versie 6.1 – januari 2023
De voorwaarden zijn opgebouwd uit verschillende diensten en dienen als één geheel te worden beschouwd. De voorwaarden zijn onderverdeeld in:
I – De algemene voorwaarden
II – De verwerkersvoorwaarden inzake verwerking van Persoonsgegevens in de zin van deze algemene voorwaarden
I – De algemene voorwaarden
1. Definities
Wat er wordt verstaan onder bepaalde termen in dit document.
1.1 Aanvullende dienst(en): de diensten die LanTel in aanvulling op de Diensten levert, en die aanvullend zijn overeengekomen
1.2 Algemene voorwaarden of Voorwaarden: deze algemene leveringsvoorwaarden van LanTel B.V.
1.3 Dienst(en): de diensten die LanTel in het kader van een overeenkomst zoals beschreven in deze Voorwaarden levert.
1.4 Gebruikskosten: ook wel verbruikskosten genoemd. Kosten die betrekking hebben op spraak-, data- of sms-verkeer. Tevens gerelateerde kosten van door LanTel verrichte werkzaamheden en/of Diensten op basis van nacalculatie.
1.5 Klant: relaties aan wie LanTel diensten en/of goederen en/of werkzaamheden levert op basis van een Overeenkomst, waar als tegenprestatie facturatie met een verschuldigde Vergoeding op plaatsvindt.
1.6 Klantenservice: ook wel supportdesk of helpdesk genoemd. De klantenservice van LanTel,
1.7 LanTel Cloud: diensten die bestaan uit LanTel Connect, LanTel SIP, LanTel Hosted, LanTel Mobile en LanTel Service.
1.8 Overeenkomst: de tussen LanTel en Klant gesloten overeenkomst(en) zoals onder andere tot stand gekomen via het Aanvraagformulier, de Dienstenbeschrijving en/of de (digitale) offerte.
1.9 Persoonsgegevens: Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, zoals bedoeld in artikel 4 onder 1 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, die LanTel namens de Klant verwerkt en die zijn benoemd in de Overeenkomst.
1.10 Raamovereenkomst: de overkoepelende overeenkomst waarbinnen één centrale looptijd geldt voor de onderliggende diensten.
1.11 Partijen: LanTel B.V. en de Klant die met LanTel een Overeenkomst sluit.
1.12 Vergoeding(en): verschuldigde bedragen, die afhankelijk zijn van het gebruik van een door LanTel geleverde Dienst, van door Lantel verrichte werkzaamheden, door LanTel geleverde goederen en/of een verrichte Aanvullende Dienst. Deze kunnen bestaan uit eenmalig verschuldigde bedragen, maandelijks of anderszins periodieke bedragen en bedragen die afhankelijk zijn van het gebruik van een door LanTel geleverde Dienst.
1.13 Verwerkersvoorwaarden: de in onderdeel II opgenomen verwerkersovereenkomst inzake verwerking van Persoonsgegevens die aan de Algemene Voorwaarden is aangehecht en daarmee onlosmakelijk is verbonden, indien LanTel namens de Klant als verwerker persoonsgegevens verwerkt.
2. Toepasselijkheid
In welke situaties de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn
2.1 De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de door LanTel verrichte (Aanvullende) Diensten, werkzaamheden en levering van goederen, en worden in het bijzonder geacht deel uit te maken van alle aanbiedingen van LanTel en de Overeenkomst. LanTel sluit hierbij uitdrukkelijk de algemene (inkoop) voorwaarden van de Klant uit. De Algemene Voorwaarden worden onder andere digitaal ter hand gesteld tijdens de digitale ondertekening van de offerte waarbij de offerte niet digitaal ondertekend kan worden zolang de Algemene Voorwaarden nog niet zijn geaccepteerd. De Algemene Voorwaarden zijn verder beschikbaar via de website van LanTel, via de Kamer van Koophandel en worden voorts ad hoc ter beschikking gesteld in voorkomende situaties.
2.2 Bij strijdigheid tussen bepaalde op een Overeenkomst van toepassing zijnde artikelen, geldt de volgende rangorde:
- de (digitale) ondertekende offerte
- het Aanvraagformulier
- de Algemene Voorwaarden
3. Aanbod en totstandkoming van de Overeenkomst
In welke situaties er sprake is van een Overeenkomst.
3.1 Ieder Aanbod van LanTel is geheel vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald.
3.2 De Overeenkomst komt tot stand zodra LanTel een aanvraag van de Klant schriftelijk heeft aanvaard en/of met de uitvoering daarvan is aangevangen. De Overeenkomst kan ook tot stand komen, doordat LanTel een digitale offerte toezendt, dan wel een digitale omgeving ter beschikking stelt aan de Klant, waarin, al dan niet digitaal, door de Klant voor aanvaarding wordt getekend.
3.3 De Overeenkomst met betrekking tot (enige) aanvullende Dienst(en) komt tot stand nadat LanTel daartoe een aanvraag of bestelling heeft ontvangen van de Klant en deze aanvraag of bestelling door LanTel schriftelijk is aanvaard, dan wel dat een offerte hiervoor in een digitale omgeving van LanTel door de Klant wordt ondertekend.
3.4 LanTel kan een risico-onderzoek uit (laten) voeren naar de Klant, zoals een kredietwaar¬digheidsonderzoek of zich hierover laten informeren door derden. Indien het onderzoek risico’s uitwijst die LanTel niet wil aanvaarden, kan LanTel beperkingen en/of verdere verplichtingen aan het gebruik van de Dienst(en) stellen, deze opschorten, en/of naar keuze van LanTel de Overeenkomst niet aangaan, of – in geval van een tussentijds risico-onderzoek – deze beëindigen. Op schriftelijk verzoek van de Klant zal LanTel opgave van de reden(en) doen.
3.5 Indien Klant overstapt van een andere dienstverlener naar LanTel, dan is Klant zelf verantwoordelijk om bij de huidige leverancier de lopende abonnementen op te zeggen. LanTel aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit het niet, deels, dan wel ontijdig opzeggen van de lopende abonnementen door de Klant.
4. Vergoeding, tarieven en betaling
Wanneer is er een vergoeding schuldig aan LanTel, hoe worden tarieven gecommuniceerd, op welke manier wordt de vergoeding in rekening gebracht en geïnd en wat kan er gebeuren als er niet wordt betaald.
4.1 De Klant is aan LanTel de met LanTel overeengekomen Vergoedingen voor de door LanTel of in opdracht van LanTel aan Klant geleverde of te leveren Dienst(en) verschuldigd.
4.2 De bedragen zoals genoemd in de Overeenkomst en zoals in dit artikel bedoeld, luiden in euro’s en worden vermeerderd met btw en eventuele andere van overheidswege opgelegde heffingen.
4.3 Voor zover de overeengekomen vergoedingen zijn gerelateerd aan een in de Overeenkomst opgenomen en bepaalde periode en niet over de volledige periode verschuldigd zijn, kan LanTel per kalenderdag een bedrag naar rato in rekening brengen.
