De deurintercom heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de vroege twintigste eeuw. Lees hier alles over de ontwikkeling van de deurintercom en hoe je deze kan integreren in je Teams omgeving.
Lees verderlaatste blog update: juli 2024
Geschreven door:
Willem Graste
VoIP staat voor ‘Voice over Internet Protocol’. Vrij vertaald betekent het ‘Stem over het internet’ of ‘Spraak over het internet’. Dit zegt je natuurlijk veel meer. Andere termen die vaak gebruik worden voor VoIP telefonie zijn ‘bellen via het internet’ en ‘internet telefonie’. Je komt ook geregeld cloud telefonie en hosted telefonie tegen.
Je spraak loopt met VoIP telefonie niet meer via ISDN of koperdraden. Met VoIP verloopt dit proces anders. Wanneer je via VoIP belt wordt je spraak omgezet in kleine datapakketjes. Deze pakketjes worden razendsnel verzonden naar degene met wie jij belt. Daar worden de pakketjes uitgepakt en hoort degene vervolgens wat jij zegt. Het transport van deze data gaat zo snel dat er amper een meetbare vertraging is.
Voor VoIP bellen zijn enkele zaken essentieel. We sommen ze voor je op:
Voor VoIP telefonie adviseren wij om hier een aparte internetverbinding of een apart stuk bandbreedte voor te gebruiken. Dit wordt ook wel een VoIP verbinding genoemd. Zo ben je verzekerd van een hoge spraakkwaliteit. Met LanTel Connect kunnen wij een DSL, Ethernet over Koper of glasvezelverbinding leveren. Het is
Met bellen via internet wordt er in principe naar jouw IP-adres gebeld. Deze is gekoppeld aan je vaste telefoonnummer. Je hebt dus wel telefoonnummers nodig waar je bereikbaar op bent en waarmee je kan bellen. Stap je over van ‘normale’ telefonie naar VoIP bellen dan kan je jouw telefoonnummers gewoon behouden.
De term ‘vaste telefoonnummer’ is ontstaan omdat je telefoonnummer gekoppeld was aan een vaste locatie. Het telefoonlijntje kwam bij jou het pand binnen en alleen vanuit hier kon je bellen met jouw vaste nummer. Met VoIP telefonie ervaar je de vrijheid om overal te kunnen bellen met jouw ‘vaste nummer’. Zolang je maar toegang hebt tot het internet. Je bent dus vrijwel overal bereikbaar.
Een SIP-kanaal is het onderdeel van VoIP bellen dat het meest lastige is uit te leggen. Het is iets softwarematigs en het is niet tastbaar. Simpel gezegd zijn het je nieuwe telefoonlijnen via je VoIP verbinding. Met LanTel SIP regelen wij ook dat je via deze lijnen in verbinding staat met het traditionele telefonie netwerk. Niet iedereen is al overgestapt naar VoIP telefonie.
Met VoIP bellen verdwijnt je fysieke telefooncentrale op locatie. Dit wordt een VoIP telefooncentrale in de cloud. Met een aparte VoIP verbinding ben je verbonden met je centrale. Binnen deze centrale regelen we je gehele VoIP beheer. Wie is op welk nummer te bereiken, de wachtrijen, een koppeling met je CRM-pakket, belgroepen en nog vele andere functionaliteiten die naar wens zijn toe te passen. Omdat zich alles in de cloud afspeelt heb je ook nog de keuze tussen een public of een private cloudomgeving. Het VoIP beheer biedt je veel meer mogelijkheden dan een traditionele telefooncentrale kan doen. In overleg met jou bepalen we welke VoIP functionaliteiten jij wil gaan inzetten.
Er zijn vele voordelen van VoIP bellen. De eerste die je overal tegenkomt is dat het goedkoper is. Dat klopt. Daar komt nog eens bij dat je maandelijkse uitgaven beter zijn te voorspellen. Je betaalt namelijk een vast bedrag per maand per gebruiker.
Met bellen via internet kan je alle vormen van communicatie samenbrengen. Op je telefoon, tablet of laptop. Bundel naast het bellen alle andere communicatiemiddelen samen op één apparaat. Denk aan fax, voicemail, e-mail en videobellen.
