Het is erg vervelend wanneer je VoIP problemen ervaart tijdens het bellen of gebeld worden. Het komt voor deze problemen niet worden veroorzaakt door een probleem met de telefoniedienst maar door de internetverbinding, de netwerk apparaten of de telefoons die je gebruikt. In dit artikel delen we een aantal tips voor het oplossen van mogelijke hardware- en verbindingsproblemen.
Geschreven door:
Willem Graste
1. Een internetverbinding alleen voor VoIP
De meeste VoIP problemen komen voort uit het feit dat bedrijven gebruikmaken van één internetverbinding. Via deze verbinding gebruiken ze internet, mailen ze, up- en downloaden zij bestanden én gebruiken ze het voor telefonie. Een vaste lijn via internet kan een maximum aan data verwerken. Je kan dit vergelijken met een buis waar water doorheen stroomt. Bij een maximale belasting van de verbinding komen de datapakketjes met spraak niet meer aan bij jouw telefoon, waardoor je dus stukjes mist van het gesprek dat jouw kant op komt. Hoe spraak via het internet werkt lees je ons ons blog ‘Wat is SIP’.
Dit VoIP probleem kan je oplossen op twee manieren. De eerste is met een “VLAN”, wat staat voor Virtual Local Area Network. Je legt hier simpel gezegd een aparte leiding aan in je bestaande internetverbinding en reserveer capaciteit dat altijd beschikbaar is voor het voeren van gesprekken via VoIP. Nadeel hiervan kan zijn dat je internetverbinding voor alle andere zaken traag wordt wat natuurlijk niet bevorderend is voor het uitvoeren van werkzaamheden.
Om dit VoIP probleem echt te voorkomen adviseren wij om een internetverbinding puur en alleen voor je VoIP zakelijk oplossing te gebruiken. Op deze wijze heb je gegarandeerd een hoge spraakkwaliteit. Wij kunnen elke organisatie een VoIP verbinding leveren. Een bijkomend voordeel daarvan is dat wij deze verbinding zelf kunnen monitoren en bij een storing zien wij gelijk wat er aan de hand is om het te verhelpen.
2. Herstart het telefoontoestel
Heb je een losse internetverbinding voor telefonie, maar ervaar je nog steeds VoIP problemen? Dan zou het aan jouw eigen VoIP telefoon kunnen liggen. Start het toestel opnieuw op door de stekker uit het toestel te halen. Wacht 20 seconden en sluit de stekker dan weer aan. Wacht dan even tot het toestel weer volledig is opgestart en aangemeld is. Probeer dan uit of het probleem verholpen is.
3. Herstart het modem of de router
Wanneer het probleem zich herhaaldelijk voordoet en op meerdere toestellen aanwezig is, dan kan het probleem veroorzaakt worden door een probleem met het modem van of de router. De kans is klein dat het dan met de toestellen te maken heeft. Je modem of router kan bijvoorbeeld problemen hebben door extreem slechte weersomstandigheden of slecht onderhoud van de internetprovider. Probeer in zo’n geval om je modem te herstarten. Dat doe je op dezelfde manier als wanneer je een telefoontoestel herstart. Wacht 20 seconden alvorens je de stekker weer in het stopcontact steekt. Je kunt dit daarna ook nog met de toestellen doen zodat alle apparaten weer opnieuw worden opgestart.
Bij LanTel bieden we een hardware vervangservice aan. Mocht er een router of een switch kapotgaan dan vervangen wij met spoed je hardware zodat je weer snel bereikbaar bent.
4. Controleer alle kabels
Je verwacht het uiteraard niet, maar het kan zomaar zijn dat er ergens een kabeltje niet goed zit. Dat kan al gebeuren wanneer iemand per ongeluk tegen een toestel heeft aangestoten of op een kabel is gaan staan. Het loont dus altijd om te controleren of de verbinding niet verbroken is doordat er ergens een kabel niet meer goed vast zit. Dat kan in het toestel zelf zijn, maar ook in de router of de switch. Ook kan een kabel beschadigd zijn waardoor de verbinding niet goed meer werkt.
VoIP problemen oplossen? Wij kunnen je helpen
Problemen met VoIP kun je op een aantal manieren eenvoudig oplossen. Wanneer het probleem dieper zit, is het verstandig om je telecompartner te contacteren. Ben je jouw telecompartner beu? Dan kan je uiteraard contact opnemen met LanTel. Wij adviseren je graag over onze oplossingen op het gebied van zakelijke telefonie. Neem contact met ons op via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, of vul onderstaand formulier in. Dan nemen we contact met jou op.