De deurintercom heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de vroege twintigste eeuw. Lees hier alles over de ontwikkeling van de deurintercom en hoe je deze kan integreren in je Teams omgeving.
Lees verderGeschreven door:
Willem Graste
Marcel vertelt dat hij in 2009 in dienst is getreden. Drie jaar daarvoor, in 2006, is de samenwerking tussen LanTel en Stichting H³O gestart. In die tijd kregen ze de beschikking over een glasvezelverbinding en dat was de aanleiding voor een nieuwe telefooncentrale die LanTel mocht verzorgen. Marcel is de spin in het web bij H³O als het aankomt op alle digitale processen. Op dit gebied denkt hij mee en adviseert hij het college van Bestuur bij huidige en toekomstige situaties. Zo heeft Marcel in 2017 voorgesteld om het samenwerkingsverband met LanTel te verlengen met de aanschaf van een nieuwe telefonieoplossing.
Stichting H³O belt volledig via het internet, maar de centrale staat niet in “de cloud”. Hiermee bedoelen wij dat deze niet in een datacenter staat. Je telefooncentrale kan je laten draaien op een eigen server. In het geval van H³O staat de centrale bij een gezamenlijke partner, KIEN ICT. Zij zijn ontstaan vanuit een gezamenlijk initiatief van drie onderwijsinstellingen uit de regio Drechtsteden, waaronder Stichting H3O, die hun ICT-afdelingen hebben samengebracht in een coöperatief verband. LanTel werkt al jaren samen met KIEN ICT en voorziet hen in alle vraagstukken rondom telefonie.
Stichting H³O kan hun telefooncentrale op een eigen server laten draaien omdat zij gebruik maken van onze Hosted Move oplossing. Dit is een private cloud oplossing die je, in tegenstelling tot een public cloud oplossing, in eigen beheer kan nemen.
In grote lijnen kan je bij een dienst in een public cloud ervan uitgaan dat de leverancier de voorwaarden bepaalt en de data en telefonieoplossing draait op een server op een voor jou onbekende plek. Bij een private cloud oplossing weet je precies waar jouw data staat en heb jij, of heeft je aanbieder, hier de volledige controle over. Alleen jij maakt gebruik van deze server en deelt niks met andere organisaties, wat bij een public cloud wel het geval is.
Een ontwikkeling van de laatste jaren bij scholen is dat (online) veiligheid en security steeds belangrijker wordt. Op het gebied van communicatie is het daarom goed dat cloud telefonie vanuit een goed beveiligde omgeving kan.
Een IKC heeft qua telefonie andere wensen en behoeften dan een middelbare school. Toch maakt elke locatie gebruik van één en dezelfde centrale. Dit kan LanTel per locatie allemaal inregelen. Je kan dit zelfs op gebruikersniveau doen, door het maken van profielen. Zo kan je een receptioniste uitgebreide functionaliteiten toekennen en iemand met een backoffice functie een profiel geven met gebruik van een mobiele telefoon. Een ander voordeel van een gezamenlijk systeem is dat alle medewerkers elkaar intern kunnen bereiken zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. Onderling belt iedereen gratis met elkaar.
Op een locatie voor primair onderwijs is telefonie niet erg ingewikkeld. Communicatie tussen leraren/leraressen en ouders gaat tegenwoordig via de mail en/of een portaal waar ouders kunnen inloggen. Naast de cijfers en voortgang van hun kinderen, kunnen ze hier berichten sturen naar en ontvangen van de leraar/lerares. Hier staan enkele vaste toestellen waarvan vooral de medewerkers van de afdeling administratie gebruik maken.
Op de VO-locaties zijn receptionisten werkzaam die qua telefonie over meerdere functionaliteiten beschikken. Hier zijn “achter de schermen” meerdere mensen werkzaam naar wie zij binnenkomende gesprekken kunnen doorverbinden. Op deze locaties wordt ook gebruik gemaakt van DECT-netwerken. Met DECT zenders, vergelijkbaar met een “wifi kastje”, creëer je een draadloos netwerk voor DECT-toestellen, ook wel handset genoemd. Deze zijn gekoppeld aan een vast toestel en ideaal voor medewerkers die vaak hun vaste werkplek verlaten. Denk hierbij aan conciërges.
Binnen Stichting H³O maakt men gebruik van mobiele telefonie. Diverse medewerkers bij Stichting hebben de beschikking over een mobiel toestel. Voor de bereikbaarheid en het uitvoeren van hun werkzaamheden hebben zij dit nodig. Het is het plan om in de toekomst deze mobiele telefoons op te nemen binnen de gehele telefonieoplossing met de vast mobiel integratie van LanTel. Momenteel lopen de abonnementen nog via een 3de partij.
Met de telefonieoplossingen van LanTel heb je de beschikking over een online beheerportaal. Hier kan men zelf aanpassingen en wijzigingen binnen het systeem doorvoeren, maar de supportmedewerkers van LanTel kunnen dit ook voor je verzorgen. Zo vertelt Marcel: “Met een mailtje sturen naar de support van LanTel ben je zo geholpen. Van de week nog, ik stuurde om 10:35 een mail om twee display namen aan te passen. Om 11:09 had ik een mail terug dat het was doorgevoerd”
Over de gehele dienstverlening van LanTel is Marcel te spreken. Hij sluit deze klantcase daarom af met de lovende woorden: “Als ik LanTel en de medewerkers met wie ik contact heb moet omschrijven met enkele woorden, dan zijn dat: betrouwbaar, vriendelijk, uiterst deskundig en meedenkend.”
Ben je voor jouw onderwijsinstelling op zoek naar een nieuwe telefonieoplossing? Neem dan contact met ons op via 078-630 55 55, sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Meer informatie vind je op onze pagina telefonie voor scholen en ben je geïnteresseerd in het bellen via Microsoft Teams dan kunnen we je ook daarbij adviseren.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138