Met cloud telefonie ben je telefonie af gaan nemen als een dienst. Maandelijks ga je een factuur ontvangen voor de diensten en het verbruik. Op de eerste factuur die je krijgt staan meer kosten dan je verwacht. Vaak spreken we onze klanten hierover die dan vragen of het wel klopt. Met dit blog willen we je als bestaande en nieuwe klant uitleg geven over die eerste factuur.
Geschreven door:
Mira van Leeuwen
Factureren van hele maanden
Een boekhouder of degene die je administratie doet, zal in de regel blij zijn met facturatie van volledige maanden op de eerste van de maand. Stel dat we onze diensten op 10 april opleveren. Dan zou vanaf dat moment elke tiende van de maand de factuur volgen, voor de periode 10 april tot en met 9 mei. Aan het eind van elk jaar is je boekhouder bezig om de kosten van alle facturen op te splitsen naar de juiste periode.
Met volledige maanden kan je makkelijker kosten toewijzen aan vaste periodes. Dit gaat minder makkelijk als je maandelijks de factuur op de 10de binnenkrijgt. De periode loopt dan over twee maanden.
Volledige maanden zijn ook handiger om je verbruik en uitgaven in beeld te brengen. Heb je ineens een lager verbruik dan de maand ervoor? Dit zou je dan kunnen herleiden dat er meerdere medewerkers met vakantie waren. Je kan ook langere periodes zoals kwartalen tegenover elkaar zetten. Of een vergelijking maken met dezelfde maanden of periodes in het voorgaande jaar.
Het verschil tussen je eerste en tweede factuur
De eerste factuur die je van ons krijgt zal altijd duurder zijn dan dat je verwacht. Hoe dit komt gaan we je in onderstaande tekst uitleggen. De reden dat deze niet overeenkomt met wat je verwachtte heeft alles te maken dat we jou als klant duidelijke en overzichtelijke facturen van hele maanden willen sturen.
Diensten die voor en achteraf worden gefactureerd
Wanneer je telefonie in de cloud bij ons afneemt dan bestaat dat uit verschillende diensten. Voor het gemak pakken we er hier twee uit. Met LanTel SIP maken we het mogelijk om te kunnen VoIP bellen via een SIP Server en onder LanTel Hosted valt je hosted telefonie.
LanTel SIP
Onder LanTel SIP vallen je abonnementen voor o.a. de gesprekskanalen en je telefoonnummers die je gebruikt. Verder worden hier ook je gesprekskosten berekend. Deze kosten kunnen alleen maar achteraf worden berekend.
LanTel Hosted
Onder LanTel Hosted vallen al je gebruikerslicenties om te kunnen bellen in de cloud. Deze licenties worden elke eerste van de maand gefactureerd voor de komende periode. Deze kosten zijn vast en niet afhankelijk van je verbruik zoals bij LanTel SIP.
Een voorbeeld factuur
In onderstaande afbeelding zie je een deel van de eerste factuur na een oplevering van onze diensten. De oplevering was in augustus, deze eerste factuur komt dan binnen op 1 september. Wat je ziet is dat de kosten voor LanTel SIP over de periode in augustus worden berekend. Voor LanTel Hosted bestaan de kosten over het verbruik van de dagen na oplevering in augustus én de nieuwe periode van september.
Vanaf de tweede factuur op 1 oktober zal je voortaan alleen nog maar volledige maanden gefactureerd krijgen. Dus met de eerste factuur trekken we alles even recht zodat jij alle voordelen hebt van facturatie op de eerste van de maand.
Onze centrale klantbelofte bevat het ontzorgen op het gebied van communicatiegebied. Hier hoort ook de administratieve afhandeling bij, zoals een overzichtelijke factuur en automatisch een tijdige betaling van de kosten.
Heb je nog vragen?
Heb je na het lezen van dit blog nog vragen? Neem dan gerust even contact met mij, Mira van Leeuwen, op. Of vul onderstaand formulier in, dan zal ik contact met jou opnemen.