• Onze cloud telefonieoplossing
    De LanTel Cloud
    LanTel Connect

    De best passende internetverbinding voor je telefonie.

    Alles over internet bellen
    LanTel SIP

    Jouw bereikbaarheid en telefoonnummers regelen wij hier.

    Alles over SIP Trunks
    LanTel Hosted

    Je telefooncentrale in de cloud met heel veel functies.

    Alles over hosted telefonie
    LanTel Mobile

    Integreer je mobiele telefonie in je vaste telefonieomgeving.

    Alles over vast mobiel integratie
    LanTel Service

    24/7 ondersteuning op jouw telefonieoplossing.

    Alles over onze service
    Lees alles over de LanTel Cloud
    Teams bellen

    Bellen via Teams

    Maak van Microsoft Teams een compleet communicatieplatform door het te koppelen aan je telefonieomgeving.

    Lees hier over de mogelijkheden.

    Bellen via Microsoft Teams
  • Branches
    Onze Specialisaties
    Eerstelijnszorg

    Wij hebben vele jaren ervaring met telefonie oplossingen voor de eerstelijnszorg en weten wat er speelt.

    Telefonie voor de eerstelijnszorg
    Zorggroepen en zorgcentra

    Benut alle voordelen van één centrale in de cloud. Werk beter samen, deel capaciteit, bespaar kosten en meer.

    Telefonie voor zorggroepen en zorgcentra
    Scholen en onderwijs

    Wij bedienen meerdere scholen met onze gebruiksvriendelijke en schaalbare telefoniesystemen.

    Telefonie voor scholen en onderwijsinstellingen
    Ga naar branches

    Andere branches

    De oplossingen die wij bieden aan onze specialisatie branches zijn overal perfect toe te passen.

    Of je nu een telefonieoplossing zoekt voor een kleine, middelgrote of grote onderneming, wij kunnen je altijd een passende oplossing bieden.

    VoIP zakelijk oplossing voor elke organisatie
  • Wij zijn LanTel
    Over LanTel
    Wij zijn LanTel

    Met een frisse blik zoeken wij naar de best passende telefonieoplossing.

    Naar het LanTel team
    Gelukkige klanten

    Wij zijn tevreden als onze klanten dat ook zijn. Lees het van de klant zelf.

    Naar alle klantreferenties
    Werken bij LanTel

    Bekijk hier onze vacatures en stage plaatsen. Solliciteer direct en versterk ons team.

    Naar onze vacatures
    Ons blog

    Wij houden je op de hoogte van, voor jou, relevante ontwikkelingen.

    Naar ons blog
    Lees meer over ons
    Zakelijk bellen klantcase

    Lees onze laatste klantcase

    Meerdere keren per jaar schijven wij een klantcase waarin onze klanten vertellen over de telefonieoplossing van LanTel waarmee zij werken.

    Dit keer is het woord aan Zijper Huisartsen Sint Maartensbrug. Zij maken gebruik van onze Blue+teleQ oplossing. Deze oplossing brengt veel rust in hun praktijk.

    Ga naar de klantcase
  • Support
    LanTel Support
    Servicevicedesk

    Wil je support aanvragen of heb je een technische vraag? Mail dan naar:

    servicedesk@lantel.nl
    Selfservice

    Heb je een vraag over jouw telefonieomgeving? Alle handige informatie voor onze klanten vind je hier.

    Naar selfservice
    Actuele storingen

    Ben je niet meer optimaal bereikbaar? Dit kan komen door een storing, controleer hier of daar sprake van is.

    Bekijk actuele status
    Wijziging doorgeven

    Wil je een storing of wijziging doorgeven binnen de telefonie omgeving? Doe dat dan hier.

    Geef je wijziging door
    Ga naar LanTel Support

    Spreek een supportmedewerker

    Doet je telefoon het niet of heb je een ander dringend probleem? Bel naar 078 – 630 55 55, stuur een Whatsapp of mail naar servicedesk@lantel.nl.

    Hulp op afstand

    Let op! Klik alleen op de paarse knop als een medewerker van LanTel hierom vraagt.

