2 Manieren van een stil alarm voor jouw praktijk

2 Manieren van een stil alarm voor jouw praktijk

Helaas hebben we het nodig, een stil alarm in de zorg. In juli 2019 verschenen er verschillende berichten in de media over agressie bij huisartsenposten. Zo schreef Trouw het artikel ‘Is er iets te doen tegen agressie op de huisartsenpost?’ en kopte RTL Nieuws met ‘Agressie bij huisartsenpost: We hebben een steeds korter lontje.’ Helaas neemt de agressie niet alleen toe bij huisartsenposten, bij zorgcentra en huisartsenpraktijken komt het ook voor. Een noodknop kan bijdragen aan een veiligere werkplek. Naast een algemene rode noodknop, kan je ook een stille noodknop integreren in je telefonieoplossing.

Willem Graste

Geschreven door:
Willem Graste

Waarom die agressie?

Een verklaring kan gevonden worden in de toenemende vraag naar zorg. En dan wel het liefst direct. Dat komt logischerwijs voort uit de ‘consumentenmentaliteit’ die men heeft ontwikkeld door de 24-uurs economie waar we nu in leven. Blijkbaar denkt men dat de zorg bij de huisarts ook op elk gewenst moment van de dag beschikbaar is.

Bij een huisartsenpost ontstaat de agressie sneller. Huisartsenposten zijn natuurlijk alleen bedoeld voor spoedgevallen. Als het geen spoed is, wordt men verzocht om bij de eerstvolgende mogelijkheid naar hun eigen huisarts te gaan. Als het in de ogen van de patiënt dan wel een ‘spoedgeval’ is ontstaat er snel irritatie, wat kan leiden tot (verbale) agressie.

Stille noodknop en stil alarm

Helaas hebben we het nodig, een stille noodknop

Binnen de praktijk komen gevallen van (verbale) agressie voor aan de balie bij de assistente én in de spreekkamer bij de huisarts. Met een zogenaamd stil alarm, ook wel een stille noodknop genoemd, kunnen anderen binnen het gebouw gewaarschuwd worden. Wij bieden onze klanten twee mogelijkheden van een stil alarm.

1. Een noodknop onder het bureau

Je kent ze wel uit de films, die rode alarmknoppen. Er wordt een bank overvallen en de dame achter het loket drukt de rode noodknop in onder het bureau. Er gaat geen alarm af in de bank, maar wel bij de politie. De hulptroepen zijn gealarmeerd en zullen naar de bank racen om de overvallers in de kraag te vatten.

Zo werkt een noodknop bij een praktijk ook. Alleen gaat het alarm niet naar de politie. De knop is vaak geplaatst bij de balie van de assistente, uit het zicht van de personen aan de andere kant. Bij het indrukken van deze knop zal er een audio boodschap worden afgespeeld op de telefoontoestellen in andere ruimtes binnen de praktijk. Andere collega’s horen dan bijvoorbeeld ‘noodsituatie aan de balie’. Zij kunnen vervolgens de assistente bijstaan of andere hulpdiensten inschakelen zonder dat de veroorzaker hier iets van merkt.

2. Een noodknop op je telefoontoestel

Wanneer je op meerdere plaatsen in de praktijk een noodknop wilt hebben is een noodknop op je telefoontoestel een goedkopere optie. Het plaatsen van fysieke noodknoppen is duurder want je betaalt per noodknop en de installatie ervan.

Een noodknop op je telefoontoestel werkt met een sneltoets functie. De telefoontoestellen heb je al, we hoeven het alleen maar te programmeren in de software. Het is zelfs mogelijk om de alarmfunctie op afstand te activeren. Zo zijn er nog minder kosten aan verbonden.

Je kan kiezen voor ingesproken meldteksten. Wanneer Huisarts Jansen zijn sneltoets gebruikt zal op de andere telefoontoestellen een melding te horen zijn ‘Noodsituatie in de spreekkamer van Dhr. Jansen’. Een andere optie is dat na het indrukken van de sneltoets iedereen direct mee kan luisteren met wat er zich afspeelt in de spreekkamer.