4.4 Indien sprake is van door de Klant te betalen periodiek vervallende Vergoedingen of steeds terugkerende Vergoedingen, is LanTel gerechtigd, tenzij in de Overeenkomst uitdrukkelijk anders is overeengekomen, om voor iedere periode van drie maanden vanaf de ingangsdatum van de Overeenkomst, op de eerste dag van die periode de geldende Vergoedingen aan te passen, mits LanTel de Klant uiterlijk dertig dagen voor het begin van het betreffende kwartaal schriftelijk van de beoogde aanpassing in kennis heeft gesteld.
4.5 Indien de Klant niet akkoord wenst te gaan met een door LanTel kenbaar gemaakte verhoging van de Vergoedingen als bedoeld in 4.4, is de Klant gerechtigd binnen dertig dagen na dagtekening van de in die artikelen bedoelde kennisgeving de Overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de in de kennisgeving van LanTel genoemde datum waarop de verhoging van de Vergoedingen in werking zou treden.
4.6 LanTel is in afwijking van de tussentijdse verhoging van Vergoedingen ingevolge 4.4 gerechtigd de Vergoedingen eens per jaar aan te passen, al dan niet aan de hand van de Consumentenprijsindex van het CBS. Een dergelijke aanpassing is geen aanpassing zoals is beschreven in 4.4, en een tussentijdse opzegging conform 4.5 is daarmee voor de Klant uitgesloten.
4.7 Indien LanTel namens de Klant een overeenkomst heeft gesloten met een derde, en die derde verhoogt haar tarieven, is LanTel gerechtigd die tariefsverhoging per direct door te voeren in de Overeenkomst, waarbij de Klant niet gerechtigd is tot opzegging zoals is beschreven in 4.5.
4.8 Indien LanTel werkzaamheden en/of (Aanvullende) Diensten en/of goederen levert die niet in de Overeenkomst zijn bepaald, zullen deze gefactureerd worden tegen de op dat moment geldende tarieven van LanTel. Als niet-uitputtend maar indicatief voorbeeld hiervan, zijn de werkzaamheden van de Helpdesk en de door Klant gemaakte gesprekskosten.
4.9 Voor de bepaling van de verschuldigde Vergoedingen zijn de gegevens en documenten van LanTel beslissend, tenzij door de Klant overtuigend wordt aangetoond dat deze onjuist zijn.
4.10 De Vergoedingen voor de Dienst(en) zijn verschuldigd vanaf de mededeling van LanTel aan de Klant dat de Dienst(en) is (zijn) opgeleverd (Ready for Service). LanTel is in dat geval gerechtigd periodieke betaling te verlangen van de Klant. In bijzondere omstandigheden (waaronder vermoed oneigenlijk gebruik) is LanTel gerechtigd tussentijds te factureren.
4.11 In afwijking van artikel 4.10 is de Klant het deel van de eenmalige investering uit de Overeenkomst via vooruitbetaling verschuldigd. LanTel zal hiertoe aanbetalingstermijnen factureren. De aanbetalingstermijnen zijn 60% bij opdracht, 30% bij start van de werkzaamheden tenzij anders overeengekomen. LanTel zal geen rente verschuldigd zijn jegens de Klant over deze aanbetalingstermijnen.
4.12 De Klant is voor de door hem afgenomen (Aanvullende) Diensten gebruikskosten verschuldigd. Voor de vaststelling van het variabele deel van de gebruikskosten is de administratie van LanTel bindend, tenzij de Klant aantoont dat deze gegevens niet juist zijn. Het variabele deel van de Gebruikskosten wordt gefactureerd op basis van het geldende tarievenoverzicht. De gebruikskosten zijn verschuldigd vanaf het moment van activatie van de aansluiting.
4.13 LanTel is gerechtigd de kosten bij de Klant te incasseren voor de dienstverlening van derden voor sms-diensten, contentdiensten en/of overige (mobiele) diensten welke door de Klant zijn afgenomen. De Klant stemt ermee in dat deze kosten als gebruikskosten door LanTel op haar facturen in rekening worden gebracht.
4.14 LanTel zal de door de Klant verschuldigde Vergoedingen door middel van een factuur in rekening brengen. Betaling dient te geschieden middels automatische incasso, welke zeven dagen na factuurdatum zal worden aangeboden bij de bank van de Klant. Als moment van betaling geldt het moment dat het verschuldigde bedrag door LanTel is ontvangen op de door haar aangegeven bankrekening.
4.15 LanTel factureert de Klant vooruit per de eerste van elke kalendermaand voor die kalendermaand, tenzij anders in de Overeenkomst is overeengekomen.
4.16 LanTel stelt de factuur kosteloos elektronisch beschikbaar, en kan een vergoeding in rekening brengen voor het versturen van een papieren factuur alsmede een factuurspecificatie.
4.17 Indien de Klant meent dat het bedrag van de factuur onjuist is, dient de Klant de bezwaren voor de vervaldatum van de factuur, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de factuurdatum, schriftelijk aan LanTel kenbaar te maken. Na ontvangst zal LanTel een onderzoek instellen naar de bezwaren en juistheid van het factuurbedrag. Het gedeelte van het factuurbedrag waartegen door de Klant geen bezwaar wordt gemaakt blijft opeisbaar en betaalbaar door de Klant. Betaling van het gedeelte waartegen geen bezwaar wordt gemaakt mag dan ook niet door de Klant worden opgeschort, en dient regulier te worden betaald. LanTel neemt alleen schriftelijke opschortingsverzoeken in behandeling en dit slechts voor het gedeelte van de factuur dat gemotiveerd wordt betwist, een en ander met inachtneming van het voorgaande. LanTel zal binnen een redelijke termijn gemotiveerd een standpunt innemen ten aanzien van de reclamatie van de Klant.
4.18 Indien de Klant niet, dan wel niet volledig heeft betaald binnen de op de factuur vermelde termijn, is de Klant zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
4.19 Vanaf de datum waarop de Klant in verzuim is, is LanTel gerechtigd over het door de Klant verschuldigde bedrag de wettelijke handelsrente in rekening te brengen en komen de eventuele buitengerechtelijke incassokosten, zoals deze omschreven zijn in artikel 4.20, ten laste van de Klant.
4.20 Na het verstrijken van de op de factuur aangegeven betalingstermijn is de Klant van rechtswege zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. LanTel is gerechtigd om vanaf het verstrijken van de betalingstermijn:
- 1% rente per maand; alsmede
- een maandelijks nader door LanTel vast te stellen bedrag aan administratiekosten; en
- buitengerechtelijke kosten gelijk aan 15% (exclusief btw) van het openstaande bedrag, met een minimum van € 25,- in rekening te brengen
Tevens is de Klant aansprakelijk voor alle door LanTel te maken kosten (inclusief kosten voor juridische bijstand, griffierechten et cetera) verband houdende met de incasso van achterstallige betalingen.
4.21 LanTel is pas gerechtigd om tot (gedeeltelijke) buitengebruikstelling en/of opschorting van haar verplichtingen en/of tot ontbinding van de Overeenkomst wegens niet tijdige betaling over te gaan, nadat de Klant niet heeft betaald binnen de aanvullende betaaltermijn gesteld in de eerste door LanTel verzonden herinnering.
