De weg van een fysieke centrale naar een cloud oplossing
De term ‘VoIP telefooncentrale’ klinkt misschien ingewikkeld. Met een korte uitleg begrijp je al snel waar het over gaat. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol: de regels die bepalen hoe je via het internet kan bellen. Een telefooncentrale kent iedereen wel; dat is het systeem waar alle inkomende en uitgaande gesprekken doorheen lopen. Een VoIP centrale is een online telefooncentrale in de cloud. Geen fysieke kast meer zoals vroeger, maar software op een server. Wil je meer weten over VoIP en de voordelen ervan, lees dan ons blog “Wat is VoIP?”.
Deze vorm van telefonie (hosted VoIP)) zal blijven bestaan, omdat het internet nog jarenlang een cruciale rol zal blijven spelen. We kunnen inmiddels wel stellen dat we niet meer zonder internet kunnen.
Laatste update: 13-11-2025
De fysieke telefooncentrale verdween langzaamt
Nog maar weinig mensen weten wat een echte fysieke telefooncentrale is. Het komt sporadisch voor dat er nog ergens eentje in gebruik is. Deze zal dan aangepast zijn zodat er via het internet gebeld kan worden. Net als de VHS-videoband, MSN en de diskette, zal de fysieke centrale verdwijnen en zullen jongere generaties niet beter weten dan dat je belt via het internet met een VoIP telefooncentrale. Deze draait in de regel in de cloud op een server, maar kan ook fysiek op locatie draaien. Het verschil is dat de omvang verwaarloosbaar is vergeleken met de vroegere telefooncentrales.
Waar komt de term vast nummer vandaan?
De fysieke centrale noemen we zo omdat het een fysieke kast is die in het bedrijfspand aan de muur hangt. De telefoonlijn komt het pand binnen en loopt vervolgens naar de kast toe. Vanuit de kast lopen de lijnen naar de vaste toestellen, elk met hun eigen vaste nummer. Het wordt om die reden een vast toestel of een vast nummer genoemd, het toestel en het nummer zijn gebonden aan de locatie.

Bellen via een internetverbinding
Over een internetverbinding kan je allerlei data verzenden, zo ook spraak. Dit wordt mogelijk gemaakt door SIP (Session Initiation Protocol). Dit is een internationaal protocol waarin is vastgelegd hoe spraak via kleine datapakketjes verzonden dient te worden over een internetverbinding. Hier lees je alles over in ons blog “Wat is SIP?”.
Waarom de fysieke telefooncentrale plaatsmaakte voor VoIP
Met de opkomst van het internet bellen kwam er een einde aan de fysieke telefooncentrale. De spraak via een internetverbinding kan niet verwerkt worden via een fysieke centrale, tenzij je er een aanpassing aan deed. Het was slimmer om direct een VoIP telefooncentrale te gaan gebruiken. Dit is een oplossing die veel compacter is, omdat het een softwarematige oplossing is. De centrale is als het ware een programma dat draait op een server. De server waar je telefonieoplossing draait hoeft niet eens bij je op locatie te staan. Voor wat het waard is, een voordeel van een VoIP centrale is dat het geen ruimte meer in beslag neemt.
Overal bereikbaar met een VoIP telefooncentrale
Wie overstapte naar een VoIP telefooncentrale, merkte inhoudelijk weinig verschil. Je bleef gewoon bellen en bereikbaar op je vaste nummer. Alleen was dat nummer niet langer ‘vast’. Het is niet meer gebonden aan een vaste locatie. Omdat je nu via het internet belt, kan je vanuit overal ter wereld, mits je een internetverbinding hebt, bellen via je VoIP telefooncentrale.