Zoals eerder gezegd, ben je overal bereikbaar op je vaste nummer. Terwijl dit blog wordt geschreven werken alle medewerkers van LanTel vanwege het coronavirus thuis. Wij bellen elkaar, onze klanten en partners met ons ‘vaste nummer’ via een laptop of onze mobiele telefoon. We blijven volledig beschikken over de functionaliteiten die wij op onze werkplekken op kantoor hebben. Denk hierbij aan het doorverbinden van gesprekken en het zien welke collega in gesprek is, of ze nu met hun vaste toestel of mobiel aan het bellen zijn.
Er zijn nog genoeg voordelen van VoIP telefonie die je kan lezen op hosted telefonie pagina. Een laatste en erg belangrijk voordeel is dat het toekomstbesteding is. Internet zal blijven bestaan en leveranciers van telefonie richten zich volledig op VoIP telefonie. Met VoIP bellen worden de mogelijkheden ook groter als het gaat om ontwikkeling van functionaliteiten waar je sneller en efficiënter mee kan werken. Een koppeling met je CRM-pakket is hier een voorbeeld van.
Eigenlijk zijn er vrijwel geen nadelen van VoIP telefonie. Zo wordt er wel benoemd dat je vaste toestellen afhankelijk zijn van stroom. Bij een stroomstoring zou je dan niet meer bereikbaar zijn op deze toestellen. Een automatische doorschakeling naar je mobiele telefoon is bijvoorbeeld een oplossing voor dat probleem.
Je hebt voor VoIP bellen een speciale VoIP telefoon nodig. Je oude analoge of digitale toestellen kan je niet meer gebruiken. Je kan er natuurlijk voor kiezen om volledig over te gaan op mobiele telefoons of te gaan werken met softphones. Je kan dan nog steeds bellen en gebeld worden op je vaste nummer. Wanneer je toch bureautoestellen wilt blijven gebruiken dan weet je dat je in ieder geval, zoals eerder genoemd, investeert in een toekomstbestendige telefonieoplossing.
Er zijn maar weinig dingen in het leven gratis en VoIP telefonie valt daar niet onder. Het is wel zo dat je binnen je VoIP oplossing gratis belt met je collega’s, maar daarbuiten betaal je gewoon gesprekskosten. Wordt er binnen je organisatie veel gebeld dan kan je ervoor kiezen om je telefoonverkeer af te kopen. Dit heet dan onbeperkt VoIP bellen.
Wat VoIP bellen precies kost is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Voor elke organisatie zal dit anders zijn omdat het sterk afhankelijk is van je bedrijfsgrote en je wensen en behoeften op het gebied van telefonie. Als we kijken naar een simpele basisoplossing dan betaal je rond de €6,00 per gebruiker per maand. Wanneer je dan toch meer functionaliteit wilt hebben dan ga je al snel naar €10,00 per maand. Wil je te telefonieomgeving integreren met andere bedrijfssoftware? Dan gaat de prijs ook weer een beetje omhoog. En dan kan het nog zijn dat de ene provider wel en de andere geen aansluitkosten in rekeningbrengen. Dus als je echt wil weten wat het kost, vraag dan bij meerdere providers een offerte op.
Met dit blog is er al een hele hoop rondom VoIP bellen voor je duidelijk gemaakt. Maar er is nog zo veel meer over te vertellen. De voordelen van VoIP telefonie zijn per type organisatie weer anders. Je betaalt in ieder geval nooit te veel. Met een VoIP zakelijk oplossing kan je maandelijks het aantal gebruikers binnen je telefonieomgeving op en afschalen. Dit soort handigheidjes in het VoIP beheer bieden jou als gebruiker enorm veel flexibiliteit.
Bellen via VoIP is dus een technologie die het mogelijk maakt om met spraak te communiceren via een VoIP verbinding in plaats van via traditionele telefoonlijnen. Dit proces houdt in dat de analoge spraaksignalen worden omgezet in digitale pakketten. Deze digitale pakketten worden vervolgens over het internet verzonden en daarna weer terug omgezet in analoge signalen voor de ontvanger.
Wil je weten of onze telefonieoplossingen aansluiten op jouw telefonie wensen? Neem dan direct contact met ons op via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, dan nemen wij binnen één werkdag contact met je op. Je kan ook direct een offerte aanvragen door onderstaand formulier in te vullen.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138