4.22 Wanneer naar het oordeel van LanTel zich omstandigheden bij de Klant voordoen, welke haar verhaalsmogelijkheden ter zake van de Overeenkomst op de Klant in ernstige mate verhinderen of in gevaar brengen, is het totale bedrag van de termijnen die resteren tot het einde van de contractperiode met rente en kosten ineens opeisbaar.
4.23 LanTel is gerechtigd de uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen verband houdende met de incasso van achterstallige betalingen (deels) over te dragen aan een derde partij.
4.24 LanTel kan, voor de totstandkoming van de aansluiting of tijdens de looptijd van de Overeenkomst, van de Klant een voorschot van een nader door LanTel vast te stellen bedrag verlangen, onder meer in het geval dat de Klant in een beperkt tijdsbestek ongebruikelijk hoge kosten maakt of wanneer LanTel vermoedt dat de Klant de betalingsverplichtingen niet zal nakomen. LanTel zal geen rente verschuldigd zijn over dit voorschotbedrag.
5. Levering, afname
Op welke manier en op welk moment worden door LanTel diensten en producten geleverd en onder welke voorwaarden.
5.1 Indien door LanTel Incoterms® worden gebruikt, wordt de laatste versie bedoeld die van kracht was op de datum van het uitbrengen van de offerte.
5.2 De leveringstermijn vangt aan op de dag van de totstandkoming van de Overeenkomst of, voor zover het volgende later geschiedt, op de dag waarop een overeengekomen aanbetaling volledig is voldaan en de voor de uitvoering van de Overeenkomst relevante door Klant te verstrekken informatie is ontvangen. Door LanTel aangegeven leveringstermijnen zijn nimmer te beschouwen als een fatale termijn.
5.3 LanTel raakt door termijnoverschrijding alleen dan in verzuim, wanneer zij ook na het verstrijken van een haar door Klant schriftelijk gestelde redelijke nadere termijn, haar verplichtingen jegens Klant niet of niet ten volle is nagekomen. Klant is dan bevoegd de overeenkomst te ontbinden voor zover instandhouding daarvan in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
5.4 LanTel is tot het doen van deelleveringen bevoegd. Klant is verplicht tot afname. Een beperkte tekortkoming, zoals het niet of niet ten volle beschikbaar zijn van toegezegde documentatie, die het gebruik van het geleverde of gepresteerde niet ernstig belemmert, vormt geen grond voor een beroep op termijnoverschrijding en evenmin voor weigering van afname of betaling. Een en ander laat het recht van Klant op zo spoedig mogelijke ongedaan making van de beperkte tekortkoming onverlet.
5.5 LanTel zal de programmatuur op de overeengekomen informatiedragers afleveren. Klant draagt, tenzij anders schriftelijk in de Overeenkomst is overeengekomen, zelf zorg voor de installatie, implementatie en ingebruikneming.
5.6 Indien een acceptatietest met de Klant is overeengekomen, bedraagt de testperiode veertien dagen na aflevering. De programmatuur geldt als geaccepteerd, indien de Klant niet binnen veertien dagen richting LanTel aangeeft dat de programmatuur niet voldoet. De programmatuur geldt tevens als geaccepteerd op het moment dat Klant deze binnen de genoemde testperiode al functioneel in gebruik neemt. Een tekortkoming in de programmatuur die het gebruik niet ernstig bemoeilijkt, vormt geen grond voor niet-acceptatie, onverminderd de poging van LanTel deze tekortkoming op te heffen. Met de aanvaarding van de programmatuur, de feitelijke ingebruikneming, dan wel met het verlopen van de testperiode, vervallen de rechten van de Klant ter zake van de tekortkomingen die hij gedurende de testperiode heeft ontdekt of redelijkerwijs had kunnen ontdekken en welke hij niet schriftelijk aan LanTel heeft gemeld.
5.7 Op de door LanTel geleverde goederen of verrichte werkzaamheden zijn mogelijk exportvoorschriften van toepassing. De Klant verplicht zich jegens LanTel de voor hem bestemde bepalingen in acht te nemen en zal LanTel vrijwaren voor alle aanspraken van derden in verband met onverhoopte overtredingen van deze exportvoorschriften, alsook LanTel schadeloosstellen voor enige door de laatste dientengevolge geleden schade.
5.8 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, worden advies- en ondersteuningswerkzaamheden te allen tijde onder verantwoordelijkheid van de Klant uitgevoerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van de expertise en assistentie van LanTel.
5.9 LanTel voert de werkzaamheden uit op normale werkdagen en kantooruren, tenzij anders is overeengekomen. Normale werktijden zijn werkdagen tussen 08.00 uur en 17.00 uur. Reistijd en wachttijd gelden als gewerkte tijd.
6. Overgang van risico en eigendom
Wanneer gaat het eigendomsrecht over en in welk geval kunnen geleverde goederen teruggevorderd worden door LanTel.
6.1 Het risico voor te leveren goederen gaat steeds en blijvend over op Klant op het tijdstip van aankomst op de overeengekomen plaats van aflevering.
6.2 Het eigendom van een geleverd goed gaat pas op Klant over nadat deze al hetgeen heeft voldaan wat hij aan LanTel verschuldigd is uit hoofde van de levering van dat goed of andere door LanTel aan hem geleverde of te leveren zaken dan wel de in verband daarmee (te) verrichte(n) werkzaamheden, met inbegrip van rente en kosten.
6.3 LanTel is gerechtigd om bij niet-tijdige betaling geleverde goederen zonder nadere ingebrekestelling en rechterlijke tussenkomst terug te (doen) nemen en Klant verleent LanTel bij voorbaat haar volledige medewerking om de goederen die zich in het bedrijf van Klant bevinden, dan wel in door haar gebruikte goederen, terug te nemen.
6.4 Klant is bevoegd de goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust, binnen het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening te gebruiken. Klant dient de goederen wel als herkenbaar voor LanTel beschikbaar te houden. Klant is niet bevoegd de goederen te verpanden of met andere beperkte rechten te bezwaren, dan wel de goederen anderszins te vervreemden. De Klant is verplicht derden te wijzen op het eigendomsvoorbehoud van LanTel, en de Klant is voorts gehouden LanTel onverwijld te informeren in geval enige derde inbreuk dreigt te maken op het eigendomsvoorbehoud van LanTel.
7. Duur, afschalen, opzegging en ontbinding
Wat is de looptijd en startdatum van de overeenkomst, wat is er afgesproken over afschalen en combinatievoordeel, en wat gebeurt er bij opzegging van de overeenkomst.
7.1 Tenzij Partijen anders overeenkomen wordt de Overeenkomst aangegaan voor een initiële duur van 60 maanden. Als startdatum van de duur van de Overeenkomst geldt de kalendermaand na oplevering van alle Diensten. Onder oplevering wordt verstaan het moment dat Klant gebruik kan maken van de Diensten.
