Nog een pluspunt: softphones zijn duurzaam
Vaste toestellen zijn in principe niet meer nodig. Het is niet alleen een investering die je niet meer hoeft te doen, het is ook nog eens duurzaam. Na afschrijving verdwijnen telefoontoestellen met hun plastic en elektronica terug in het milieu. Om je werk uit te voeren heb je sowieso een laptop of PC nodig. Deze kan je met een softphone direct gebruiken om te bellen via je laptop. Duurzaamheid is gelijk een goede reden om zo veel mogelijk gebruik te maken van softphones.
Softphones en vast mobiel integratie
Met telefonie in de cloud ben je overal bereikbaar. Vaste toestellen blijven bestaan maar veel organisaties zijn geschikt om alleen gebruik te maken van softphones of vast mobiel integratie (VaMo). Met een softphone app op mobiele telefoons is iedereen bereikbaar wanneer de laptop uitstaat, omdat je bijvoorbeeld onderweg bent, dan ben je telefonisch beschikbaar op je mobiel via de app. Maak je veel gebruik van mobiele telefoons? Dan adviseren wij altijd een VaMo oplossing. Hiermee kun je exact hetzelfde, alleen kun je vertrouwen op stabieler GSM netwerk i.p.v. een data netwerk. Dit kan allemaal geregeld worden met vaste telefoonnummers. Zo behoud je als bedrijf een professionele uitstraling.
Ideaal voor thuiswerken
Softphones bieden een praktische en professionele oplossing voor thuiswerkers. Medewerkers bellen eenvoudig via hun laptop of smartphone, met behoud van hun vaste zakelijke nummer. Ze hebben geen fysiek toestel nodig en blijven volledig bereikbaar, alsof ze op kantoor zitten. Dit maakt de overstap naar hybride of volledig remote werken een stuk eenvoudiger, zonder in te leveren op bereikbaarheid of professionaliteit.
Zijn Linphone en Zoiper goede softphones?
Dat hangt helemaal af van hoe je ze wilt gebruiken. Linphone en Zoiper zijn betrouwbare softphones waarmee je prima kunt bellen en gebeld worden. Voor particulieren of ZZP’ers zijn ze vaak een prima keuze. Maar zodra je met meerdere collega’s samenwerkt of een grotere organisatie hebt, loop je al snel tegen de beperkingen aan. Waarom? Omdat deze softphones geen “intelligentie” hebben. Ze missen functies die in een zakelijke omgeving juist onmisbaar zijn, zoals:
- Presence: zien wie beschikbaar is.
- Groepslogin en status: handig bij teams die telefoontjes samen moeten afhandelen.
- Wachtrij-inzicht: hoeveel klanten wachten er nog?
- Chat: snel schakelen met collega’s.
- Rapportages en wallboards: om prestaties te monitoren en te verbeteren.
Bij ingebouwde softphones van moderne telefoniesystemen – zoals onze LanTel Wave of LanTel Blue – zijn deze functies wél standaard aanwezig. Daarmee til je de communicatie in je organisatie naar een hoger niveau.
Je kunt Linphone of Zoiper wel koppelen aan een telefoniesysteem, maar dan blijft het eigenlijk niet meer dan een ‘ouderwets’ toestel waarmee je alleen kunt bellen. Voor professioneel gebruik in een organisatie is dat simpelweg te beperkt.
Integreer telefonie met Microsoft Teams
Veel organisaties zijn Microsoft Teams gaan gebruiken. Door het vele thuiswerken tijdens corona kwam dit in een stroomversnelling. Wanneer je thuiswerkt maak je gebruik van verschillende applicaties om te communiceren met interne en externe contacten. Zo kan je naast je MS Teams een softphone hebben draaien. Maar wist je dat het ook mogelijk is met je vaste nummer te bellen via Microsoft Teams? Wij hebben een integratie die dit mogelijk maakt. Of je nu telefonisch in gesprek bent of in een meeting via Teams zit, je collega’s zien meteen dat je in gesprek bent.
Wil jij gebruik maken van softphones?
Wij adviseren je graag hoe je nu softphones optimaal kan inzetten voor jouw organisatie én in de toekomst. Wil jij weten hoe we dit voor je regelen en/of ben je geïnteresseerd in internet bellen? Neem dan direct contact met ons op via 078-630 55 55 of sales@lantel.nl, dan nemen wij binnen één werkdag contact met je op. Je kan ook direct een offerte aanvragen door onderstaand formulier in te vullen.
