De opkomst van de VoIP telefooncentrale

De VoIP telefooncentrale heeft de toekomst

De weg van een fysieke centrale naar een cloud oplossing

De term ‘VoIP telefooncentrale’ klinkt misschien ingewikkeld. Met een korte uitleg begrijp je al snel waar het over gaat. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol: de regels die bepalen hoe je via het internet kan bellen. Een telefooncentrale kent iedereen wel; dat is het systeem waar alle inkomende en uitgaande gesprekken doorheen lopen. Een VoIP centrale is een online telefooncentrale in de cloud. Geen fysieke kast meer zoals vroeger, maar software op een server. Wil je meer weten over VoIP en de voordelen ervan, lees dan ons blog “Wat is VoIP?”.

Deze vorm van telefonie (hosted VoIP)) zal blijven bestaan, omdat het internet nog jarenlang een cruciale rol zal blijven spelen. We kunnen inmiddels wel stellen dat we niet meer zonder internet kunnen.

Willem Graste

Geschreven door:
Willem Graste

Laatste update: 13-11-2025

De fysieke telefooncentrale verdween langzaamt

Nog maar weinig mensen weten wat een echte fysieke telefooncentrale is. Het komt sporadisch voor dat er nog ergens eentje in gebruik is. Deze zal dan aangepast zijn zodat er via het internet gebeld kan worden. Net als de VHS-videoband, MSN en de diskette, zal de fysieke centrale verdwijnen en zullen jongere generaties niet beter weten dan dat je belt via het internet met een VoIP telefooncentrale. Deze draait in de regel in de cloud op een server, maar kan ook fysiek op locatie draaien. Het verschil is dat de omvang verwaarloosbaar is vergeleken met de vroegere telefooncentrales.

Waar komt de term vast nummer vandaan?

De fysieke centrale noemen we zo omdat het een fysieke kast is die in het bedrijfspand aan de muur hangt. De telefoonlijn komt het pand binnen en loopt vervolgens naar de kast toe. Vanuit de kast lopen de lijnen naar de vaste toestellen, elk met hun eigen vaste nummer. Het wordt om die reden een vast toestel of een vast nummer genoemd, het toestel en het nummer zijn gebonden aan de locatie.

VoIP centrale is de vervanger van de fysieke telefooncentrale

Bellen via een internetverbinding

Over een internetverbinding kan je allerlei data verzenden, zo ook spraak. Dit wordt mogelijk gemaakt door SIP (Session Initiation Protocol). Dit is een internationaal protocol waarin is vastgelegd hoe spraak via kleine datapakketjes verzonden dient te worden over een internetverbinding. Hier lees je alles over in ons blog “Wat is SIP?”.

Waarom de fysieke telefooncentrale plaatsmaakte voor VoIP

Met de opkomst van het internet bellen kwam er een einde aan de fysieke telefooncentrale. De spraak via een internetverbinding kan niet verwerkt worden via een fysieke centrale, tenzij je er een aanpassing aan deed. Het was slimmer om direct een VoIP telefooncentrale te gaan gebruiken. Dit is een oplossing die veel compacter is, omdat het een softwarematige oplossing is. De centrale is als het ware een programma dat draait op een server. De server waar je telefonieoplossing draait hoeft niet eens bij je op locatie te staan. Voor wat het waard is, een voordeel van een VoIP centrale is dat het geen ruimte meer in beslag neemt.

Overal bereikbaar met een VoIP telefooncentrale

Wie overstapte naar een VoIP telefooncentrale, merkte inhoudelijk weinig verschil. Je bleef gewoon bellen en bereikbaar op je vaste nummer. Alleen was dat nummer niet langer ‘vast’. Het is niet meer gebonden aan een vaste locatie. Omdat je nu via het internet belt, kan je vanuit overal ter wereld, mits je een internetverbinding hebt, bellen via je VoIP telefooncentrale.

Achtergrond Ebook
Ebook - LanTel Wave -een VoIP telefooncentrale

Ebook LanTel Wave

In ons gratis Ebook lees je alles over onze LanTel Wave-oplossing. We gaan dieper in op de belangrijkste onderdelen en geven je praktische voorbeelden van hoe je deze oplossing in de praktijk toepast.