7.2 Na afloop van de initiële duur wordt de Overeenkomst stilzwijgend verlengd naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van één volledige kalendermaand, tenzij Partijen anders zijn overeengekomen.
7.3 De opzegging van de Overeenkomst dient schriftelijk door de Klant bij LanTel te geschieden, waarbij de opzegtermijn in acht wordt genomen. De opzegtermijn vangt aan op de laatste dag van de factuurperiode waarin de opzegging door LanTel wordt ontvangen. Hierbij is de keuze van het communicatiemiddel aan de Klant, waarbij het risico van ontvangst van de opzegging door LanTel berust bij de Klant.
7.4 Indien de opzegging binnen de vastgestelde looptijd plaatsvindt, zijn de totale bedragen van de termijnen inclusief de gemiddelde verbruikskosten die resteren tot het einde van de duur van de Overeenkomst ineens opeisbaar. LanTel zal voor deze termijnen een zogeheten afkoopfactuur opstellen. Na ontvangst van volledige betaling zal LanTel de opzegging gaan verwerken, zoveel als mogelijk rekening houdende met de gewenste overgangsdatum van de Klant en de geldende opzegtermijn. De verwerking van de opzegging bevat tevens de goedkeuring van portering door de Klant, indien dit van toepassing is.
7.5 Lopende c.q. actieve LanTel Cloud diensten worden door ondertekening van een uitbreiding op of wijziging van de verleende (Aanvullende) Diensten, werkzaamheden of levering van goederen van de Overeenkomst, automatisch verlengd en in looptijd gelijkgetrokken met de contractduur en einddatum van de in de uitbreiding en/of aanpassing van de Overeenkomst. LanTel wijst de Klant hier schriftelijk op in de betreffende documentatie.
7.6 Gedurende de looptijd van de Raamovereenkomst is het de Klant toegestaan om tot maximaal 15% per 12 maanden van de maandelijks betaalde Vergoedingen voor gebruikers af te schalen, zonder dat hiervoor een opeisbaarheid van de resterende termijnen van toepassing is zoals in 7.4 beschreven.
7.7 Zowel de Klant als LanTel zijn gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, indien de andere partij tekortschiet in de nakoming van een of meer van haar/zijn verplichtingen voor zover dit tekortschieten ontbinding rechtvaardigt.
7.8 Ieder der partijen heeft het recht om de Overeenkomst zonder rechtelijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:
- a. De wederpartij (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd of dit aan hem is verleend
- b. De wederpartij in staat van faillissement is gesteld, of een faillissementsaanvraag is ingediend
- c. De wederpartij in verzuim is, en in verzuim blijft na daartoe een termijn voor herstel te zijn verleend van 8 dagen door de andere partij, dan wel in geval van een gebrek in de nakoming dat niet hersteld kan worden
7.9 LanTel is gerechtigd meer specifiek en in aanvulling op 7.8 de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden, zonder dat hiervoor een ingebrekestelling noodzakelijk is, in geval:
- a. De bij de Klant in rekening gebrachte kosten voor (Aanvullende) Diensten en/of content van derden, waaronder sms-diensten, contentdiensten en/of overige (mobiele) diensten niet worden betaald.
- b. De Klant niet voldoet aan één of meer verplichtingen uit de Overeenkomst, en in verzuim blijft na daartoe een termijn voor herstel te zijn verleend van 8 dagen door LanTel.
- c. Van beëindiging, intrekking of wijziging van de vergunningen, al dan niet van derden, op basis waarvan LanTel haar (Aanvullende) Diensten aanbiedt.
- d. Technische of bedrijfseconomische omstandigheden LanTel daartoe noodzaken, zoals bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, technische onmogelijkheid om de Overeenkomst uit te voeren of bij uitvoering zodanig gestegen kosten voor LanTel dat uitvoering van de Overeenkomst een zwaarwegend bedrijfseconomisch nadeel voor LanTel tot gevolg zal hebben.
- e. De Klant bij of na het sluiten van de Overeenkomst verkeerde of onvolledige informatie aan LanTel heeft verstrekt;
- f. Sprake is van een faillissement, schuldsanering of ondercuratelestelling van de Klant, dan wel een verzoek daartoe aanhangig is gemaakt.
7.10 Bij ontbinding en/of beëindiging van de Overeenkomst door LanTel komen de aanspraken van de Klant jegens LanTel en eventuele resterende opgebouwde tegoeden zoals belbundels te vervallen, zonder dat de Klant aanspraak heeft op enige vorm van terugbetaling of compensatie. De Klant is aansprakelijk voor alle schade, waaronder begrepen, maar niet beperkt tot, de periodieke vergoeding(en) uit hoofde van de Overeenkomst voor de resterende duur van de minimale contractperiode.
7.11 LanTel kan de Klant in de Overeenkomst en/of een schriftelijk addendum tot de Overeenkomst een zogenaamd combinatievoordeel aanbieden. Combinatievoordeel wordt door LanTel als volgt gedefinieerd: LanTel kan in haar offerte een combinatievoordeel aanbieden, indien door de klant diverse diensten van LanTel worden afgenomen. Indien LanTel dit combinatievoordeel aanbiedt, waartoe LanTel niet verplicht is, dan blijkt dit duidelijk uit de betreffende tekst opgenomen in de offerte en/of uiteindelijke Overeenkomst. Dit combinatievoordeel gaat in op de datum waarop al de Diensten zoals deze zijn vermeld in de offerte effectief door de klant worden afgenomen, en blijft van toepassing zolang de afname van de gecombineerde Diensten door de Klant zoals opgenomen in de offerte en/of de Overeenkomst niet wijzigen, een en ander tot de in de Overeenkomst vermelde initiële looptijd. Indien en zodra dat niet langer het geval is, is LanTel gerechtigd het combinatievoordeel direct naar beneden bij te stellen, dan wel te beëindigen, dit geheel ter beoordeling aan LanTel.
7.12 Het combinatievoordeel wordt uitdrukkelijk niet stilzwijgend verlengd en eindigt derhalve automatisch na de initiële looptijd van de Overeenkomst.
7.13 Het combinatievoordeel wordt uitdrukkelijk niet stilzwijgend verlengd en eindigt derhalve automatisch na de initiële looptijd van de Overeenkomst.
8. Beëindiging van de Overeenkomst
De gevolgen van de beëindiging van de Overeenkomst.
8.1 In geval van beëindiging en/of ontbinding van de Overeenkomst, ongeacht de reden:
- a. Zal de Klant het gebruik van de Dienst(en) op het moment van beëindiging van de Overeenkomst onmiddellijk beëindigen.
- b. Zal LanTel direct na beëindiging van de Overeenkomst de door haar verstrekte codes (gebruikersnamen, wachtwoorden) die in het kader van de Overeenkomst zijn verstrekt, innemen, wijzigen en/of blokkeren, tenzij in het kader van de beëindiging schriftelijk anders is overeengekomen.
