Als we zo het nieuws in de gaten houden, kunnen wij als LanTel zijnde alleen maar zeggen dat we respect hebben voor iedereen in de eerstelijnszorg. De krantenkoppen gaan over ruimtegebrek bij praktijken, een tekort aan huisartsen en assistenten en een verhoogde werkdruk door de wet- en regelgeving vanuit de overheid. Het kan niet anders zijn dat de passie, de intrinsieke motivatie en het gevoel dat het een roeping is om in de zorg te werken, iedereen binnen de zorg op de been houdt. Elke dag zouden zij een diepe buiging moeten ontvangen voor hun inzet.
‘Huisartsen moeten noodgedwongen vanuit huis werken’
Dat is de kop die we tegenkomen bij het Noord-Hollands Dagblad. Bij de NOS koppen ze met ‘Driekwart huisartsen kan geen praktijkruimte vinden of uitbreiden’, en volgens het AD maken ze zich in Gorinchem ook zorgen om het (te lage) aantal huisartspraktijken. Daar wordt te weinig rekening gehouden met voorzieningen bij nieuwbouw, waardoor huisartspraktijken niet verder kunnen groeien, terwijl ze het aantal patiënten wel zien groeien.
Klem tussen de muren
Uit een onderzoek van het LHV onder 1800 huisartsen geeft 77% aan dat ze problemen hebben als het op uitbreiden of het vinden van nieuwe locaties aankomt. Bijna de helft zegt dat ze geen nieuwe patiënten kunnen aannemen en 40% heeft niet eens de ruimte voor extra personeel of het opleiden ervan.
‘Noodkreet aan Den Haag: stop met al die regels!’
Het PCZ schrijft dat de bloeddruk hoog oploopt bij de Zeeuwse huisartsen. Ze zijn klaar met de vele administratieve regeltjes en allerlei wetten die vanuit Den Haag komen. Zij snappen dat regels natuurlijk nodig zijn, maar tegenwoordig zorgt het voor dubbel werk. En dat is niet ten gunste van de patiënt.
Door de AVG heb je voor elk dossier toestemming nodig
Je kan niet zomaar in iemands medisch dossier kijken. Dat is natuurlijk gewenst wanneer je wilt weten wat voor medicijnen iemand gebruikt. De patiënt moet vanwege de AVG elke zorgverlener toestemming geven om zijn/haar dossier in te kunnen zien. Het gevolg is dat assistentes veel tijd kwijt zijn om de juiste informatie te krijgen. Er wordt enorm veel gebeld met andere artsen of apothekers om bijvoorbeeld te vragen een recept van een medicijn door te sturen. Daar gaat echt heel veel tijd in zitten.
Werk op afstand alsof je op de praktijk bent
Met de telefonieoplossingen van LanTel kan een assistente die al het telefoonverkeer afhandelt, gewoon vanuit huis werken. Met een laptop of computer logt ze in op het systeem van de praktijk zodat ze bij alle informatie kan. Met een softphone of een vast VoIP toestel log je binnen een tel in op het telefoonsysteem van de praktijk. Er gaat geen enkele functionaliteit verloren, zoals je gewend bent wanneer je op de praktijk werkt. Je collega’s zie je niet in levenden lijve, maar je ziet heel goed of ze wel of niet in gesprek zijn en beschikbaar zijn voor een oproep.
Wanneer je binnen de praktijk kampt met ruimtegebrek zou dit de oplossing kunnen bieden. Assistentes zouden flexibeler vanuit huis kunnen werken. Iemand die parttime werkt zou vanuit huis moeiteloos de piekmomenten kunnen meedraaien. Een bijkomend voordeel is dat het voor de assistent reistijd/reiskosten scheelt.
Start samen een ‘callcenter’
Het is met onze oplossing zelfs mogelijk om met meerdere praktijken in de regio samen te werken. Een goede ruimte voor een complete praktijk is moeilijk te vinden, maar een ruimte waar meerdere assistentes kunnen werken vast niet.
LanTel kan samenwerkende praktijken met één centraal systeem met elkaar verbinden. Binnen dit centrale systeem is het weer mogelijk om een groep of verschillende groepen van praktijken te formuleren. Elke praktijk kan haar eigen telefonische afhandeling blijven doen. Met onze oplossing kan je de status van wachtrijen van andere praktijken met elkaar delen. Is het bij de één rustig, dan kan er direct bij de een andere praktijk waar het druk is geassisteerd worden.
Het delen van één telefoniesysteem heeft nog veel meer voordelen, waar je over kan lezen op onze pagina: Telefonie voor zorggroepen en zorgcentra.