Telefonie verloopt tegenwoordig volledig via internetverbindingen. Dit wordt ook wel VoIP bellen of VoIP telefonie genoemd. VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Dit is een protocol waarin staat omschreven hoe we wereldwijd spraak naar elkaar verzenden via het internet. Hierdoor heb je ook geen fysieke telefooncentrale meer op locatie, maar in de cloud. Zoals zoveel diensten in de cloud, is telefonie nu ook een dienst waar je maandelijks een vast bedrag per maand per gebruiker betaalt. Dit noemen we een VoIP abonnement zakelijk. Het kiezen van het beste VoIP abonnement voor bedrijven kan nog best lastig zijn. Waar moet je allemaal rekening mee houden? In dit blog delen we vijf tips voor hoe jij een weloverwogen keuze kan maken op het gebied van een VoIP abonnement voor jouw bedrijf.
Geschreven door:
Willem Graste
Bepaal je voorwaarden
Voordat je een VoIP abonnement afsluit, is het belangrijk om op een rijtje te hebben wat je allemaal nodig hebt. Hoeveel mensen zullen het gaan gebruiken? Welke functies zijn belangrijk voor jouw bedrijf? Hoeveel telefoontjes verwacht je te ontvangen en te plaatsen? Zet deze vereisten eerst goed voor jezelf op een rijtje, voordat je je verdiept in de verschillende abonnementen die je af kan sluiten. Zo kan je makkelijker selecteren welk abonnement sowieso niet aan jouw eisen voldoet.
Vergelijk de VoIP abonnementen prijzen
VoIP abonnementen verschillen in prijs. Ga na wat je bereid bent om te betalen en of deze prijs realistisch is bij de vereisten die je hebt opgesteld. Pas hier eventueel je budget op aan en vergelijk welke optie hier het beste bij past. Vergeet niet dat sommige abonnementen eenmalige kosten in rekening kunnen brengen voor de installatie of apparatuur zoals de VoIP toestellen.
Kijk naar de functies
Ieder VoIP abonnement zakelijk is anders. Zo bieden verschillende abonnementen andere functies aan. Niet ieder abonnement biedt functies aan als het sturen van een voicemail naar je e-mail, videoconferenties of het doorverbinden van oproepen naar mobiele apparaten. Kijk hierbij naar wat belangrijk is voor jouw bedrijf en zoek naar een VoIP abonnement dat hier het beste bij aansluit!
Kijk naar de help-service
Het is belangrijk dat je altijd je vragen kan stellen zodra er iets onduidelijk is. Controleer dus goed of er ondersteuning beschikbaar is en wanneer deze bereikbaar is. Goede hulp kan in de vorm van het bellen van de helpdesk bij vragen, tot het beschikbaar stellen van uitlegvideo’s en documenten om je te helpen bij eventuele problemen. Zo kan je eerst zelf aan de slag voordat je iemand anders nodig hebt om je vragen te beantwoorden over je VoIP abonnement.
Check de VoIP-provider
Controleer bij het afsluiten van je VoIP abonnement ook meteen via welke provider je dit wil gaan doen. Niets is namelijk vervelender dan een slechte verbinding of uitval van het telefoonsysteem als je net in een belangrijk gesprek zit. Ga daarom na of de VoIP provider van jouw keuze een goede reputatie heeft en betrouwbaar is. Onze tip: vergeet ook niet de reviews van huidige klanten te lezen om een nog beter beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van je VoIP-provider.
Wij kunnen je helpen
Ben je dus op zoek naar een VoIP abonnement? Ga dan rustig deze stappen na om er zeker van te zijn dat je een goede keuze maakt. Voor extra informatie of het afsluiten van zakelijke telefonie, kan je altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag verder.