Shomi is jouw slimme assistent die gesprekken afhandelt, analyseert en samenvat. Je bespaart tijd, behoudt het overzicht en richt je op wat écht belangrijk is. Ervaar het gemak zelf, nu gratis tot 1 juli 2025
Lees verder
Met een softphone kun je, net als op een mobiele telefoon, telefoonnummers intoetsen. Je belt dan met je vaste óf mobiele nummer naar buiten. Dit is afhankelijk van hoe je het hebt laten inregelen.
Geschreven door:
Peter Krijgsman
Wil je een softphone toepassen binnen jouw organisatie dan heb je een hosted telefonie oplossing nodig. Daarmee heb je een telefoniecentrale in de cloud waarmee je belt via het internet. Dit wordt ook wel VoIP-bellen genoemd. In ons blog ‘Wat is VoIP bellen?’ lees je hier meer over.
Een softphone app werkt eigenlijk gewoon hetzelfde als een vast IP-telefoontoestel. Je spraak wordt via de microfoon van je PC, laptop of mobiel verpakt in kleine datapakketjes. Deze pakketjes worden verzonden naar degene met wie jij aan het bellen bent. Een goede internetverbinding met voldoende bandbreedte is belangrijk voor een hoge spraakkwaliteit. In Nederland hoeven wij ons daar niet over druk te maken.
Wanneer je gebruik maakt van een softwaretelefoon op je PC of laptop is het gebruik van een headset de standaard. Bij een PC vaak zelfs nodig. Het werkt fijner en de kwaliteit van je spraak en het gehoor is beter. Een headset sluit je gewoon aan op je PC of laptop met een kabeltje of draadloos via bluetooth.
Een groot voordeel van de softphone is dat je geen vaste toestellen nodig hebt. Dat bespaart kosten. Start je een onderneming? Dan is een combinatie van softphones en vast mobiel integratie een interessante telefonieoplossing. Hier vertellen we zo meer over.
Wanneer je overstapt van een vaste telefooncentrale op locatie naar cloud telefonie dien je nieuwe telefoontoestellen aan te schaffen. Het is dan raadzaam om te kijken welke medewerker een vast toestel nodig heeft en wie goed kan werken met een softphone. Met je softphone kun je namelijk ook gesprekken doorverbinden, doorschakelen en gesprekken in de wachtstand zetten.
Omdat softphones softwarematig zijn kunnen ze door aanbieders makkelijk worden doorontwikkeld. Ze maken steeds vaker onderdeel uit van een Unified Communications oplossing. Zo blijft het niet bij het behoud van de genoemde basisfunctionaliteiten en het bereikbaar zijn op je vaste en mobiele nummer. De meeste softphone apps beschikken ook over:
Vaste toestellen zijn in principe niet meer nodig. Het is niet alleen een investering die je niet meer hoeft te doen, het is ook nog eens duurzaam. Na afschrijving verdwijnen telefoontoestellen met hun plastic en elektronica terug in het milieu. Om je werk uit te voeren heb je sowieso een laptop of PC nodig. Deze kan je met een softphone direct gebruiken om te bellen via je laptop. Duurzaamheid is gelijk een goede reden om zo veel mogelijk gebruik te maken van softphones.
Met telefonie in de cloud ben je overal bereikbaar. Vaste toestellen blijven bestaan maar veel organisaties zijn geschikt om alleen gebruik te maken van softphones en vast mobiel integratie. Dit houdt in dat iedereen bereikbaar is op een softphone en wanneer je laptop uitstaat, omdat je bijvoorbeeld onderweg bent, dan ben je telefonisch bereikbaar op je mobiel. Dit kan allemaal geregeld worden met vaste telefoonnummers. Zo behoud je als bedrijf een professionele uitstraling.
Softphones bieden een praktische en professionele oplossing voor thuiswerkers. Medewerkers bellen eenvoudig via hun laptop of smartphone, met behoud van hun vaste zakelijke nummer. Ze hebben geen fysiek toestel nodig en blijven volledig bereikbaar, alsof ze op kantoor zitten. Dit maakt de overstap naar hybride of volledig remote werken een stuk eenvoudiger, zonder in te leveren op bereikbaarheid of professionaliteit. Dit is cruciaal voor communicatie in de toekomst, en eigenlijk al in het heden.
Veel organisaties zijn Microsoft Teams gaan gebruiken. Door het vele thuiswerken tijdens corona kwam dit in een stroomversnelling. Wanneer je thuiswerkt maak je gebruik van verschillende applicaties om te communiceren met interne en externe contacten. Zo kan je naast je MS Teams een softphone hebben draaien. Maar wist je dat het ook mogelijk is met je vaste nummer te bellen via Microsoft Teams? Wij hebben een integratie die dit mogelijk maakt. Of je nu telefonisch in gesprek bent of in een meeting via Teams zit, je collega’s zien meteen dat je in gesprek bent.
Wij adviseren je graag hoe je nu softphones optimaal kan inzetten voor jouw organisatie én in de toekomst. Wil jij weten hoe we dit voor je regelen en/of ben je geïnteresseerd in internet bellen? Neem dan direct contact met ons op via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, dan nemen wij binnen één werkdag contact met je op. Je kan ook direct een offerte aanvragen door onderstaand formulier in te vullen.
Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138