- c. Zal LanTel, voor zover van toepassing, de beëindiging van de Overeenkomst mededelen aan de desbetreffende instelling(en)/derdenleveranciers die door de LanTel voor de Klant geregistreerde domeinnamen heeft uitgegeven en, indien nodig, deze op te heffen.
- d. Zullen alle verplichtingen die ofwel expliciet ofwel krachtens hun aard van kracht dienen te blijven, onverkort van kracht blijven.
8.2 Indien de Overeenkomst met LanTel eindigt, zal de Klant de desbetreffende programmatuur en gebruikersdocumentatie met inbegrip van alle kopieën onmiddellijk aan LanTel retourneren en de programmatuur onmiddellijk wissen.
9. Verplichtingen van Klant
Welke verplichtingen klanten van LanTel hebben.
9.1 Klant is gehouden alle informatie en documentatie, welke LanTel overeenkomstig haar oordeel redelijkerwijs nodig heeft voor het correct uitvoeren van de Diensten en/of werkzaamheden, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
9.2 Klant is voorts gehouden LanTel onverwijld te informeren omtrent feiten en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Diensten en/of werkzaamheden van belang kunnen zijn.
9.3 Indien de Klant aan LanTel gegevens opgeeft, in welke vorm dan ook, staat de Klant in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan LanTel ter beschikking gestelde informatie en documentatie, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de Overeenkomst niet anders voortvloeit. LanTel is niet gehouden de juistheid van de door de Klant aangeleverde gegevens te verifiëren.
9.4 Klant verricht voor eigen rekening en risico in ieder geval de onderstaande Diensten en/of werkzaamheden, tenzij deze voor de Diensten en/of werkzaamheden niet nodig zijn dan wel anders is overeengekomen:
- De terbeschikkingstelling van niet door LanTel te maken tekeningen en andere benodigde informatie en documentatie met betrekking tot de uit te voeren werkzaamheden en de werklocatie;
- De verwerving van vergunningen en toestemmingen die nodig zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden;
- Het door derden doen plaatsvinden van de vereiste keuringen;
- De uitvoering van civiele werkzaamheden, zoals hak-, breek-, funderings-, schilder-, grond- en steigerbouwwerk;
- De aanvoer van gas, water, elektriciteit en (pers)lucht in voldoende mate inclusief de daarbij behorende aansluitpunten alsmede de terbeschikkingstelling van voldoende telecommunicatiefaciliteiten;
- De afvoer van afvalwater, afvalmaterialen inclusief verpakkingsmaterialen en afvalstoffen;
9.5 De Klant is verplicht LanTel tenminste 14 dagen voor het ingaan van een administratieve adreswijziging hierover schriftelijk te informeren. Uitsluitend de Klant is verantwoordelijk voor de goede ontvangst door LanTel van de adreswijziging. Indien sprake is van een wijziging van het leveringsadres van de Diensten en/of werkzaamheden is Klant verplicht deze wijziging in samenspraak met LanTel door te voeren, en over het voornemen van de leveringsadreswijziging LanTel schriftelijk te informeren ten minste 2 maanden voor het ingaan van de leveringsadreswijziging. LanTel is nimmer aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit het niet-tijdig of niet juist doorgeven door de Klant van de (leverings)adreswijziging.
9.6 De Klant kan niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van LanTel zijn rechten en verplichtingen onder de Overeenkomst, waaronder het gebruik van de Dienst(en), overdragen, doorleveren of anderszins aan derden ter beschikking stellen.
9.10 Klant is gehouden geschikte werkruimte of een geschikt onderkomen voor personen die LanTel inzet voor de uitvoering van de werkzaamheden ter beschikking te stellen, voorzien van alle redelijkerwijs benodigde faciliteiten als sanitair, verlichting, verwarming, informatie- en telecommunicatiefaciliteiten, voldoende inrichting (bijvoorbeeld afsluitbare kasten) en voldoende opslagruimte.
9.11 Klant is gehouden tot het treffen van alle veiligheids- en voorzorgsmaatregelen die noodzakelijk zijn of door LanTel worden gewenst ten einde de werkzaamheden volgens de overheidsregels te kunnen uitvoeren. Hieronder zijn mede begrepen veiligheidsmaatregelen die op grond van ARBO- en Milieuwetgeving noodzakelijk zijn wegens aan de werkzaamheden verbonden bijzondere risico’s, die de aan de reguliere activiteiten van LanTel verbonden gebruikelijke risico’s te boven gaan. De uit de vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst voortvloeiende extra werkzaamheden en/of schade en kosten, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk verrichten van de benodigde prestaties, zijn voor rekening van de Klant.
10. Gebruik van de Dienst
Op welke manier de diensten gebruikt mogen worden en op welke manier niet. Ook staat hier welke zekerheden er door LanTel gesteld worden.
10.1 De Klant houdt zich aan de eisen die een redelijk gebruik van de (Aanvullende) Dienst meebrengen en die nader staan uitgewerkt in de Fair Use Policy van LanTel, welke te vinden is op de website van LanTel.
10.2 De Klant mag het (rand)apparaat en/of de simkaart niet zodanig gebruiken dat (a) sprake is van kunstgrepen, waaronder begrepen simboxen of automatische oproepsystemen, waardoor de Klant of een derde financieel voordeel behaalt, en/of (b) er aan LanTel en/of derden schade wordt toegebracht, en/of (c) de integriteit van het netwerk in gevaar wordt gebracht en/of (d) er een onevenredige belasting van het netwerk ontstaat.
10.3 De Klant is verantwoordelijk voor al het gebruik van zijn aansluiting en de gebruikskosten, ongeacht wie gebruik maakt van de aansluiting(en).
10.4 Voor bepaalde (Aanvullende) Diensten kan LanTel toegangscodes verstrek-ken. De Klant is verantwoordelijk voor het bewaren en beveiligen van deze toegangscodes en stelt de Klantenservice onmiddellijk op de hoogte bij onbevoegd gebruik. Bij (een vermoeden van) onbevoegd gebruik, is LanTel gerechtigd toegangscodes direct op te schorten of te blokkeren.
10.5 Het netwerk werkt door verspreiding van radiosignalen. Aangezien deze signa-len kunnen worden gestoord door een externe bron en/of door atmosferische omstandigheden en afhankelijk zijn van de radiodekking en datacapaciteit van het netwerk, kan de kwaliteit van een verbinding, de beschikbaarheid en/of de doorvoersnelheid van de (Aanvullende) Dienst(en) niet overal en altijd worden gewaarborgd. LanTel is in dit opzicht dan ook niet aansprakelijk voor enige schade die hieruit voortvloeit.
10.6 LanTel maakt gebruik van derde partijen voor de uitvoering van de LanTel Cloud diensten. De algemene voorwaarden van deze derde partijen zijn tevens van toepassing op de LanTel Cloud diensten. LanTel verwijst hiernaar in de Overeenkomst, dan wel zal deze indien nodig ter hand stellen aan de Klant.
