De deurintercom heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de vroege twintigste eeuw. Lees hier alles over de ontwikkeling van de deurintercom en hoe je deze kan integreren in je Teams omgeving.
Lees verderAchter één telefoontje gaat een hoop techniek schuil. De ontwikkeling van deze technieken is de afgelopen jaren in stroomversnelling geraakt, waardoor nieuwe termen je om de oren vliegen. Wij helpen je graag bij het vinden van je weg in deze, soms complexe wereld. In dit artikel lichten we SIP telefonie toe.
Geschreven door:
Willem Graste
SIP telefonie kunnen we eigenlijk niet los zien van VoIP bellen. Dit is een term die je vaak terug ziet komen. Het staat voor Voice over IP, wat in het Nederlands “bellen via het internet” betekent. Iets wat makkelijker te begrijpen is dan SIP bellen. SIP is het fundament voor VoIP. Als het over SIP bellen of VoIP bellen gaat, gaat het in beide gevallen over bellen via een internetverbinding. Maar nu is de vraag, wat is SIP dan?
SIP staat voor Session Initiation Protocol. Dit is een protocol waar alle regels zijn vastgesteld over hoe we een gesprek via een internetverbinding starten én hoe we de spraakdata naar elkaar verzenden en ontvangen. De hele wereld werkt volgens het protocol, zodat we van en naar alle landen met elkaar kunnen bellen. Zo komt de term SIP telefonie tot stand. Wil je meer weten over SIP? Lees dan ons blog “Wat is SIP?”.
SIP bellen wordt vaak, door iemand met veel kennis, in één adem genoemd met SIP trunk, of de term trunking. Daarmee worden de nieuwe telefoonlijnen bedoeld, ofwel de SIP-kanalen. Voorheen maakten we met zijn allen gebruik van traditionele ISDN-lijnen. Hierbij was er vaak een maximum aan telefoongesprekken dat tegelijk plaats kon vinden. Een SIP trunk telefoonlijn loopt via een dataverbinding. Hierdoor kunnen er veel meer gesprekken op hetzelfde moment worden gevoerd, omdat het aantal gesprekken dat gevoerd kan worden nu afhankelijk is van de bandbreedte. In tegensteling tot het gemiddelde van 8 gesprekken met ISDN-lijnen, kan een gemiddelde SIP trunk telefoonlijn zo’n 25 tot 30 gesprekken tegelijk aan.
SIP telefonie bestaat nu al een groot aantal jaar en heeft ons heel wat voordelen gebracht. Zo zijn de kosten een stuk lager geworden, zeker als het gaat om internationale telefoongesprekken. Daarnaast kun je de capaciteit een stuk gemakkelijker aanpassen. Maandelijks kun je veel makkelijker op- of afschalen, naar aanleiding van de veranderingen in je organisatie. Ook kun je tussen vestigingen (wanneer je bedrijf meerdere vestigingen heeft) onderling gratis bellen, via je eigen dataverbinding. Dit kost je met SIP niets. SIP telefonie is dus een hele voordelige, snelle oplossing binnen de zakelijke telefonie.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die wij je kunnen bieden voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met het vinden van de juiste oplossing die het beste past bij jouw organisatie. Neem vooral contact met ons op voor vrijblijvend advies via 078-630 55 55 of mail ons op sales@lantel.nl. Wil je direct een offerte aanvragen? Vul dan onderstaand formulier in.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138