Geschreven door:
Willem Graste
1. Zakelijke telefonie wordt nog flexibeler
In het afgelopen jaar brachten we vele uren werkend vanuit huis door. Organisaties kregen te maken met de uitdaging om hun medewerkers op afstand te laten werken. In het begin verliep dit niet altijd even soepel. Telefonisch waren collega’s niet optimaal bereikbaar. Er werden bijvoorbeeld gesprekken doorverbonden naar privé nummers wat extra kosten met zich mee bracht en waar verder geen zicht meer op was. Wat we hiermee bedoelen is dat wanneer een klant naar een privé nummer werd doorgeschakeld en er niet werd opgenomen, dan werd de verbinding verbroken. Dit is natuurlijk niet gewenst en erg klantonvriendelijk.
Medewerkers maakten gebruik van een externe verbinding en communiceerde met de middelen en apparaten die zij elk voor handen hadden. Denk aan een eigen mobiele telefoon, een softphone op de laptop of zij communiceerde enkel en alleen via de mail. Het was soms even roeien met de riemen die er waren als het aankwam op communicatie en bereikbaarheid.
Kan je met jouw centrale in de cloud flexibel werken?
De trend van het werken op afstand zal komend jaar niet verdwijnen. Eén van de trends voor telefonie in 2022 heeft dan ook alles te maken met het op afstand bereikbaar zijn. Cloud telefonie – ook wel bekend als hosted telefonie – biedt een antwoord op deze behoefte. Het merendeel van de organisaties in Nederland belt al via het internet met een virtuele centrale in de cloud, maar is deze wel goed ingericht om flexibel te werken op afstand?
Wanneer dit wel het geval is, dan kunnen medewerkers via het internet vanaf elke plek met elkaar communiceren. Of dat nou op kantoor, vanuit huis of vanuit het buitenland is. Bedrijven zijn niet meer afhankelijk van de hardware op kantoor en kunnen accuraat inspelen op onverwachte situaties. Deze trend sluit perfect aan bij de flexibele bedrijfsvoering waar bedrijven in deze tijd naar op zoek zijn. In het komende jaar zullen steeds meer organisaties gebruik maken van cloud based technologieën, ook op het gebied van zakelijke telefonie. Een bijkomend voordeel van cloud telefonie is de mogelijkheid om naar wens op- en af te schalen. Zo blijven de kosten altijd in verhouding met de groei van je organisatie.
2. Koppeling met de digitale omgeving
Het werken op afstand brengt de wens om op een makkelijke en efficiënte manier zakelijke telefonie te koppelen met andere communicatiemiddelen in een stroomversnelling. In het komende jaar zal de telecombranche blijven innoveren op dit gebied. Een goed voorbeeld hiervan is het extern bellen via Microsoft Teams.
Inmiddels weet iedereen wel wat Microsoft Teams is. Met dit platform kunnen medewerkers samenwerken en met elkaar communiceren. Het is vooral gericht op interne communicatie. Het telefonische (externe)verkeer komt nog steeds binnen via je vaste of mobiele telefoon. Hoe fijn zou het zijn als ook deze vorm van communicatie binnenkomt in je Teams omgeving? Je hebt dan werkelijk alle communicatie op één plek binnen één applicatie.
Er valt wat te kiezen
LanTel kan op meerdere manieren de koppeling tussen Teams en telefonie maken. Van een simpele basis koppeling met alleen standaard functionaliteiten tot koppelingen waarbij alles in detail geregeld kan worden. Een voorbeeld hiervan is dat je van elke collega kan zien of ze beschikbaar zijn of niet. Of ze nu in een video-call zitten, met hun vaste of mobiele telefoon in gesprek zijn of omdat ze op een afspraak zijn die in hun outlook agenda staat. Zijn ze niet bezet? Dan kan je ze bellen of een gesprek naar ze doorverbinden.
Met deze koppeling kan je er zelfs voor kiezen of je nog gebruik wilt maken van vaste telefoontoestellen of mobiele abonnementen, want die zijn dan in principe niet meer nodig. Wil je er alles over weten? Dan kan je ons gratis Ebook bellen via Microsoft Teams downloaden.
Een koppeling met je CRM-pakket
Organisaties die werken met een CRM-systeem kunnen een verdere efficiëntieslag maken door dit systeem te koppelen aan de telefonieomgeving in de cloud. Met deze koppeling hebben medewerkers tijdens het voeren van een telefoongesprek met een klant meteen alle relevante gegevens bij de hand op het scherm. Onze oplossing voor zakelijke telefonie biedt deze mogelijkheid ook, met een passende oplossing voor iedere branche.
Wil jij mee met de trends telefonie van 2022?
Ben je op zoek naar een moderne telefonieoplossing die past bij jouw organisatie? Vul het onderstaande formulier in of neem contact op met ons via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl.