Ben je op zoek naar een nieuwe VoIP oplossing?

Wat is VoIP

Wat is VoIP bellen? Wij geven je uitleg en voorbeelden


Ondanks dat je elke dag een telefoon in je handen hebt sta je vast niet stil bij de techniek die erachter zit. 20 Jaar geleden belden we nog over een koperdraadje naar vaste toestellen. Daarna kwam met de mobiele telefoon het draadloos bellen. Nu gaat de vaste telefonie over naar het internet. Dit heet VoIP. Maar wat is VoIP bellen nu precies? Wij leggen het je uit in dit blog.

Willem Graste

Geschreven door:
Willem Graste

De betekenis van VoIP telefonie

VoIP staat voor ‘Voice over Internet Protocol’. Vrij vertaald betekent het ‘Stem over het internet’ of ‘Spraak over het internet’. Dit zegt je natuurlijk veel meer. Andere termen die vaak gebruik worden voor VoIP telefonie zijn ‘bellen via het internet’ en ‘internet telefonie’. Je komt ook geregeld cloud telefonie en hosted telefonie tegen.

Je spraak verpakt in kleine pakketjes

Je spraak loopt met VoIP telefonie niet meer via ISDN of koperdraden. Met VoIP verloopt dit proces anders. Wanneer je via VoIP belt wordt je spraak omgezet in kleine datapakketjes. Deze pakketjes worden razendsnel verzonden naar degene met wie jij belt. Daar worden de pakketjes uitgepakt en hoort degene vervolgens wat jij zegt. Het transport van deze data gaat zo snel dat er amper een meetbare vertraging is.

Wat heb je nodig voor VoIP bellen

Voor VoIP bellen zijn enkele zaken essentieel. We sommen ze voor je op:

1. Een internetverbinding, puur voor VoIP telefonie

Om te kunnen VoIP bellen adviseren wij om hier een aparte internetverbinding of een apart stuk bandbreedte voor te gebruiken. Enkel en alleen voor je VoIP telefonie. Zo ben je verzekerd van een hoge spraakkwaliteit. Met LanTel Connect kunnen wij een DSL, Ethernet over Koper of glasvezelverbinding leveren. Het is mogelijk om deze verbinding ook extra te beveiligen zodat al je telefonie en communicatiedata versleuteld wordt verstuurd.

2. Telefoonnummers, je vaste nummer niet meer vast

Met bellen via het internet wordt er in principe naar jouw IP-adres gebeld. Deze is gekoppeld aan je vaste telefoonnummer. Je hebt dus wel telefoonnummers nodig waar je bereikbaar op bent en waarmee je kan bellen. Stap je over van ‘normale’ telefonie naar VoIP bellen dan kan je jouw telefoonnummers gewoon behouden.

Ebook-Hosted telefonie

Ebook VoIP telefonie

In ons Ebook vertellen we je hoe je goed voorbereid op zoek kan naar een passende telefonieoplossing. We lichten toe wat kan je op voorhand in kaart kan brengen en waar je op dient te letten.

Download het Ebook

De term ‘vaste telefoonnummer’ is ontstaan omdat je telefoonnummer gekoppeld was aan een vaste locatie. Het telefoonlijntje kwam bij jou het pand binnen en alleen vanuit hier kon je bellen met jouw vaste nummer. Met VoIP telefonie ervaar je de vrijheid om overal te kunnen bellen met jouw ‘vaste nummer’. Zolang je maar toegang hebt tot het internet. Je bent dus vrijwel overal bereikbaar.

3. SIP-kanalen, de telefoonlijnen voor VoIP telefonie

Een SIP-kanaal is het onderdeel van VoIP bellen dat het meest lastige is uit te leggen. Het is iets softwarematigs en het is niet tastbaar. Simpel gezegd zijn het je nieuwe telefoonlijnen via je internetverbinding. Met LanTel SIP regelen wij ook dat je via deze lijnen in verbinding staat met het traditionele telefonie netwerk. Niet iedereen is al overgestapt naar VoIP telefonie.

