De deurintercom heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot de vroege twintigste eeuw. Lees hier alles over de ontwikkeling van de deurintercom en hoe je deze kan integreren in je Teams omgeving.
Lees verderGeschreven door:
Willem Graste
Een verklaring kan gevonden worden in de toenemende vraag naar zorg. En dan wel het liefst direct. Dat komt logischerwijs voort uit de ‘consumentenmentaliteit’ die men heeft ontwikkeld door de 24-uurs economie waar we nu in leven. Blijkbaar denkt men dat de zorg bij de huisarts ook op elk gewenst moment van de dag beschikbaar is.
Bij een huisartsenpost ontstaat de agressie sneller. Huisartsenposten zijn natuurlijk alleen bedoeld voor spoedgevallen. Als het geen spoed is, wordt men verzocht om bij de eerstvolgende mogelijkheid naar hun eigen huisarts te gaan. Als het in de ogen van de patiënt dan wel een ‘spoedgeval’ is ontstaat er snel irritatie, wat kan leiden tot (verbale) agressie.
Binnen de praktijk komen gevallen van (verbale) agressie voor aan de balie bij de assistente én in de spreekkamer bij de huisarts. Met een zogenaamd stil alarm, ook wel een stille noodknop genoemd, kunnen anderen binnen het gebouw gewaarschuwd worden. Wij bieden onze klanten twee mogelijkheden van een stil alarm.
Je kent ze wel uit de films, die rode alarmknoppen. Er wordt een bank overvallen en de dame achter het loket drukt de rode noodknop in onder het bureau. Er gaat geen alarm af in de bank, maar wel bij de politie. De hulptroepen zijn gealarmeerd en zullen naar de bank racen om de overvallers in de kraag te vatten.
Zo werkt een noodknop bij een praktijk ook. Alleen gaat het alarm niet naar de politie. De knop is vaak geplaatst bij de balie van de assistente, uit het zicht van de personen aan de andere kant. Bij het indrukken van deze knop zal er een audio boodschap worden afgespeeld op de telefoontoestellen in andere ruimtes binnen de praktijk. Andere collega’s horen dan bijvoorbeeld ‘noodsituatie aan de balie’. Zij kunnen vervolgens de assistente bijstaan of andere hulpdiensten inschakelen zonder dat de veroorzaker hier iets van merkt.
Wanneer je op meerdere plaatsen in de praktijk een noodknop wilt hebben is een noodknop op je telefoontoestel een goedkopere optie. Het plaatsen van fysieke noodknoppen is duurder want je betaalt per noodknop en de installatie ervan.
Een noodknop op je telefoontoestel werkt met een sneltoets functie. De telefoontoestellen heb je al, we hoeven het alleen maar te programmeren in de software. Het is zelfs mogelijk om de alarmfunctie op afstand te activeren. Zo zijn er nog minder kosten aan verbonden.
Je kan kiezen voor ingesproken meldteksten. Wanneer Huisarts Jansen zijn sneltoets gebruikt zal op de andere telefoontoestellen een melding te horen zijn ‘Noodsituatie in de spreekkamer van Dhr. Jansen’. Een andere optie is dat na het indrukken van de sneltoets iedereen direct mee kan luisteren met wat er zich afspeelt in de spreekkamer.
Meerdere van onze klanten klanten maken al gebruik van stille noodknoppen. Een voorbeeld hiervan is Gezondheidscentrum Nesselande, onderdeel van Stichting Zonboog. Paula Verburg, centrumassistente bij Nesselande, vertelde hier het volgende over: “Ongeveer een jaar geleden hadden we een nare situatie. Een gesprek bij een huisarts ontpopte zich in een ‘vervelend’ gesprek. Er ontstond een situatie waarbij de huisarts zich niet meer op zijn gemak voelde.”
De spreekkamers bij Nesselande zitten in een aparte gang. Andere collega’s zien of horen niet wat er in de spreekkamers gebeurt. In het geval van de omschreven situatie was er niemand die de huisarts direct te hulp kon schieten.
LanTel had als oplossing een stil alarm op de telefoontoestellen. Paula: “Met een druk op een knop staat het toestel in verbinding met andere toestellen in het pand. De assistente kan direct meeluisteren met het gesprek in de desbetreffende spreekkamer. Bij het indrukken van de knop hoeven we de hoorn niet van het toestel te nemen. Zo heeft de agressieve patiënt in kwestie niet eens door dat er gealarmeerd is en kunnen wij de huisarts te hulp schieten. Het is dus een echt stil alarm.”
Sinds zij bij Nesselande de stille noodknop op hun telefoontoestellen in gebruik hebben genomen, hebben ze het gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. Maar wat doen ze als dit wel het geval is? Hoe gaan ze hier dan mee om? Daar hebben ze bij Nesselande over nagedacht. De assistente is de eerste die in actie komt. Paula: “De assistente gaat naar de spreekkamer, klopt op de deur en vraagt bij binnenkomst of de huisarts zin heeft in een kopje koffie.”
Volgens ons een slimme ‘tactiek’. Het is niet vreemd dat er een rondje koffie wordt gedaan. Het gesprek, de situatie en de spanning wordt onderbroken. De patiënt kan zich betrapt voelen en zijn ‘woede’ indammen. Wanneer het in het slechtste geval toch uit de hand loopt, kan de assistente meerdere collega’s alarmeren en de huisarts direct bij staan.
Volgens Paula is het grote voordeel van het stille alarm dat de huisarts zich in zijn spreekkamer weer veilig voelt. “Niemand kon je direct komen helpen als dat nodig was, niemand kon zien of horen als er wat naars gaande was. Dat is nu met het stille alarm niet meer het geval.”
Bij elk van onze klanten kunnen wij een stil alarm installeren. Geen dure installatie van noodknoppen, maar noodknoppen geïntegreerd in je telefonieoplossing. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder. Bel ons op 0786305555, stuur een mail naar sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in. Dan nemen wij contact met jou op.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138