Download het Ebook

Een VoIP centrale als dienst of koopstructuur?

In de tijd van de fysieke telefooncentrale kocht je de centrale en alle bijbehorende hardware in één keer. Dat was een flinke investering, waarna je de kast in zo’n tien jaar afschreef. Sommige organisaties rekten dat nog vijf jaar op. Daarna was vervanging echt nodig. Iedere paar jaar had je kosten voor onderhoud en updates, en daarnaast betaalde je voor het belverbruik. Met de komst van de VoIP centrale is kopen in vrijwel geen optie meer.

Een VoIP telefooncentrale in een SaaS-model

Met de VoIP telefooncentrale verhuisde telefonie — net als veel andere diensten — naar de cloud. Hierdoor neem je telefonie af als een dienst, beter bekend als Software as a Service (SaaS). Hiermee betaal je een prijs per maand per gebruiker en zijn updates in de prijs inbegrepen. Je telefoniesysteem is makkelijk op en af te schalen en je kan per gebruiker functionaliteiten toekennen. Door dit SaaS-model zijn de investeringskosten nihil ten opzichte van een fysieke centrale.

Het kopen van een VoIP telefooncentrale

Het voorbeeld van telefonie als een dienst, het SaaS-model, heeft betrekking op VoIP telefooncentrales in een public cloud. Er is ook nog een mogelijkheid om je VoIP centrale in een private cloud te laten draaien. Met een private cloud oplossing heb je de keuze om het in een prijs-per-maand model af te nemen of kan je net als vroeger de centrale in één keer afkopen. Met een private cloud kan je vervolgens je VoIP centrale laten draaien op een eigen server of die van je ICT-partner. Een public cloud oplossing draait altijd ergens in een datacenter. Deze optie komt steeds minder vaak voor en is het echt goed zoeken naar een leverancier die dit aanbiedt.

Welke VoIP telefooncentrale past het beste bij jouw organisatie?

Het aanbod van VoIP telefooncentrales en leveranciers is erg groot in Nederland. Dat maakt de keuze niet bepaald makkelijk wanneer jij de taak hebt gekregen om op zoek te gaan naar een nieuwe VoIP telefooncentrale. Welke past het beste bij jouw organisatie, voor de beste prijs? Om je hier een handje bij te helpen hebben we een blog geschreven. Wanneer je die gelezen hebt kan jij op zoek gaan naar de goedkoopste VoIP telefonieoplossing voor jouw organisatie.

Laat je adviseren over de VoIP centrales van LanTel

Door de jaren heen heeft LanTel zichzelf gespecialiseerd in telefonie voor specifieke branches en het MKB. Hierdoor hebben wij verschillende VoIP centrales in ons portfolio onder de namen: LanTel Wave, LanTel Blue en LanTel Teams telefonie. Wij kunnen je daarom altijd een passende oplossing bieden die bij jouw organisatie past. Neem contact op met ons via 078-630 55 55, sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Wij adviseren je graag.


Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

FAQ VoIP telefooncentrale

Wat is een VoIP telefooncentrale?

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Een VoIP telefooncentrale is een centrale in de cloud en dus geen fysieke telefooncentrale zoals men vroeger had. Het is een softwareprogramma op een server in een datacenter. Via een internetverbinding bel je vanuit je toestel naar de VoIP centrale die jou verbindt met het telefonienetwerk.

Wat zijn de voordelen van een VoIP centrale?

Een VoIP centrale heeft diverse voordelen. Met een VoIP telefooncentrale ben je overal bereikbaar waar internet is en bellen je eigen VoIP toestellen gratis met elkaar. Een VoIP oplossing heeft weinig tijd nodig om te implementeren wat switchen tussen leveranciers makkelijk maakt. Onderhoud en beheer van de centrale wordt gedaan door je provider waardoor je altijd up-to-date bent zonder dat jij er iets voor hoeft te doen.

Welke VoIP telefooncentrale is het beste?

Het aanbod van VoIP telefooncentrales en leveranciers is erg groot in Nederland. Er zijn verschillende telefonieplatformen en nog meer leveranciers die met deze platformen werken. Welke VoIP centrale het beste is hangt volledig af van de wensen en behoeften van jouw organisatie. Breng die eerst goed in kaart en zoek daarna een oplossing die daar het beste bij past.