11. LanTel Mobile diensten en producten
De bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op de LanTel Mobile diensten en producten, waaronder de simkaart en het mobiele telefoonnummer. Ook staan hier de voorwaarden voor contentdiensten van LanTel
11.1 De door LanTel aan de Klant verstrekte simkaart is en blijft eigendom van LanTel. LanTel heeft het recht om de simkaart te vervangen. LanTel mag kosten in rekening brengen voor de vervanging van een gestolen of defecte simkaart. De kosten staan vermeld in de actuele prijslijst van LanTel.
11.2 Aan elke simkaart is een pincode (persoonlijk identificatienummer) en een PUK-code (persoonlijke deblokkeringssleutel) verbonden. De Klant dient alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om de pin- en PUK-codes te beschermen tegen verlies, diefstal en/of beschadiging en is verantwoordelijk voor onbevoegd gebruik.
11.3 Zonder uitdrukkelijke toestemming van LanTel mag de Klant de simlock niet (laten) verwijderen, of de software van het randapparaat laten bewerken of veranderen.
11.4 Bij diefstal of verlies van de simkaart dient de Klant zijn aansluiting onverwijld buiten gebruik te (laten) stellen door de Klantenservice. De Klant blijft aanspra-kelijk voor de (gebruiks)kosten tot aan het moment waarop blokkering van de aansluiting plaatsvindt.
11.5 Het (rand)apparaat dat aan de Klant is verkocht en geleverd, blijft eigendom van LanTel totdat de gebruikskosten door de Klant zijn betaald. Het (rand)ap-paraat wordt geleverd onder de (garantie) voorwaarden van de betreffende fabrikant, tenzij anders aangegeven.
11.6 De Klant mag slechts gebruikmaken van de Dienst onder de Overeenkomst met een CE-gecertificeerd (rand)apparaat, dat geschikt is om gebruikt te worden op het netwerk. Indien uit onderzoek door LanTel blijkt dat klachten van de Klant met betrekking tot de werking van de Dienst niet te wijten zijn aan het Netwerk, kan de Klant ver¬plicht worden het (rand)apparaat ter controle aan LanTel aan te bieden. Indien LanTel vaststelt dat het (rand)apparaat van de Klant de goede werking van het netwerk verstoort, is LanTel gerechtigd de dienst voor de Klant onmiddellijk op te schorten.
11.7 LanTel verstrekt de Klant een mobiel telefoonnummer. LanTel mag het toegekende nummer wijzigen of intrekken, onder meer in het belang van het goed functioneren van de dienst of het netwerk of op grond van gewijzigde wet- of regelgeving of na een daartoe strekkende aanwijzing van een bevoegd (overheids)orgaan. LanTel zal daarbij zoveel mogelijk rekening houden met de redelijke belangen van de Klant.
11.8 De Klant kan LanTel verzoeken een bij de levering van een Dienst gebruikt mobiel telefoon¬nummer mee te nemen naar een andere aanbieder (‘nummerportering’), mits de Klant voorafgaand aan de daadwerkelijke beëindiging tijdig kenbaar heeft gemaakt dat hij zijn mobiele telefoonnummer wil meenemen naar zijn nieuwe aanbieder en de aanbieder meewerkt aan nummerbehoud. LanTel kan nummerportering weigeren zolang de Klant niet heeft voldaan aan al zijn financiële verplichtingen voortvloeiend uit een door de Klant met haar gesloten (Aanvullende) Overeenkomst zoals, maar niet beperkt tot, omschreven in artikel 7.4.
11.9 Nummerbehoud is een afzonderlijk overeen te komen Dienst, die apart door de Klant moet worden aangevraagd, en waarop aanvullende voorwaarden van toepassing zijn. De Klant accepteert dat LanTel geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid aanvaardt voor het welslagen van aangevraagd nummerbehoud.
11.10 Bij beëindiging van de Overeenkomst komt het mobiele nummer te vervallen, tenzij de Klant nummerbehoud heeft aangevraagd.
11.11 LanTel kan wijzigingen aanbrengen wat betreft de landen en/of netwerken waar vandaan bellen en gebeld worden in het buitenland (“Roaming”) mogelijk is. De Klant kan gebruikmaken van de roaming netwerken, met inachtneming van de gebruiksmogelijkheden, kwaliteitskenmerken en voorschriften die voor het betreffende land of netwerk gelden. LanTel staat niet in voor de kwaliteit van het betreffende netwerk. De voor roaming (ingaand en uitgaand elektronisch communicatieverkeer) toepasselijke tarieven zijn beschikbaar bij de Klantenservice en op de website.
11.12 LanTel is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de inhoud en werking van contentdiensten (zijnde dergelijke diensten die in de markt als zodanig worden gedefinieerd) die de Klant van derden afneemt.
11.13 De Klant zal zich houden aan de aanvullende regels die ten aanzien van de Contentdiensten gesteld worden.
11.14 LanTel behoudt zich het recht voor om contentdiensten van derden zonder voorafgaan¬de aankondiging te wijzigen, tijdelijk buiten gebruik te stellen dan wel stop te zetten.
12. Opschorting door LanTel
In welke gevallen LanTel de Diensten kan opschorten waarbij de Klant tijdelijk geen gebruik kan maken van de Dienst.
12.1 LanTel kan, zonder ingebrekestelling, de (Aanvullende) Dienst geheel of ge-deeltelijk opschorten indien de Klant:
- a. zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet nakomt of zich niet houdt aan de eisen die aan een redelijk gebruik gesteld kunnen worden, waaronder begrepen excessief gebruik van de Dienst, een en ander zoals ook beschreven in de Fair Use Policy van LanTel,
- b. een of meer van de in rekening gebrachte kosten voor Diensten en/ of Content van derden, waaronder sms-diensten, Contentdiensten en/of overige (mobiele) diensten niet heeft betaald,
- c. bij of na het sluiten van de Overeenkomst verkeerde of onvolledige informatie aan LanTel heeft verstrekt.
12.2 De opschorting vindt plaats zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige vergoeding. De opschorting eindigt wanneer LanTel vaststelt dat de Klant alsnog al zijn verplichtingen is nagekomen. De kosten van opschorting en het opnieuw in dienst stellen zijn voor rekening van de Klant. Tijdens de opschorting blijft de Klant verplicht tot betaling van zijn vaste periodieke kosten voor de duur van de Overeenkomst.
12.3 Wanneer de Klant in korte tijd ongebruikelijk hoge verbruikskosten maakt, is LanTel gerechtigd bepaalde bestemmingen en diensten waarvoor bovengemiddelde tarieven gelden, ontoegankelijk te maken voor de Klant totdat de Klant een voorschot heeft betaald als bedoeld in artikel 4.24.
13. Onderhoud en storingen
Wanneer LanTel onderhoud pleegt aan de diensten en wat er gebeurt in het geval van storingen.
13.1 LanTel kan voor het onderhoud aan de Dienst of indien ernstige incidenten daartoe noodzaken, de Dienst geheel of gedeeltelijk buiten gebruik stellen. LanTel zal deze buitengebruikstelling voor zover mogelijk tijdig en van tevoren kenbaar maken, tenzij het gaat om korte of beperkte onderbrekingen.