Vraag een offerte aan
FAQ: Wat is een softphone?
Wat is een softphone, is dit software?
Het woord softphone is afgeleid van software telefoon. Het is een applicatie die je op je mobiel, laptop en/of tablet kan installeren. Met deze applicatie kan je bellen en gebeld worden op je vaste zakelijke nummer. Het is je vaste toestel die normaal op je bureau staat en nu wordt geïntegreerd op elke device naar keuze.
Wat zijn de voordelen van een softphone?
Met een softphone ben je overal waar je toegang hebt tot het internet bereikbaar. Wanneer je thuiswerkt komen je gesprekken nu binnen op je laptop. Met een headset bel er rustig op los en ben je goed te verstaan. Alle andere voordelen van een softphone lees je in ons blog.
Wat zijn de kosten van een softphone?
Wanneer je gebruik maakt van een telefoonsysteem in de cloud, dan is een softphone standaard in begrepen. Althans, bij de systemen van LanTel in ieder geval wel. Kosten zijn daarom ook moeilijk te specificeren. Bij sommige telefonieoplossingen kan een softphone een add-on zijn op de licentie, dan betaal je een kleine meerprijs om er gebruik van te maken.
Kan je Microsoft Teams als een softphone gebruiken?
Maak je gebruik van MS Teams en een softphone op je laptop? Dan heb je twee losse applicaties draaien om te communiceren. Wij maken het mogelijk om een softphone te integreren in je MS Teams account zodat je alle gesproken communicatie op één plek hebt. We vertellen er meer over op onze website.
Zijn softphones betrouwbaar en veilig?
Ja, de communicatie via een softphone is net zo veilig als je gewend bent van vaste telefonie. Gesprekken worden versleuteld en lopen via beveiligde netwerken. Belangrijk is wel dat je zelf zorgt voor een veilige internetverbinding en een sterk wachtwoord voor je account.
Is een softphone hetzelfde als VoIP?
Nee, maar ze hebben wel met elkaar te maken. Een softphone maakt gebruik van het Voice over Internet Protocol (VoIP) om (spraak)data te verzenden en te ontvangen.
Wat is het verschil tussen een softphone en een vast toestel / deskphone / hardphone?
Als we kijken naar de kwaliteit van spraak en de helderheid van het geluid, zit daar geen verschil in. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je zowel een softphone als een vast toestel overal kunt gebruiken. Sluit je vaste toestel aan op het internet en je bent bereikbaar – maar niemand neemt dat ding natuurlijk mee onder de arm. Een softphone installeer je eenvoudig op al je devices en neem je overal mee naartoe. Bovendien biedt de softphone extra functionaliteiten: chatten, inzicht in wachtrijen en rapportages. Dat zijn mogelijkheden die een toestel (deskphone/hardphone) niet heeft.
Heb ik een fysiek toestel nodig om een softphone te gebruiken?
Nee, een softphone kun je zien als een volwaardig toestel. Daarmee neem je afscheid van fysieke toestellen die ruimte innemen op je bureau én kies je voor een milieuvriendelijker alternatief. Er hoeven geen nieuwe toestellen meer geproduceerd te worden en het plastic eindigt niet als afval.
Werkt een softphone ook op mobiel?
Ja, een softphone werkt ook op je mobiel. Je hoeft daarvoor alleen de app te installeren. Dit is een goede oplossing wanneer je privétoestellen wilt gebruiken om voor werk bereikbaar te zijn. Maak hierover wel altijd duidelijke afspraken tussen werknemer en werkgever. Maakt je organisatie gebruik van zakelijke mobiele telefoons voor medewerkers? Dan is een Vast Mobiel-oplossing een betere optie.
Op welke apparaten werkt een softphone?
Een softphone werkt op vrijwel elk apparaat met een internetverbinding. Je kunt de software installeren op:
- Computer of laptop (Windows en Mac)
- Smartphones (iOS en Android)
- Tablets
Zo heb je altijd en overal toegang tot je zakelijke telefoonnummer, of je nu achter je bureau zit of onderweg bent.