De deurintercom heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de vroege twintigste eeuw. Lees hier alles over de ontwikkeling van de deurintercom en hoe je deze kan integreren in je Teams omgeving.
Lees verderMicrosoft heeft het licht gezien als het gaat om Teams telefonie. Zij hebben een programma bedacht waar je misschien al van gehoord hebt, we hebben het over Operator Connect. Dit nieuwe programma is al enige tijd in ontwikkeling en is nu ook in Nederland te gebruiken. Sinds september 2022 kunnen wij Operator Connect aanbieden aan onze klanten. In dit blog vertellen wij wat Operator Connect van Microsoft Teams is en wat het verschil is met de andere oplossingen voor het extern bellen via Microsoft Teams.
We vertellen je eerste over Operator Connect en waarom dit nu de beste manier is van Teams Telefonie. Heb je verder interesse in het onderwerp, dan je steeds verder afdwalen naar de onderkant van dit blog waar je je vertellen over de aanloop en geschiedenis van Microsoft Teams Telefonie.
Geschreven door:
Willem Graste
Oké, we starten toch eerst met een klein stukje geschiedenis en wat termen. Microsoft Teams telefonie begon met Caling Plans. Dit had zoveel nadelen dat telefonie aanbieders zoals LanTel met oplossingen kwamen zoals SIP Trunking en Direct Routing. Bij Direct Routing verbonden wij de bestaande telefonieoplossing, met behulp van API’s die Microsoft aanleverde, aan de Teams omgeving. Deze oplossing werkt uitstekend.
Omdat Microsoft een zo goed mogelijk product wil leveren hebben zij Operator Connect bedacht. Onder Operator connect vallen telefonieplatformen die voldoen aan een certificering vanuit Microsoft. Hiermee willen ze jou de zekerheid bieden dat jij met een goede partij kan samenwerken voor telefonie via Teams. De overige opties van Calling Plans en Direct routing, waar we later aandacht aan geven, zullen blijven bestaan. Operator Connect is een dienst die als extra ‘smaakje’ wordt toegevoegd.
Zoals Microsoft het zelf presenteert is Operator Connect een programma waarmee je een betere koppeling kan maken met telefonie dan dat je dat doet met Calling Plans. Zij willen zelf iets bieden waarmee je Teams als telefonieoplossing kan implementeren. Microsoft heeft weinig ervaring als ‘voice operator’ en alle mogelijkheden binnen dat vakgebied. Met Operator Connect slaat Microsoft de brug tussen de eindklant en telefoniediensten via de voor de eindklant bekende partij. Op deze wijze hoeft de klant niet meer naar Microsoft voor ondersteuning, maar kan men gewoon bij een partij zoals LanTel aankloppen.
Zoals gezegd heeft Operator Connect veel weg van Calling Plans. Microsoft zelf stelt dat je met Operator Connect een gebruiksvriendelijkere omgeving hebt om in te werken. Je kan hier makkelijk andere ‘features’ toevoegen en uitschakelen. Dit zijn bijvoorbeeld rapportages, gespreksopname en callcenter functionaliteiten. Deze maken standaard geen onderdeel uit van het MS-Teams product, maar kunnen via een partner zoals LanTel wel aan Teams toegevoegd worden.
Wanneer we het over de kosten gaan hebben, dan zijn de tarieven van Calling Plans vanuit Microsoft allerminst aantrekkelijk. De licentiekosten van de Calling Plans zijn redelijk aan de prijs en de hoge tarieven zorgen ervoor dat dit, naarmate je meer gebruikers hebt, een dure oplossing is. Met Operator Connect tackelen zij dit.
Bij direct routing is er vaak een extra cloud licentie nodig voor de koppeling tussen Teams en je telefooncentrale. Daar krijg je dan wel extra mogelijkheden en functionaliteiten voor terug die Operator Connect niet kan bieden.
Voordat we gebruik konden maken van Operator Connect zijn er een hoop andere oplossingen bedacht om telefonie met Teams te integreren. Deze geschiedenis lichten we hieronder verder toe.
