Geschreven door:
Peter Krijgsman
Waarom stopt KPN met 3G?
KPN schakelt het 3G-netwerk gefaseerd uit, omdat er steeds minder mensen gebruik maken van 3G en voor internetten gebruik maken van 4G en 5G. Een andere reden is dat 3G gebruik maakt van dezelfde frequenties als het 4G en 5G netwerk. Door 3G uit te schakelen zullen het 4G en 5G netwerk nog sneller, veiliger en stabieler worden.
Wat ga jij als LanTel Mobile gebruiker ervan merken?
Maakt jouw toestel nu nog steeds gebruik van het 3G netwerk? Dan zal deze terugschakelen naar het 2G netwerk. Dit zal ten kosten gaan van de gesprekskwaliteit. Verder zal je merken dat bij het terugvallen op het 2G netwerk dat:
- Geluidskwaliteit van het bellen minder is.
- Je niet kan internetten en bellen tegelijkertijd, tenzij je verbonden bent met WiFi.
Een groot deel van alle smartphones beschikt, zonder dat je het weet, over de optie VoLTE (voice over LTE of voice over 4G). Deze functie is direct de oplossing waarbij je weer de gewenste gesprekskwaliteit in HD voice kunt ervaren.
Ben jij klaar voor 4G bellen/VoLTE?
Personen met een iPhone/iOS kunnen VoLTE gebruiken met LanTel Mobile over het KPN-netwerk. Belangrijk hierbij te vermelden is dat deze instelling wel aan moet staan in de iPhone, zie hiervoor onze supportpagina bellen via 4G instellen.
Android toestellen kunnen op dit moment geen VoLTE activeren. Toestellen zonder VoLTE blijven zoals aangegeven gewoon bereikbaar en bellen vanaf het moment dat 3G is uitgeschakeld over het 2G netwerk van KPN. Met LanTel Mobile heb je de mogelijkheid om jouw abonnement via het netwerk van Vodafone aan te sluiten. Via Vodafone worden, zowel iOS/iPhones als Andriod toestellen ondersteund op VoLTE. Neem contact op met je accountmanager voor meer informatie.
Heb je vragen? Neem dan contact met ons op
Heb je na het lezen van dit blog vragen? Neem dan contact met ons op via 078-6305555, sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in.