    AnyDesk Windows
    AnyDesk MacOS

  • Contact
    Neem contact met ons op
    Algemene Contactgegevens

    E: info@lantel.nl
    T: 078 - 630 55 55

    Neem contact met ons op
    Klantcontact

    Heb je als klant van LanTel een vraag of wil je geholpen worden met je telefonieoplossing? Mail dan naar:

    servicedesk@lantel.nl
    Stel een vraag

    Advies nodig voor de best passende telefonieoplossing? Neem gerust contact op.

    Stel een vraag
    Naar de contactpagina

    Snel een afspraak plannen?

    Kom bij ons langs, de koffie staat altijd voor je klaar. Of heb je liever dat we bij jou langskomen? Laat het ons weten dan plannen we snel een afspraak in.

    Maak een afspraak
Mijn LanTel
Menu

13 apr / Blog

Uitfasering van het 3G netwerk door KPN

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat mobiele providers druk bezig zijn met werkzaamheden aan hun mobiele netwerken. Dit heeft voornamelijk te maken met de introductie van 5G en het ombouwen van een geheel nieuwe werking van het netwerk van zendmasten. In Nederland is KPN per april 2022 gestart met het afbouwen en uitschakelen van het 3G netwerk. Dit heeft gevolgen voor gebruikers van LanTel Mobile. Het toestel wat je nu gebruikt dient geschikt te zijn voor 4G VoLTE. Wanneer dit niet het geval is, val je terug op het 2G-netwerk. In dit blog lees je alles wat je moet weten over de uitfasering van 3G door KPN.

Peter Krijgsman

Geschreven door:
Peter Krijgsman

Waarom stopt KPN met 3G?

KPN schakelt het 3G-netwerk gefaseerd uit, omdat er steeds minder mensen gebruik maken van 3G en voor internetten gebruik maken van 4G en 5G. Een andere reden is dat 3G gebruik maakt van dezelfde frequenties als het 4G en 5G netwerk. Door 3G uit te schakelen zullen het 4G en 5G netwerk nog sneller, veiliger en stabieler worden.

Wat ga jij als LanTel Mobile gebruiker ervan merken?

Maakt jouw toestel nu nog steeds gebruik van het 3G netwerk? Dan zal deze terugschakelen naar het 2G netwerk. Dit zal ten kosten gaan van de gesprekskwaliteit. Verder zal je merken dat bij het terugvallen op het 2G netwerk dat:

  • Geluidskwaliteit van het bellen minder is.
  • Je niet kan internetten en bellen tegelijkertijd, tenzij je verbonden bent met WiFi.

Een groot deel van alle smartphones beschikt, zonder dat je het weet, over de optie VoLTE (voice over LTE of voice over 4G). Deze functie is direct de oplossing waarbij je weer de gewenste gesprekskwaliteit in HD voice kunt ervaren.

Uitfasering van het 3G netwerk

Ben jij klaar voor 4G bellen/VoLTE?

Personen met een iPhone/iOS kunnen VoLTE gebruiken met LanTel Mobile over het KPN-netwerk. Belangrijk hierbij te vermelden is dat deze instelling wel aan moet staan in de iPhone, zie hiervoor onze supportpagina bellen via 4G instellen.

Android toestellen kunnen op dit moment geen VoLTE activeren. Toestellen zonder VoLTE blijven zoals aangegeven gewoon bereikbaar en bellen vanaf het moment dat 3G is uitgeschakeld over het 2G netwerk van KPN. Met LanTel Mobile heb je de mogelijkheid om jouw abonnement via het netwerk van Vodafone aan te sluiten. Via Vodafone worden, zowel iOS/iPhones als Andriod toestellen ondersteund op VoLTE. Neem contact op met je accountmanager voor meer informatie.

Heb je vragen? Neem dan contact met ons op

Heb je na het lezen van dit blog vragen? Neem dan contact met ons op via 078-6305555, sales@lantel.nl of vul onderstaand formulier in.


Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


FAQ: Uitfasering van 3G

Wat als je smartphone niet geschikt is voor 4G

Vanaf 31 maart 2022 stopt het 3G-netwerk. Door het uitzetten van 3G valt je toestel terug op 2G. Dit betekent een verminderde kwaliteit voor bellen en een trage internetsnelheid. Daarnaast is bellen en internetten tegelijkertijd niet meer mogelijk.

Kan je gewoon bellen en internetten als 3G verdwijnt?

Als je toestel geschikt is voor 4G internetten en bellen, dan merk je niks. Maar als je toestel alleen geschikt is voor 4G internetten, dan bel je vanaf eind maart 2022 via het 2G-netwerk.

Kan ik op 2G gewoon bellen?

Jazeker, op het 2G netwerk kun je nog gewoon bellen en gebeld worden. De gesprekskwaliteit zal wel minder zijn dan je nu op 3G ervaart.

Werkt 3G nog in het buitenland?

Zolang de providers in het buitenland 3G aanbieden blijft dit gewoon werken.

Ik ondervind problemen/klachten en wil een oplossing

In heel veel gevallen is een simwissel de oplossing van het probleem, neem hiervoor contact op met je accountmanager en dan wordt dit kosteloos verzorgt.

Geschreven door Peter Krijgsman

Deel dit artikel: Twitter Facebook LinkedIn

Gerelateerde berichten

Klantcase Aurora teleQ bij MC Driebergen

24 jun / Blog

“Ik had dit veel eerder willen hebben”

Bij MC Driebergen zorgde Aurora teleQ direct voor rust en overzicht. Bea (67) handelt moeiteloos 70+ gesprekken per dag af en is enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid, slimme terugbelmomenten en lagere werkdruk. “Ik had dit veel eerder willen hebben.”

Lees verder

Door Willem Graste

Bellen via Teams kosten

22 mei / Blog, Onderwijs, Teams telefonie

Bellen via Teams kosten, dit moet je weten

Wat zijn de kosten van bellen via Teams? In dit blog leggen we duidelijk uit wat je betaalt voor Microsoft Teams Telefonie – voor scholen én mkb-bedrijven. We geven inzicht in licenties, add-ons en besparingsmogelijkheden.

Lees verder

Door Jan van Tongeren

Shomi, jouw slimme assistent voor efficiënte communicatie

13 mei / Blog

Shomi,
nieuw binnen
LanTel Wave

Shomi is jouw slimme assistent die gesprekken afhandelt, analyseert en samenvat. Je bespaart tijd, behoudt het overzicht en richt je op wat écht belangrijk is. Ervaar het gemak zelf, nu gratis tot 1 juli 2025

Lees verder

Door Willem Graste

Afspraak maken

Wij zijn van maandag t/m vrijdag
van 08:00 tot 17:00 bereikbaar
via telefoonnummer 078 – 630 55 55
of mail naar info@lantel.nl

LanTel logo wit
Dudokplein 222
3315 KH Dordrecht
KVK: 24342138

Onze specialisaties
  • Telefonie voor huisartsen
  • Telefonie voor zorggroepen en zorgcentra
  • Telefonie voor apotheken
  • Telefonie voor tandartsen
  • Telefonie voor scholen en het onderwijs
  • VoIP zakelijk voor elke organisatie
9/10 klanttevredenheid door 25 beoordelingen voor LanTel
Onze diensten
  • Cloud telefonie
  • Telefooncentrale in de cloud
  • Vast mobiel integratie | Vast op mobiel
  • SIP Trunks
  • Teams telefonie
  • VoIP bellen
  • Internet telefonie
  • Aurora teleQ
  • 088 nummer aanvragen
  • 085 nummer aanvragen

© LanTel B.V. 2025

  • Algemene voorwaarden |
  • Privacy Statement |
  • Disclaimer |
  • Fair Use Policy |
  • Verwerkersovereenkomst

Website door Internetbureau Elephant

  • Onze VoIP Telefonieoplossing
  • Branches
  • Wij zijn LanTel
  • Support
  • Contact
  • Gelukkige klanten
  • Werken bij LanTel
  • Blog
  • Status
  • Mijn LanTel