Telefoneren via Teams is voor Microsoft geen product. Het wordt gezien als een ‘feature’. Een toevoeging, dan wel een onderdeel, van het product Teams. Microsoft zelf heeft weinig tot geen ervaring als telefonie operator, maar wil deze toevoeging uiteraard wel bieden. Om die reden bedacht Microsoft een aantal jaar geleden Calling Plans.
Met de uitbreiding Calling Plans kan je bellen buiten de organisatie en daar is gelijk alles mee gezegd. Je belt via de telefooncentrale van Microsoft, waarmee je enkel de beschikking hebt over basis functionaliteiten. De gesprekskosten via deze centrale zijn in vergelijking met normale beltarieven erg hoog. We hebben hier al eens over geschreven in ons blog ‘de beperkingen van de MS Teams telefooncentrale’.
Microsoft is zich bewust geworden van deze tekortkomingen en Operator Connect is als ‘grote broer’ hier het antwoord op. Calling Plans is voor kleine organisaties nog steeds een hele goede en toegankelijke oplossing. De nadelen zijn de hoge gesprekskosten en/of hoge kosten voor de Calling Plans. Dit komt omdat het telecom landschap per land wordt gereguleerd en per land kan het weer veel verschillen. In deze versnipperde wereld wilde Microsoft éénheid creëren, maar daardoor prijzen ze zichzelf, o.a. in Nederland, uit de markt. Met Operator Connect bouwen zij een samenwerking op met de gevestigde orde van telecomproviders binnen de verschillende landen.
Vanwege de hoge gesprekskosten van MS Teams telefonie met Calling Plans kwamen leveranciers zoals LanTel snel met andere oplossingen. Met de eerste oplossing, SIP Trunking, ontloop je gelijk het hoge beltarief. Hiermee laat je de gesprekken via een eigen SIP Trunk verlopen. Wat dit allemaal precies inhoudt lees je in ons blog ‘Wat is SIP?’. Waar het in groten lijnen op neer komt is dat je nog steeds via de centrale van teams belt, maar via het Nederlandse netwerk. Hierdoor betaal je een normaal beltarief, alleen beschik je over de eerdergenoemde beperkte functionaliteiten van de Teams centrale.
De tweede oplossing die wij als LanTel kunnen bieden is Direct Routing. Hiermee koppel je Teams rechtstreeks aan je eigen telefooncentrale. Hierdoor behoud je alle uitgebreide functionaliteiten die je gewend bent van je telefonieoplossing. Al het telefonieverkeer loopt via het eigen netwerk en daarmee voor het normale beltarief. Voor veel organisaties in het MKB kan dit nog steeds de beste oplossing zijn voor MS Teams telefonie.
Bij LanTel hebben wij ons gespecialiseerd in meerdere zakelijk VoIP oplossingen. Bij ons heb je de keuze uit verschillende telefonieplatformen. Zo kunnen wij altijd een passende oplossing bieden en kan jij als klant makkelijk switchen van oplossing als blijkt dat een andere oplossing beter past. Momenteel kunnen wij op één van de platforms Operator Connect aanbieden. De komende maanden zullen we zien of we dit kunnen uitbreiden. Je hebt bij ons de keuze uit Calling Plans, SIP trunking, Direct Routing en Operator Connect. Wij kunnen je adviseren welke oplossing het beste aansluit bij jouw organisatie.
In de toekomst zal Operator Connect voor veel organisaties de juiste oplossing zijn voor Teams telefonie. Terwijl voor kleinere organisaties Calling Plans en SIP trunking al toereikend zijn voor hun bedrijfsvoering. Wij houden in ieder geval elke ontwikkeling op het gebied van VoIP via Teams in de gaten. Heb je vragen of advies nodig op het gebied van Teams telefonie en Operator Connect, neem dan contact met ons op. Dat kan via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, of vul onderstaand formulier in. Dan nemen we contact met jou op.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138
Vul hier je gegevens in zodat wij je een offerte kunnen sturen. Vertel ons hoeveel werkplekken jouw organisatie heeft en welke wensen je hebt omtrent telefonie. We reageren binnen één werkdag.