4. Een telefooncentrale in de cloud

Met VoIP bellen verdwijnt je fysieke telefooncentrale op locatie. Dit wordt een VoIP telefooncentrale in de cloud. Met een aparte VoIP verbinding ben je verbonden met je centrale. Binnen deze centrale regelen we je gehele VoIP beheer. Wie is op welk nummer te bereiken, de wachtrijen, een koppeling met je CRM-pakket, belgroepen en nog vele andere functionaliteiten die naar wens zijn toe te passen. Omdat zich alles in de cloud afspeelt heb je ook nog de keuze tussen een public of een private cloudomgeving. Het VoIP beheer biedt je veel meer mogelijkheden dan een traditionele telefooncentrale kan doen. In overleg met jou bepalen we welke VoIP functionaliteiten jij wil gaan inzetten.

Wat zijn de voordelen van VoIP bellen?

Er zijn vele voordelen van VoIP bellen. De eerste die je overal tegenkomt is dat het goedkoper is. Dat klopt. Daar komt nog eens bij dat je maandelijkse uitgaven beter zijn te voorspellen. Je betaalt namelijk een vast bedrag per maand per gebruiker.

1. Al je communicatie middelen komen samen

Met VoIP telefonie kan je alle vormen van communicatie samenbrengen. Op je telefoon, tablet of laptop. Bundel naast het bellen alle andere communicatiemiddelen samen op één apparaat. Denk aan fax, voicemail, e-mail en videobellen.

2. Met VoIP telefonie ben je overal bereikbaar

Zoals eerder gezegd, ben je overal bereikbaar op je vaste nummer. Terwijl dit blog wordt geschreven werken alle medewerkers van LanTel vanwege het coronavirus thuis. Wij bellen elkaar, onze klanten en partners met ons ‘vaste nummer’ via een laptop of onze mobiele telefoon. We blijven volledig beschikken over de functionaliteiten die wij op onze werkplekken op kantoor hebben. Denk hierbij aan het doorverbinden van gesprekken en het zien welke collega in gesprek is, of ze nu met hun vaste toestel of mobiel aan het bellen zijn.

VoIP-oplossingen

Bekijk onze VoIP oplossingen

LanTel werkt met meerdere telefonie-platformen. Wij kunnen jou de best passende oplossing voor de beste prijs bieden.

De oplossingen van LanTel

3. VoiP telefonie is toekomstbestendig

Er zijn nog genoeg voordelen van VoIP telefonie die je kan lezen op onze hosted telefonie pagina. Een laatste en erg belangrijk voordeel is dat het toekomstbesteding is. Internet zal blijven bestaan en leveranciers van telefonie richten zich volledig op VoIP telefonie. Met VoIP bellen worden de mogelijkheden ook groter als het gaat om ontwikkeling van functionaliteiten waar je sneller en efficiënter mee kan werken. Een koppeling met je CRM-pakket is hier een voorbeeld van.

De nadelen van VoIP telefonie

Eigenlijk zijn er vrijwel geen nadelen van VoIP telefonie. Zo wordt er wel benoemd dat je vaste toestellen afhankelijk zijn van stroom. Bij een stroomstoring zou je dan niet meer bereikbaar zijn op deze toestellen. Een automatische doorschakeling naar je mobiele telefoon is bijvoorbeeld een oplossing voor dat probleem.

Je hebt nieuwe bureautoestellen nodig

Je hebt voor VoIP bellen een speciale VoIP telefoon nodig. Je oude analoge of digitale toestellen kan je niet meer gebruiken. Je kan er natuurlijk voor kiezen om volledig over te gaan op mobiele telefoons of te gaan werken met softphones. Je kan dan nog steeds bellen en gebeld worden op je vaste nummer. Wanneer je toch bureautoestellen wilt blijven gebruiken dan weet je dat je in ieder geval, zoals eerder genoemd, investeert in een toekomstbestendige telefonieoplossing.

