoge gesprekskosten van MS Teams telefonie met Calling Plans kwamen leveranciers zoals LanTel snel met andere oplossingen. Met de eerste oplossing, SIP Trunking, ontloop je gelijk het hoge beltarief. Hiermee laat je de gesprekken via een eigen SIP Trunk verlopen. Wat dit allemaal precies inhoudt lees je in ons blog ‘Wat is SIP?’. Waar het in groten lijnen op neer komt is dat je nog steeds via de centrale van teams belt, maar via het Nederlandse netwerk. Hierdoor betaal je een normaal beltarief, alleen beschik je over de eerdergenoemde beperkte functionaliteiten van de Teams centrale.
MS Teams telefonie werd verbeterd met Direct Routing
De tweede oplossing die wij als LanTel kunnen bieden is Direct Routing. Hiermee koppel je Teams rechtstreeks aan je eigen telefooncentrale. Hierdoor behoud je alle uitgebreide functionaliteiten die je gewend bent van je telefonieoplossing. Al het telefonieverkeer loopt via het eigen netwerk en daarmee voor het normale beltarief. Voor veel organisaties in het MKB kan dit nog steeds de beste oplossing zijn voor MS Teams telefonie.
Operator Connect via LanTel
Bij LanTel hebben wij ons gespecialiseerd in meerdere zakelijk VoIP oplossingen. Bij ons heb je de keuze uit verschillende telefonieplatformen. Zo kunnen wij altijd een passende oplossing bieden en kan jij als klant makkelijk switchen van oplossing als blijkt dat een andere oplossing beter past. Momenteel kunnen wij op één van de platforms Operator Connect aanbieden. De komende maanden zullen we zien of we dit kunnen uitbreiden. Je hebt bij ons de keuze uit Calling Plans, SIP trunking, Direct Routing en Operator Connect. Wij kunnen je adviseren welke oplossing het beste aansluit bij jouw organisatie.
Is Operator Connect de beste oplossing voor Teams telefonie?
In de toekomst zal Operator Connect voor veel organisaties de juiste oplossing zijn voor Teams telefonie. Terwijl voor kleinere organisaties Calling Plans en SIP trunking al toereikend zijn voor hun bedrijfsvoering. Wij houden in ieder geval elke ontwikkeling op het gebied van VoIP via Teams in de gaten. Heb je vragen of advies nodig op het gebied van Teams telefonie en Operator Connect, neem dan contact met ons op. Dat kan via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, of vul onderstaand formulier in. Dan nemen we contact met jou op.
Neem contact met mij op