Cloud telefonie… Public en Private Cloud, wat is dat?

Cloud telefonie - Public en Private Cloud, wat is dat

In dit blog vertellen we je graag meer over cloud telefonie op basis van een Public en een Private Cloud. Eerst gaan we in op de term ‘cloud’, een begrip waar iedereen weleens van heeft gehoord. De cloud is een plek buiten de muren van je organisatie waar alle data, software en belangrijke hardware staat, waarmee je jouw werkzaamheden kunt uitvoeren. Overal ter wereld heb je toegang tot je cloudomgeving, zolang je verbonden bent met het internet.

Willem Graste

Geschreven door:
Willem Graste

In de telefonie is de transitie naar de cloud in volle gang. De hardware, je fysieke telefooncentrale, is nu virtueel en draait op een server in een datacenter. Dat is de telefooncentrale in de cloud. Je kan nu, mits toegang tot het internet, overal bellen met je vaste nummer via je mobiel, laptop of tablet. Maar dat is natuurlijk niet het enige voordeel van cloud telefonie.

Cloud telefonie in een Private of Public Cloud

De voordelen van cloud telefonie

We lichten een paar algemene voordelen toe van telefonie in de cloud die voor zowel Public als een Private Cloud gelden.

1. Voorspelbare uitgaven

Je betaalt een vast bedrag per maand, per gebruiker. Dure hardware zoals een fysieke telefooncentrale is niet meer nodig. Periodiek investeren om deze operationeel te houden is dus niet meer aan de orde. De updates van je cloudomgeving zijn zelfs gratis en hebben en minimale ‘downtime’ waar je als gebruiker helemaal niets van merkt.

2. Makkelijk op- en afschalen

Als je een nieuwe medewerker in dienst neemt, dan meld je een nieuwe gebruiker aan. Sluit gemakkelijk een telefoontoestel aan, of laat je nieuwe collega bellen met een headset via zijn/haar laptop. Bepaal op welk nummer en hoe diegene bereikbaar dient te zijn en wij regelen het voor je in. Vertrekt er iemand uit de organisatie? Maandelijks kun je gebruikers opzeggen. Makkelijk, flexibel en snel op- en afschalen. Op deze manier betaal je nooit te veel.

3. Integratie met je CRM-pakket

Met cloud telefonie is je telefonieomgeving veel makkelijker te integreren in je CRM-systeem. Bel met één klik op een telefoonnummer van een klantkaart. Indien jij wordt gebeld krijg je een pop-upventer in beeld met daarop alle klantinformatie. Optioneel is het mogelijk om direct het klantdossier te kunnen open. Je kunt de beller direct en persoonlijk begroeten en gelijk inzien wat de laatste ontwikkelingen zijn bij de klant.

Ebook-Hosted telefonie

Ebook VoIP telefonie

In ons Ebook vertellen we je hoe je goed voorbereid op zoek kan naar een passende telefonieoplossing. We lichten toe wat je op voorhand in kaart kan brengen en waar je op dient te letten.

Download het Ebook

Dan nu, een Public Cloud versus een Private Cloud

We gaan nu kijken naar de verschillen tussen beide cloudvormen. Zo hebben beide hun voor- en nadelen. We belichten de belangrijkste punten waar in de regel vaak de keuze op wordt gemaakt.

Een Public Cloud is goedkoper

Oplossingen in een Public Cloud kenmerken zich vaak vanwege hun ‘generieke diensten’ dan wel functies. Als voorbeeld kunnen we het beste naar onze oplossing in de Public Cloud, LanTel Wave, kijken. In deze oplossing zitten veel functies zoals; keuzemenu’s, wachtrijen, een belplan en belgroepen. Het biedt voor veel organisaties meer dan voldoende mogelijkheden om goed bereikbaar te zijn. Dit maakt het dat deze dienst makkelijk in grote getale afgenomen kan worden.

Een Public Cloud komt aan zijn naam omdat alle afnemers gebruik van maken van de infrastructuur binnen de cloud. Een goed voorbeeld is de internetdienst Office 365. Het is een publieke dienst waar iedereen gebruik van kan maken.

In het geval van telefonie is de cloud een groot telefonieplatform. Alle gebruikers hebben maken gebruik van dezelfde infrastructuur binnen het platform en hebben dus dezelfde functies tot zijn/haar beschikking. Indiende beheerder hierin iets aanpast, dan geldt dat voor alle gebruikers binnen dit telefonieplatform.

In de regel is bij een private cloudoplossing alles en enkel van één organisatie; alle data, software en de infrastructuur. Je hebt de volledige controle over de cloud en de functionaliteiten. De Private Cloud is maatwerk en daarom ook een duurdere cloudvorm. Bij telefonie in een Private Cloud, zoals onze oplossing LanTel Move, ligt dat iets anders. De infrastructuur binnen de cloud wordt nog wel gedeeld, maar elke organisatie heeft zijn eigen telefonieplatform.

Een Private Cloud is beter beveiligd

Bij een Public Cloud bepaalt de leverancier de voorwaarden. Het grote voordeel hiervan is dat zij ook voor jou het systeem onderhouden. Een nadeel is dat je data en telefonieoplossing draait op een server op een voor jou onbekende plek. Niet ideaal met het oog op de wet meldplicht datalekken. Bij een private cloudoplossing weet je precies waar jouw data staat en heb jij, of je aanbieder, hier volledige controle over.

Cloud telefonie via een directe verbinding

Een ander belangrijk punt is dat je de internetverbinding naar je Private Cloud kunt beveiligen. Bij een Public Cloud is dit niet mogelijk. Dit wordt geregeld met een IP-VPN verbinding. Dit houdt in dat het ‘datatransport’ niet plaatsvindt over het openbare internet, maar via een directe en afgeschermde lijn.

Cloud telefonie via een IP-VPN verbinding

Hoe ‘onveilig’ is een Public Cloud nu echt?

Je mag ervan uitgaan dat een Public Cloud veilig is. LanTel werkt met betrouwbare partners die hebben bewezen dat zij een veilige oplossing bieden. Klinkt logisch, want op het moment je als Public Cloud aanbieder je beveiliging niet op orde hebt, wilt niemand jouw dienst afnemen. Je hebt dan geen bestaansrecht. Kortom, is een Public Cloud veilig? Ja hoor. Echter een private cloudomgeving kun je zo inrichten dat het een beter beveiligde optie is.

Wat is ons advies? Cloud telefonie in een Public of een Private Cloud.

Beide cloudvormen hebben gemeenschappelijke voordelen. Het verschil zit hem in de prijs. Wat vooral voortkomt uit de hogere mate van veiligheid met een Private Cloud. Ons advies hangt dus volledig af van jouw soort organisatie. Met beide oplossingen heb je telefonie in de cloud waarmee je optimaal bereikbaar bent. Kies je liever voor extra veiligheid van je data? Wil je bijvoorbeeld je gespreksopnames bewaren? Dan adviseren wij je om een Private Cloud te overwegen. Wellicht is een private cloudoplossing, zoals Hosted Move de enige optie voor jouw organisatie. Dat is wanneer, vanuit bedrijfspolicy of regelgeving binnen je branche, beveiliging van data een belangrijk punt is.


Neem contact met mij op

Afhankelijk van jouw organisatie en wensen adviseren wij welke cloudvorm de beste optie is. Ben je benieuwd? Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.