In juli 2025 werd het Erasmus College klant bij LanTel. Eindverantwoordelijke voor ICT, Kevin Wiegman, nam de tijd om hun ervaringen met onze Teams telefonieoplossing en dienstverlening te delen.
Kevin werkt inmiddels twee jaar in vaste dienst bij het Erasmus College, na een detacheringsperiode van een jaar. Hij beheert de complete ICT-omgeving en zorgt ervoor dat ruim 1.700 leerlingen en 200 medewerkers dagelijks goed kunnen werken binnen de digitale leeromgeving. Daarbij hoort ook de verantwoordelijkheid voor een betrouwbare en gebruiksvriendelijke telefonieoplossing.
Van gewone telefonie naar Teams telefonie
Bij het Erasmus College hebben wij een nieuwe Teams-telefonieoplossing opgeleverd. “Hiervoor werkten we met een verouderde telefonieoplossing met Cisco-toestellen uit het jaar kruik. Het geluid is nu zó helder dat sommigen zeggen dat het bijna schel klinkt — maar eigenlijk was de oude oplossing gewoon heel dof,” vertelt Kevin lachend.
De backoffice-medewerkers gebruikten vaste toestellen om bereikbaar te zijn. “Docenten belden ouders meestal via hun eigen mobiele telefoon, tenzij er toevallig een toestel vrij was. Niet ideaal natuurlijk, want zo kregen ouders ook het privénummer van de docent te zien.” De overstap naar Teams Telefonie maakte hier direct een einde aan.
Het Normenkader IBP
“Met het oog op het Normenkader IBP moesten we overstappen naar de A5-licenties om hieraan te voldoen,” legt Kevin uit. “Die licenties bevatten standaard de Phone-licentie om te kunnen bellen via Teams. Dat was voor ons hét moment om onze telefonie onder de loep te nemen en te kijken of Teams Telefonie geschikt was voor onze organisatie.”
Wil je meer weten over telefonie en het Normenkader IBP? Lees dan ons Blog: Het Normenkader IBP en telefonie.
Goedkoper bellen met Shared Calling
Al snel werd duidelijk dat Teams Telefonie een uitstekende vervanging was voor de oude oplossing. “Er zijn drie telecomproviders langs geweest, waaronder LanTel — en uiteindelijk zijn jullie als nieuwe partner gekozen,” vertelt Kevin. “Dat had twee redenen: jullie waren de enige partij die konden koppelen met Magister, én jullie boden Shared Calling aan. De andere aanbieders niet.”
Met Shared Calling kunnen meerdere gebruikers bellen via één licentie. Ze hebben geen eigen vast nummer om op gebeld te worden, maar bellen allemaal uit via het vaste (vaak algemene) nummer van de school. “Dit is ideaal voor onze docenten. Zij kunnen nu gewoon via hun Teams-account bellen en hoeven hun privételefoon niet meer te gebruiken. Na onze interne nieuwsbrief, met de uitleg over Shared Calling, kreeg ik al snel veel positieve reacties,” zegt Kevin enthousiast.
En reken maar uit: één licentie voor 170 docenten. Shared Calling maakt bellen in het onderwijs dus een stuk voordeliger.

Efficiënter werken met de Magister koppeling
Ook over de Magister-koppeling is men erg te spreken. “Tijdens een gesprek verschijnt er automatisch een pop-up met de gekoppelde leerlinginformatie. In het begin waren er wat kinderziektes en instellingen die niet goed werkten, maar LanTel heeft dat snel opgelost. Nu werkt alles perfect,” vertelt Kevin. “Het levert veel tijd op: je hoeft niet meer te vragen voor wie er gebeld wordt. De leerlingenkaart opent direct, en bijvoorbeeld ziekmeldingen worden nu veel sneller verwerkt.” Door de koppeling tussen Magister en Teams Telefonie hebben de backoffice en administratie nu meer overzicht en kunnen zij sneller schakelen bij leerlingzaken.
Een soepele implementatie en eenvoudig beheer
De implementatie van de nieuwe telefonieoplossing verliep vlekkeloos. Bij LanTel configureren en testen we de oplossing altijd volledig vóór oplevering bij de klant. “Ja, de implementatie ging soepel, maar wat me vooral opviel was de uitstekende training van Maurice,” vertelt Kevin. Maurice is een van onze Field Engineers. Hij zorgt er niet alleen voor dat de telefonieoplossing goed wordt geïnstalleerd, maar traint ook de gebruikers. “Hij gaf in een klaslokaal aan mij en vijftien collega’s precies uitleg over de werking van de toestellen en de app. Daarna konden we direct probleemloos aan de slag,” vult Kevin aan.
Ook over het beheer is Kevin positief: “Het systeem is tien keer makkelijker te beheren. Zeker als je gewend bent aan Microsoft, dan heb je het beheercentrum zo onder de knie.”
Het resultaat
Het Erasmus College is volledig over op Teams Telefonie, belt goedkoper via Shared Calling en werkt efficiënter dankzij de Magister-koppeling. De implementatie verliep soepel en het beheer is eenvoudig — precies zoals het onderwijs het graag heeft: betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en toekomstbestendig.
Ben je geïnteresseerd onze oplossingen?
Heb je na het lezen van deze klantcase interesse om eens kennis te maken met LanTel? We vertellen je graag over de telefonie- en communicatieoplossingen die wij het onderwijs te bieden hebben. Mail naar ons via sales@lantel.nl of bel direct met 078-630 55 55. Lees je graag eerst wat wij te bieden hebben? Download dan ons gratis Ebook telefonie voor scholen.