De deurintercom heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de vroege twintigste eeuw. Lees hier alles over de ontwikkeling van de deurintercom en hoe je deze kan integreren in je Teams omgeving.
Lees verderHet bestaat nog steeds maar ze zijn langzaam aan het verdwijnen, de ‘traditionele’ telefonie via ISDN lijnen. Dit maakt plaats voor VoIP telefonie. Hier lees je alles over in ons blog ‘Wat is VoIP?’. Kort gezegd het bellen via een internetverbinding ofwel een VoIP verbinding. Om een spraakverbinding mogelijk te maken via internet is het SIP Protocol nodig. Dit is een protocol om audio-, video en andere datacommunicatie mogelijk te maken.
Geschreven door:
Peter Krijgsman
De term SIP is een afkorting voor ‘Session Initiation Protocol’. Dit is een internationaal protocol waarin is vastgelegd hoe spraak via kleine datapakketjes verzonden dient te worden over een internetverbinding. Hier staat bijvoorbeeld ook in dat wanneer iemand de connectie verbreekt, de connectie aan de andere kant automatisch ook wordt verbroken. Zo kan je weer bellen en gebeld worden
SIP maakt het niet alleen mogelijk om een telefoongesprek tussen twee personen tot stand te brengen. Het brengt ook multimedia gesprekken met meerdere personen tot stand, zoals videobellen. Wat vergaderen op afstand weer mogelijk maakt. SIP kan ook communiceren met het traditionele telefonie netwerk. Zo kan je nog altijd bellen met iemand die nog belt via een ouderwetse analoge (ISDN) telefoonlijn.
De term SIP trunk of trunking kom je snel tegen als het gaat om SIP. Maar wat is de betekenis van SIP trunk? Dit zijn de nieuwe telefoonlijnen, ook wel SIP-kanalen genoemd. Bij een traditionele ISDN lijn nam je een maximaal aantal lijnen af waar jouw organisatie tegelijkertijd een gesprek kon voeren. Had je bijvoorbeeld 4x ISDN-2 dan konden er 8 telefoongesprekken gevoerd worden. Als jij als 9de een gesprek op wilde zetten, of je organisatie werd gebeld, dan waren alle lijnen bezet en kon er geen telefonische verbinding worden gemaakt.
Je SIP trunk telefoonlijn loopt nu over een dataverbinding. Hoeveel gesprekken er gelijktijdig gevoerd kunnen worden is nu afhankelijk van de beschikbare bandbreedte en/of licenties. Dit is zelden een beperking want met een gemiddelde verbinding kan je 25 tot 30 gesprekken tegelijkertijd laten plaatsvinden.
Telefonie in de cloud bestaat al een tijdje en daarmee ook SIP bellen. De nieuwigheid is er inmiddels wel vanaf. Met SIP zijn we er zeker op vooruit gegaan als we het vergelijken met bellen op de oude en traditionele manier. Het heeft ons de volgende voordelen gebracht:
SIP regelt niet alleen het kunnen bellen met je vaste IP telefoontoestel. Het zorgt er ook voor dat je gesprekken kan voeren via je laptop, PC, tablet en mobiele telefoon. Dit kan door een softphone te installeren op deze apparaten. Softphones zijn vaak onderdeel van een Unified Comminications applicatie waarmee je kan videobellen, chatten, mailen en bestanden kan delen.
Binnen onze totaaloplossing, de LanTel Cloud, is Lantel SIP het onderdeel waar wij regelen dat je via SIP kan VoIP bellen. Om gebeld te kunnen worden heb je natuurlijk telefoonnummers nodig. Dit regelen wij ook voor je onder LanTel SIP. Of het nu gaat om nummerbehoud bij een overstap naar een cloud oplossing of een nieuw 085 nummerblok.
Hebben we je vraag ‘wat is SIP?’ niet geheel kunnen beantwoorden? Of heb je interesse in onze telefonieoplossing in de cloud, neem dan contact met ons op. We hebben altijd een passende telefonieoplossing voor jouw organisatie. Wij werken namelijk met meerdere telefonieplatformen. Je kan contact met ons opnemen via 078-630 55 55 en sales@lantel.nl of vraag direct een offerte aan.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138