13.2 Eventuele storingen zullen zo spoedig mogelijk door LanTel worden onderzocht. LanTel zal zich ertoe inspannen om de storing zo spoedig mogelijk op te lossen.
13.3 De technische eigenschappen van de Dienst kunnen door LanTel gewijzigd worden. Zonder gegronde of dringende redenen zal LanTel de dienst niet tijdelijk beperken of stopzetten.
13.4 Eventuele storingen worden kenbaar gemaakt via de website “status.lantelcloud.nl”.
14. Gebruikersondersteuning
In welke situaties biedt LanTel ondersteuning tegen betaling
LanTel verleent aan de Klant, indien overeengekomen, ondersteuning tegen de op het moment van uitvoering bij LanTel geldende tarieven en voorwaarden. Deze bestaat onder meer uit:
- Ondersteuning bij het in bedrijf nemen en het gebruik van de programmatuur;
- Ondersteuning bij het vaststellen en opheffen van storingen bij het gebruik van programmatuur en apparatuur die niet onder de plicht tot opheffing van een tekortkoming vallen;
- Extra exemplaren van de gebruikersdocumentatie;
- Werkzaamheden met betrekking tot implementeren, dupliceren en vertalen van programmatuur;
- Adviserings-, software- engineerings- en andere ondersteuningswerkzaamheden;
- Uitvoering van werkzaamheden ten behoeve van de opheffing van een tekortkoming buiten de bij LanTel gebruikelijke werktijden;
- De diagnose of opheffing van een tekortkoming ten gevolge van ondeskundig gebruik van programmatuur, een bedieningsfout of andere niet aan LanTel toe te rekenen omstandigheden.
15. Kwaliteit en omvang van prestaties van LanTel
Welke maatregelen worden getroffen ter borging van de geleverde prestaties en bevoegd vertegenwoordiger van de Klant.
LanTel zal de Overeenkomst met de Klant met zorg uitvoeren en voor de uitvoering gekwalificeerde personen ter beschikking stellen. Indien een Overeenkomst tot het verrichten van een bepaalde opdracht door de Klant is gegeven met het oog op de uitvoering door een bepaald persoon, zal LanTel steeds gerechtigd zijn deze persoon te vervangen door een ander met vergelijkbare kwalificaties. LanTel is slechts verplicht tot uitvoering van de Overeenkomst. LanTel is slechts verplicht tot het verrichten van andere Diensten en/of werkzaamheden dan voorwerp van de Overeenkomst indien zij daarmee vooraf schriftelijk akkoord is gegaan.
Indien de Klant ingevolge de uitvoering van de Overeenkomst een contactpersoon benoemt in de relatie met LanTel, dan mag LanTel erop vertrouwen dat deze contactpersoon bevoegd is bindende overeenkomsten namens de Klant met LanTel aan te gaan tot het moment dat de Klant deze bevoegdheid schriftelijk herroept jegens LanTel. LanTel aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de geschiktheid en deugdelijkheid van ontwerpen, tekeningen, richtlijnen, materialen en dergelijke die door of vanwege Klant zijn voorgeschreven of verstrekt.
16. Tekortkomingen
Wanneer er sprake is van tekortkoming en wanneer niet. Onder welke voorwaarden worden de tekortkomingen opgelost door LanTel
16.1 Als een tekortkoming in de programmatuur geldt slechts een aan LanTel toe te rekenen wezenlijke afwijking van de programmaspecificatie vermeld in de bijbehorende documentatie, mits deze afwijking reproduceerbaar is en optreedt in de laatste software-modificatiestand.
16.2 Gedurende een periode van drie maanden na aflevering of, indien een acceptatietest is overeengekomen gedurende een testperiode van veertien dagen, zal LanTel naar beste vermogen eventuele tekortkomingen in de programmatuur herstellen. LanTel is gerechtigd tijdelijke oplossingen in de programmatuur aan te brengen. Ingeval van tekortkomingen in programmatuur, afkomstig van derden-leveranciers, gelden echter uitsluitend de garantievoorwaarden van deze leveranciers (fabrieksgarantie) en is LanTel slechts verplicht om op verzoek informatie te verstrekken over de bij LanTel aanwezige nieuwe softwareversies, waarvoor, tegen de hiervoor gebruikelijke vergoedingen, het gebruiksrecht verkregen kan worden. Een nieuwe software-modificatie wordt alleen ter beschikking gesteld, voor zover LanTel hierover beschikt en kan desgewenst tegen de dan geldende tarieven en voorwaarden worden geïnstalleerd.
16.3 Klant stelt LanTel alle bij hem aanwezige, voor het verhelpen van de tekortkoming noodzakelijke bescheiden en informatie kosteloos ter beschikking. Zo nodig stelt Klant de programmatuur en apparatuur voor de benodigde tijd kosteloos ter beschikking. Klant is verantwoordelijk voor het vlot kunnen uitvoeren van de werkzaamheden en met name neemt hij de ter plaatse van de opheffing van de tekortkoming geldende en de wettelijk vereiste veiligheidsmaatregelen in acht, creëert hij de voor het uitvoeren van de werkzaamheden benodigde omstandigheden in het bedrijf en stelt hij kosteloos geschikt personeel ter beschikking.
16.4 Indien Klant voortbouwt op de door LanTel ter beschikking gestelde programmatuur en daarbij aansluit op een interface van de programmatuur, strekt de plicht om een tekortkoming ongedaan te maken zich slechts tot de interface uit, indien en voor zover de mogelijkheid van de interface en haar specificaties schriftelijk door LanTel kenbaar zijn gemaakt aan de Klant.
16.5 Indien Klant de programmatuur wijzigt of verandert, vervalt de plicht om een tekortkoming ongedaan te maken, tenzij Klant hiertoe bevoegd was en door middel van een proef met de niet-veranderde programmatuur zonder twijfel aantoont, dat de tekortkoming niet in oorzakelijk verband staat met de wijziging.
16.6 Na afloop van de in 16.2 genoemde periode is LanTel slechts gehouden eventuele tekortkomingen op te lossen, indien tussen partijen een (aanvullende) overeenkomst is afgesloten die een zodanige verplichting bevat.
17. Defecten in producten en tekortkomingen in uitgevoerde werkzaamheden
Wat er gebeurt in het geval een product kapot is gegaan of defect raakt.
17.1 Indien een geleverd product of een verrichte dienst of werk een defect of tekortkoming vertoont, heeft de Klant uitsluitend recht op kosteloos herstel door LanTel, waarbij uitsluitend de fabrieksgarantie van de leverancier van LanTel van toepassing is.
LanTel kan naar eigen keuze besluiten – al dan niet in overleg met de fabrikant – tot vervanging, reparatie, aanpassing of herstel. Van kosteloos herstel is geen sprake bij:
- Ondeskundig gebruik van de apparatuur door Klant of derden.
- De tekortkoming is het gevolg van een niet aan LanTel toe te rekenen oorzaak.
