Een voorbeeld uit de praktijk, zorgcentra van Zonboog werken met een stille noodknop
Meerdere van onze klanten klanten maken al gebruik van stille noodknoppen. Een voorbeeld hiervan is Gezondheidscentrum Nesselande, onderdeel van Stichting Zonboog. Paula Verburg, centrumassistente bij Nesselande, vertelde hier het volgende over: “Ongeveer een jaar geleden hadden we een nare situatie. Een gesprek bij een huisarts ontpopte zich in een ‘vervelend’ gesprek. Er ontstond een situatie waarbij de huisarts zich niet meer op zijn gemak voelde.”
De spreekkamers bij Nesselande zitten in een aparte gang. Andere collega’s zien of horen niet wat er in de spreekkamers gebeurt. In het geval van de omschreven situatie was er niemand die de huisarts direct te hulp kon schieten.
Tijd voor een stil alarm in de praktijk
LanTel had als oplossing een stil alarm op de telefoontoestellen. Paula: “Met een druk op een knop staat het toestel in verbinding met andere toestellen in het pand. De assistente kan direct meeluisteren met het gesprek in de desbetreffende spreekkamer. Bij het indrukken van de knop hoeven we de hoorn niet van het toestel te nemen. Zo heeft de agressieve patiënt in kwestie niet eens door dat er gealarmeerd is en kunnen wij de huisarts te hulp schieten. Het is dus een echt stil alarm.”
Wilt u een kopje koffie?
Sinds zij bij Nesselande de stille noodknop op hun telefoontoestellen in gebruik hebben genomen, hebben ze het gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. Maar wat doen ze als dit wel het geval is? Hoe gaan ze hier dan mee om? Daar hebben ze bij Nesselande over nagedacht. De assistente is de eerste die in actie komt. Paula: “De assistente gaat naar de spreekkamer, klopt op de deur en vraagt bij binnenkomst of de huisarts zin heeft in een kopje koffie.”
Volgens ons een slimme ‘tactiek’. Het is niet vreemd dat er een rondje koffie wordt gedaan. Het gesprek, de situatie en de spanning wordt onderbroken. De patiënt kan zich betrapt voelen en zijn ‘woede’ indammen. Wanneer het in het slechtste geval toch uit de hand loopt, kan de assistente meerdere collega’s alarmeren en de huisarts direct bij staan.
Een stil alarm geeft een gevoel van veiligheid
Volgens Paula is het grote voordeel van het stille alarm dat de huisarts zich in zijn spreekkamer weer veilig voelt. “Niemand kon je direct komen helpen als dat nodig was, niemand kon zien of horen als er wat naars gaande was. Dat is nu met het stille alarm niet meer het geval.”
Wil jij ook een stil alarm?
Bij elk van onze klanten kunnen wij een stil alarm installeren. Geen dure installatie van noodknoppen, maar noodknoppen geïntegreerd in je telefonieoplossing. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder. Bel ons op 0786305555, stuur een mail naar sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Dan nemen wij contact met jou op.
Neem contact met mij op
FAQ stil alarm en noodknoppen
Waarvoor gebruik je een stil alarm?
Een stil alarm kan ingedrukt worden als een persoon zich in een onveilige of ongewenste situatie bevindt. Aan de hand van de melding die het stille alarm verstuurd, kan deze persoon snel en zorgvuldig geholpen worden.
Hoe werkt een stille noodknop?
Er zijn verschillende stille noodknoppen mogelijk. Uiteindelijk is de werking ervan hetzelfde. Bij het indrukken van een noodknop, wordt er een melding gestuurd naar collega’s dat je jezelf in een onveilige situatie bevindt. Je collega’s kunnen hier vervolgens op een gepaste manier op anticiperen.
Hoe ziet een stille noodknop eruit?
Een stille noodknop tegen agressie, ook wel een stil alarm genoemd, kan er op verschillende manieren uit zien. Zo kun je de knop laten bevestigen onder je bureau, of een noodknop op je telefoontoestel laten installeren.