De Teams telefooncentrale: welke keuze past bij jouw organisatie?

De Teams telefooncentrale welke keuze past bij jouw organisatie

De Teams telefooncentrale: handig, maar welke optie past het best?

Microsoft Teams wordt door steeds meer organisaties gebruikt als communicatieplatform. Niet gek dus dat bedrijven ook de stap overwegen om de Teams telefooncentrale in te zetten. Dat kan op verschillende manieren: via Calling Plans, Operator Connect of Direct Routing. Maar wat is het verschil – en welke optie past bij jouw situatie?

In dit blog leggen we het uit. We bespreken de voordelen én beperkingen van Microsoft Calling Plans en geven advies over wanneer een koppeling via LanTel – via Operator Connect of Direct Routing – de slimmere keuze is.

Laatste update: 16-06-2025

Wietse van der Lei

Geschreven door:
Wietse van der Lei

Wat is de Teams telefooncentrale ?

Met de Teams telefooncentrale integreer je vaste telefonie in Microsoft Teams. Je gebruikers kunnen bellen en gebeld worden via hun vertrouwde Teams-interface, op elk apparaat.

Er zijn drie manieren om dit te realiseren:

  1. Calling Plans van Microsoft zelf.
  2. Operator Connect via een telecomprovider zoals LanTel.
  3. Direct Routing, waarbij je een VoIP-centrale van LanTel koppelt aan Teams.

Wat zijn Calling Plans – en wanneer is het geschikt?

Met Calling Plans neem je je telefoonnummers en belbundels rechtstreeks af bij Microsoft. Je belt dus volledig via hun netwerk, zonder tussenkomst van een telefoniepartner.

Voordelen van Calling Plans:

  • Eenvoudige setup: alles wordt geregeld via Microsoft 365.
  • Eén centraal platform: geen externe telefonieprovider nodig.
  • Snel schaalbaar: licentie erbij en je kunt bellen.

Geschikt voor:

  • Kleine organisaties zonder complexe telefonie-eisen.
  • Bedrijven die al volledig in de Microsoft-cloud werken.
  • Organisaties zonder eigen IT-afdeling of telefoniebeheer.

Beperkingen om rekening mee te houden:

  • Beperkte functionaliteit: geen geavanceerde routering, gespreksopname of integraties.
  • Hogere licentiekosten: De kosten per gebruiker zijn relatief hoger.
  • Hogere gesprekskosten: vooral bij intensief of internationaal gebruik.
  • Beperkte belbundels: weinig keuze en variatie in belbundels.
  • Enkel 020-nummer: In Nederland is het alleen mogelijk om 020-nummers te krijgen via Microsoft.
Achtergrond Ebook
Teams telefooncentrale alle informatie in ons ons ebook

Ebook Bellen met Teams

In ons Ebook vertellen we je alles op het gebied de Teams telefooncentrale. We gaan dieper in op de drie manieren van bellen met Teams en de slimme integraties wij kunnen maken. We laten je daarnaast zien hoe het eruit ziet en hoe het werkt.

Download het Ebook

Wanneer is Operator Connect of Direct Routing beter?

Zodra je iets meer nodig hebt dan basisfunctionaliteit, zijn Operator Connect en Direct Routing via LanTel betere keuzes.

Kies voor Operator Connect als je:

  • Geen gedoe wilt met techniek, maar wel professioneel wilt bellen.
  • Eén aanspreekpunt zoekt voor service, support en configuratie.
  • Complexere wensen hebt zoals belgroepen, callflows of integraties met CRM/patiëntensystemen zoals een koppeling met Magister.
  • Snel en eenvoudig Microsoft Teams wilt koppelen aan je bestaande nummers.
  • Alle nummers die je wil zijn te gebruiken, elk netnummer, 088 nummers, 085 nummers en zelfs 0800 en 0900 nummers.

LanTel levert en ondersteunt Operator Connect volledig. Wij regelen het beheer, de porteringen en configuratie, zodat jij je kunt focussen op je werk.

Kies voor Direct Routing als je:

  • Al een bestaande VoIP-centrale hebt met uitgebreide functionaliteit.
  • Complexere wensen hebt zoals belgroepen, callflows of integraties met CRM/patiënten systemen”.
  • Maximale flexibiliteit wilt in het beheer van je telefonie.

Ook Direct Routing wordt geleverd én ondersteund door LanTel. We zorgen voor een veilige SIP-trunk koppeling tussen je telefonieomgeving en Teams, inclusief nummerbeheer en support. Je behoudt volledige controle en werkt toch naadloos samen via Teams. Wil meer weten over de verschillen tussen Direct Routing en Operator Connect? In ons blog Operator Connect, balans tussen eenvoud en flexibiliteit vertellen we je er meer over.

Wat heb je nodig om te bellen met Teams?

Voor alle drie de opties geldt dat je een Teams Phone Standard licentie nodig hebt. Het verschil zit ‘m vooral in de belbundels en technische inrichting:

  • Calling Plans: belminuten koop je direct bij Microsoft (duurder, minder flexibel).
  • Operator Connect: belbundels via LanTel, voordeliger en beter te beheren.
  • Direct Routing: volledige integratie met je eigen centrale of hosted platform.

Conclusie: wat past bij jouw organisatie?

De Teams telefooncentrale is krachtig, maar de manier waarop je het inzet maakt het verschil. Calling Plans zijn geschikt voor kleine, eenvoudige omgevingen. Maar zodra je eisen hebt op het gebied van flexibiliteit, kosten, bereikbaarheid of integraties, kies je beter voor Operator Connect of Direct Routing. Wil je een indicatie van de kosten? Lees dan ons blog bellen via Teams kosten

Wil je de Teams telefooncentrale gebruiken, maar wel op een professionele manier?
LanTel helpt je met advies, implementatie en beheer. Vul onderstaand contactformulier in en we zullen contact met je opnemen.


Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


FAQ over de Microsoft Teams telefooncentrale

Kan je via Teams bellen met je vaste nummer?

Ja, je kan met je vaste nummer bellen via Microsoft Teams. Je zal er vast eens van gehoord hebben en/of er iets over hebben gelezen. Er zijn verschillende mogelijkheden en leveranciers om je hierbij te adviseren en te bedienen. LanTel helpt jouw organisatie hier graag bij en wij kunnen je met onze ervaring vertellen wat het beste past bij jouw organisatie. Neem contact met ons op om kennis te maken.

Waarom zou je Teams koppelen met telefonie?

Wanneer je medewerkers of een deel daarvan veel gebruik maken van telefonie dan zou een koppeling voor hen tussen Teams en telefonie ideaal zijn. Hiermee krijgen zij alle communicatie op één plek waardoor ze meer gemak ervaren en efficiënter kunnen werken. Je kan ervan uitgaan dat dit ‘the-way-to-go” is voor de toekomst met het oog op het nieuwe (flexibel) werken. Daarmee is het een goede en veilige investering.