Is VoIP gratis?

Er zijn maar weinig dingen in het leven gratis en VoIP telefonie valt daar niet onder. Het is wel zo dat je binnen je VoIP oplossing gratis belt met je collega’s, maar daarbuiten betaal je gewoon gesprekskosten. Wordt er binnen je organisatie veel gebeld dan kan je ervoor kiezen om je telefoonverkeer af te kopen. Dit heet dan onbeperkt VoIP bellen.

Wat kost VoIP bellen?

Wat VoIP bellen precies kost is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Voor elke organisatie zal dit anders zijn omdat het sterk afhankelijk is van je bedrijfsgrote en je wensen en behoeften op het gebied van telefonie. Als we kijken naar een simpele basisoplossing dan betaal je rond de €6,00 per gebruiker per maand. Wanneer je dan toch meer functionaliteit wilt hebben dan ga je al snel naar €10,00 per maand. Wil je te telefonieomgeving integreren met andere bedrijfssoftware? Dan gaat de prijs ook weer een beetje omhoog. En dan kan het nog zijn dat de ene provider wel en de andere geen aansluitkosten in rekeningbrengen. Dus als je echt wil weten wat het kost, vraag dan bij meerdere providers een offerte op.

Wat is VoIP bellen

Hebben we je vraag ‘wat is VoIP bellen?’ zo beantwoord?

Met dit blog is er al een hele hoop rondom VoIP bellen voor je duidelijk gemaakt. Maar er is nog zo veel meer over te vertellen. De voordelen van VoIP telefonie zijn per type organisatie weer anders. Je betaalt in ieder geval nooit te veel. Met een VoIP zakelijk oplossing kan je maandelijks het aantal gebruikers binnen je telefonieomgeving op en afschalen. Dit soort handigheidjes in het VoIP beheer bieden jou als gebruiker enorm veel flexibiliteit.

Hoe werkt bellen via VoIP?

Bellen via VoIP is dus een technologie die het mogelijk maakt  om met spraak te communiceren via een internetverbinding in plaats van via traditionele telefoonlijnen. Dit proces houdt in dat de analoge spraaksignalen worden omgezet in digitale pakketten. Deze digitale pakketten worden vervolgens over het internet verzonden en daarna weer terug omgezet in analoge signalen voor de ontvanger.

Meer weten over VoIP bellen?

Wil je weten of onze telefonieoplossingen aansluiten op jouw telefonie wensen? Neem dan direct contact met ons op via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, dan nemen wij binnen één werkdag contact met je op. Je kan ook direct een offerte aanvragen door onderstaand formulier in te vullen.


Vraag een offerte aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


FAQ: Wat is VoIP bellen?

Wat is VoIP bellen?

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Het is een protocol waarin de regeltjes staan hoe we spraak over het internet naar elkaar verzenden. In ons blog lees je over de voordelen van VoIP.

Hoe werkt VoIP bellen?

VoIP telefonie werkt simpel gezegd als volgt. Je spraak wordt in kleine datapakketjes verzonden naar degene met wie je aan het bellen bent. Deze pakketjes komen in de juiste volgorde aan waarna ze worden uitgepakt en hoort de ander wat je zegt.

Waarom bellen met VoIP?

VoIP is de vervanger van vaste telefonie over de ISDN-lijn. VoIP bellen is toekomstbestendig en daarom de beste keuze als je opzoek bent naar een nieuwe telefonieoplossing. Over de overige voordelen vertellen we je in ons blog.

Wat kost VoIP telefonie?

Omdat VoIP telefonie als een dienst wordt aangeboden betaal je maandelijks een bedrag per maand. Afhankelijk van jouw organisatie, de omvang en wensen, kan dit bedrag verschillen. Het kan al vanaf €6,00 per gebruiker voor een basic telefonieoplossing. Op onze website vind je meerdere hosted telefonieoplossingen.