Wil je een nieuw telefoonnummer aanvragen voor je organisatie? Bij LanTel regel je snel en eenvoudig een vast, zakelijk of VoIP-nummer. Ontdek welke opties er zijn, wat het kost en hoe je binnen één werkdag professioneel bereikbaar bent.
Lees verder
Geschreven door:
Willem Graste
Laatste update: 21-10-2025
Een verklaring kan gevonden worden in de toenemende vraag naar zorg. En dan wel het liefst direct. Dat komt logischerwijs voort uit de ‘consumentenmentaliteit’ die men heeft ontwikkeld door de 24-uurs economie waar we nu in leven. Blijkbaar denkt men dat de zorg bij de huisarts ook op elk gewenst moment van de dag beschikbaar is.
Bij een huisartsenpost ontstaat de agressie sneller. Huisartsenposten zijn natuurlijk alleen bedoeld voor spoedgevallen. Als het geen spoed is, wordt men verzocht om bij de eerstvolgende mogelijkheid naar hun eigen huisarts te gaan. Als het in de ogen van de patiënt dan wel een ‘spoedgeval’ is ontstaat er snel irritatie, wat kan leiden tot (verbale) agressie.

Binnen de praktijk komen gevallen van (verbale) agressie voor aan de balie bij de assistente én in de spreekkamer bij de huisarts. Met een zogenaamd stil alarm, ook wel stille noodknop genoemd, kunnen anderen binnen het gebouw gewaarschuwd worden. Wij bieden onze klanten hier een slimme ingebouwde oplossing in ons telefoniesysteem.
Wanneer je op meerdere plaatsen in de praktijk een noodknop wilt hebben is een noodknop op je telefoontoestel een goedwerkende optie. Vroeger kwamen systemen met echte fysieke noodknoppen voor, maar zo een systeem is veel duurder. Want je betaalt namelijk voor de hardware, de noodknoppen zelf, en de installatie ervan.
Een noodknop op je telefoontoestel werkt met één druk op een geprogrammeerde toets. Heb je al een oplossing van ons, of wil je na het in gebruik nemen van een oplossing van ons toch een stil alarm? Wij kunnen dit zelfs op afstand voor je inregelen en activeren.
Met de toets activeer je een zogenoemde “page group”. De toestellen binnen deze groep gaat de telefoon dan over en men kan op het scherm zien waar vandaan de noodoproep wordt gedaan. Zij kunnen dan de hoorn opnemen om direct mee te luisteren in met wat er zich afspeelt in de spreekkamer.
Meerdere van onze klanten klanten maken al gebruik van stille noodknoppen. Een voorbeeld hiervan is Gezondheidscentrum Nesselande, onderdeel van Stichting Zonboog. Paula Verburg, centrumassistente bij Nesselande, vertelde hier het volgende over: “Ongeveer een jaar geleden hadden we een nare situatie. Een gesprek bij een huisarts ontpopte zich in een ‘vervelend’ gesprek. Er ontstond een situatie waarbij de huisarts zich niet meer op zijn gemak voelde.”
De spreekkamers bij Nesselande zitten in een aparte gang. Andere collega’s zien of horen niet wat er in de spreekkamers gebeurt. In het geval van de omschreven situatie was er niemand die de huisarts direct te hulp kon schieten.
LanTel had als oplossing een stil alarm op de telefoontoestellen. Paula: “Met een druk op een knop staat het toestel in verbinding met andere toestellen in het pand. De assistente kan direct meeluisteren met het gesprek in de desbetreffende spreekkamer. Bij het indrukken van de knop hoeven we de hoorn niet van het toestel te nemen. Zo heeft de agressieve patiënt in kwestie niet eens door dat er gealarmeerd is en kunnen wij de huisarts te hulp schieten. Het is dus een echt stil alarm.”
Sinds zij bij Nesselande de stille noodknop op hun telefoontoestellen in gebruik hebben genomen, hebben ze het gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. Maar wat doen ze als dit wel het geval is? Hoe gaan ze hier dan mee om? Daar hebben ze bij Nesselande over nagedacht. De assistente is de eerste die in actie komt. Paula: “De assistente gaat naar de spreekkamer, klopt op de deur en vraagt bij binnenkomst of de huisarts zin heeft in een kopje koffie.”
Volgens ons een slimme ‘tactiek’. Het is niet vreemd dat er een rondje koffie wordt gedaan. Het gesprek, de situatie en de spanning wordt onderbroken. De patiënt kan zich betrapt voelen en zijn ‘woede’ indammen. Wanneer het in het slechtste geval toch uit de hand loopt, kan de assistente meerdere collega’s alarmeren en de huisarts direct bij staan.
Volgens Paula is het grote voordeel van het stille alarm dat de huisarts zich in zijn spreekkamer weer veilig voelt. “Niemand kon je direct komen helpen als dat nodig was, niemand kon zien of horen als er wat naars gaande was. Dat is nu met het stille alarm niet meer het geval.”
Bij elk van onze klanten kunnen wij een stil alarm installeren. Geen dure installatie van noodknoppen, maar noodknoppen geïntegreerd in je telefonieoplossing. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder. Bel ons op 0786305555, stuur een mail naar sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Dan nemen wij contact met jou op.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl

Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138