Ebook-telefonie voor Huisartsen

Ebook telefonie huisartsen

Ben je op zoek naar een nieuwe telefonieoplossing met een stil alarm? In ons Ebook vertellen we hier over én alle andere belangrijke zaken van telefonie voor huisartsen, zorgcentra en zorggroepen.

Download het Ebook

Een voorbeeld uit de praktijk, zorgcentra van Zonboog werken met een stille noodknop

Meerdere van onze klanten klanten maken al gebruik van stille noodknoppen. Een voorbeeld hiervan is Gezondheidscentrum Nesselande, onderdeel van Stichting Zonboog. Paula Verburg, centrumassistente bij Nesselande, vertelde hier het volgende over: “Ongeveer een jaar geleden hadden we een nare situatie. Een gesprek bij een huisarts ontpopte zich in een ‘vervelend’ gesprek. Er ontstond een situatie waarbij de huisarts zich niet meer op zijn gemak voelde.”

De spreekkamers bij Nesselande zitten in een aparte gang. Andere collega’s zien of horen niet wat er in de spreekkamers gebeurt. In het geval van de omschreven situatie was er niemand die de huisarts direct te hulp kon schieten.

Tijd voor een stil alarm in de praktijk

LanTel had als oplossing een stil alarm op de telefoontoestellen. Paula: “Met een druk op een knop staat het toestel in verbinding met andere toestellen in het pand. De assistente kan direct meeluisteren met het gesprek in de desbetreffende spreekkamer. Bij het indrukken van de knop hoeven we de hoorn niet van het toestel te nemen. Zo heeft de agressieve patiënt in kwestie niet eens door dat er gealarmeerd is en kunnen wij de huisarts te hulp schieten. Het is dus een echt stil alarm.”

Wilt u een kopje koffie?

Sinds zij bij Nesselande de stille noodknop op hun telefoontoestellen in gebruik hebben genomen, hebben ze het gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. Maar wat doen ze als dit wel het geval is? Hoe gaan ze hier dan mee om? Daar hebben ze bij Nesselande over nagedacht. De assistente is de eerste die in actie komt. Paula: “De assistente gaat naar de spreekkamer, klopt op de deur en vraagt bij binnenkomst of de huisarts zin heeft in een kopje koffie.”

Volgens ons een slimme ‘tactiek’. Het is niet vreemd dat er een rondje koffie wordt gedaan. Het gesprek, de situatie en de spanning wordt onderbroken. De patiënt kan zich betrapt voelen en zijn ‘woede’ indammen. Wanneer het in het slechtste geval toch uit de hand loopt, kan de assistente meerdere collega’s alarmeren en de huisarts direct bij staan.

Een stil alarm geeft een gevoel van veiligheid

Volgens Paula is het grote voordeel van het stille alarm dat de huisarts zich in zijn spreekkamer weer veilig voelt. “Niemand kon je direct komen helpen als dat nodig was, niemand kon zien of horen als er wat naars gaande was. Dat is nu met het stille alarm niet meer het geval.”

Wil jij ook een stil alarm?

Bij elk van onze klanten kunnen wij een stil alarm installeren. Geen dure installatie van noodknoppen, maar noodknoppen geïntegreerd in je telefonieoplossing. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder. Bel ons op 0786305555, stuur een mail naar sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Dan nemen wij contact met jou op.


Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


FAQ stil alarm en noodknoppen

Waarvoor gebruik je een stil alarm?

En stil alarm kan ingedrukt worden als een persoon zich in een onveilige of ongewenste situatie bevindt. Aan de hand van de melding die het stille alarm verstuurd, kan deze persoon snel en zorgvuldig geholpen worden.

Hoe werkt een stille noodknop?

Er zijn verschillende stille noodknoppen mogelijk. Uiteindelijk is de werking ervan hetzelfde. Bij het indrukken van een noodknop, wordt er een melding gestuurd naar collega’s dat je jezelf in een onveilige situatie bevindt. Je collega’s kunnen hier vervolgens op een gepaste manier op anticiperen.

Hoe ziet een stille noodknop eruit?

Een stille noodknop tegen agressie, ook wel een stil alarm genoemd, kan er op verschillende manieren uit zien. Zo kun je de knop laten bevestigen onder je bureau, of een noodknop op je telefoontoestel laten installeren.
Afspraak maken

Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl

LanTel logo wit
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138