- Er sprake is van een aantoonbaar defect of tekortkoming waarvan de oorzaak gelegen is in oorlog of een daarop gelijkende omstandigheid, mobilisatie, oproer, sabotage, terreur, ongedierte, brand, blikseminslag, implosie, explosie, vocht, damp, stof, gruis dan wel uitstroming van gevaarlijke gassen of stoffen, natuurrampen, extreme weersomstandigheden, staking, bezetting, boycot of blokkade en maatregelen van de binnen- of buitenlandse overheid.
- De tekortkoming en– of defect wordt veroorzaakt door niet juist werkende software/programmatuur van het geleverde product of de productketen waarbinnen het geleverde goed functioneert.
- De tekortkoming is aan het licht getreden buiten 12 maanden na de afgifte van het betreffende goed of de mededeling dat de Dienst of het werk is verricht;
- De tekortkoming buiten 14 dagen nadat deze redelijkerwijs ontdekt had kunnen worden schriftelijk aan LanTel is medegedeeld;
- Nakoming is niet blijvend mogelijk
- Eventuele toevoegingen aan of wijzigingen in het geleverde goed of de verrichte werkzaamheden, storingsopheffingen en onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd door Klant of derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van LanTel
- Het verbruiksmateriaal dat is gebruikt door Klant of derden voldoet niet aan de specificaties van LanTel
17.2 In geval LanTel jegens de Klant aangeeft, dat de fabrieksgarantie van toepassing is, kan LanTel van de Klant verlangen dat een voor herstel in aanmerking komend goed voor rekening van de Klant aan haar of aan een door haar op te geven adres van haar leverancier wordt gezonden. LanTel heeft het recht tekortkomingen uit eigener beweging te herstellen. Bij vervanging vrijkomende onderdelen blijven/worden eigendom van LanTel.
18. Overmacht (niet toerekenbare tekortkoming)
In welk geval LanTel niet te houden is aan haar verplichtingen.
18.1 LanTel is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Klant, indien LanTel daartoe verhinderd is als gevolg van een omstandigheid, die niet te wijten is aan haar schuld, noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt (“overmacht”).
18.2 Omstandigheden zoals bedoeld in het vorige lid zijn onder meer, maar niet uitsluitend: oorlog of een daarop gelijkende omstandigheid, mobilisatie, oproer, sabotage, terreur, ongedierte, brand, blikseminslag, implosie, explosie dan wel uitstroming van gevaarlijke gassen of stoffen, natuurrampen, extreme weersomstandigheden, staking, bezetting, boycot of blokkade en maatregelen van de binnen- of buitenlandse overheid, zoals een invoer-, uitvoer-, leverings- of productieverbod storingen in de verbindingen van en met het internet, storingen in de energie- of materiaal aanvoer, transportvertragingen, stakingen, uitsluitingen, overheidsmaatregelen, het door voervoerders, leveranciers en/of ander derden tekortschieten in de nakoming van hun verplichtingen. Onder deze omstandigheden wordt tevens begrepen iedere gebeurtenis of omstandigheid ten gevolge waarvan nakoming door LanTel zo bezwaarlijk en/of kostbaar is geworden in vergelijking met de omstandigheid ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst tot nakoming, naar het oordeel van LanTel, in redelijkheid niet meer kan worden verlangd.
18.3 Gedurende de periode van overmacht is LanTel gerechtigd haar verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst op te schorten. Indien de tijdelijke overmacht langer dan zes maanden duurt, is de Klant gerechtigd door middel van een daartoe strekkende buitengerechtelijke schriftelijke mededeling de Overeenkomst te ontbinden, zonder dat daaruit enige aansprakelijkheid van LanTel kan voortvloeien voor kosten of schade die het gevolg zijn van deze beëindiging. Laatstbedoeld recht vervalt evenwel zodra de situatie van overmacht zal zijn opgeheven en het recht tot ontbinding nog niet is ingeroepen.
18.4 Schiet een partij in de nakoming van de Overeenkomst tekort zonder dat dit aan deze partij kan worden toegerekend en is nakoming blijvend onmogelijk, dan kan de Overeenkomst met onmiddellijke ingang ontbonden worden. Is nakoming niet blijvend onmogelijk, dan kan de ontbinding pas plaatsvinden nadat een periode van negentig aaneengesloten kalenderdagen waarop nakoming niet mogelijk is, verstreken is. Zijn voor LanTel aan de nakoming van de Overeenkomst extra kosten verbonden in verband met aan haar niet toe te rekenen omstandigheden, dan is zij bevoegd deze in redelijkheid aan Klant door te berekenen.
19. Aansprakelijkheid voor schade
In welke mate en in welke situatie LanTel aansprakelijk gesteld kan worden voor schade.
19.1 LanTel is uitsluitend aansprakelijk voor de directe schade (zoals hieronder beschreven) die de Klant lijdt als gevolg van een aan LanTel toerekenbare tekortkoming tot een bedrag ter grootte van de vergoedingen die LanTel gedurende een periode van drie maanden voorafgaand aan de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid voortvloeit, heeft betaald gekregen met een maximum van € 4.500,00.
19.2 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- a. Materiële schade aan tastbare zaken;
- b. Redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van directe schade, die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mochten worden verwacht;
- c. Redelijke kosten gemaakt ter vaststelling van de schadeoorzaak, de aansprakelijkheid, de directe schade en de wijze van herstel;
19.3 Storingen die langer dan 12 uur duren zullen worden vergoed op basis van de wettelijke bepalingen en voorwaarden.
19.4 De totale aansprakelijkheid van LanTel voor schade door dood of lichamelijk letsel zal in geen geval meer bedragen dan € 250.000,00 per gebeurtenis, waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.
19.5 Iedere aansprakelijkheid van LanTel voor gevolgschade is uitgesloten. Onder gevolgschade voor de Klant wordt in dit verband in ieder geval verstaan:
- a. Winstderving, gemiste besparingen;
- b. Verliezen;
- c. Kosten gemaakt ter voorkoming of vaststelling van gevolgschade;
- d. Vermissing, verwisseling of beschadiging van elektronische gegevens en/of schade door vertraging in het transport van het dataverkeer;
- e. Andere schade dan de directe schade.
19.6 Dit artikel beperkt op geen enkele wijze de aansprakelijkheid van LanTel voor schade die het gevolg is van opzet of grove schuld van LanTel.
19.7 LanTel aanvaardt geen aansprakelijkheid wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst. In een voorkomend geval is LanTel uitsluitend gehouden tot herstel, een en ander overeenkomstig artikel 16.
19.8 Elk recht van schadevergoeding op grond van dit artikel vervalt, indien niet binnen drie maanden waarop de schade zich heeft voorgedaan een rechtsvordering daartoe of namens de Klant is ingesteld. Schades/reclames die betrekking hebben op uitwendig waarneembare gebreken moeten binnen acht dagen geschieden op straffe van verval van enig recht van de Klant op schadevergoeding.
20. Vrijwaring
Bescherming van LanTel tegen aanspraken van derden en bescherming door LanTel tegen aanspraken van derden
20.1 LanTel zal Klant tot ten hoogste de waarde van de corresponderende factuur vrijwaren tegen aanspraken van derden die erop zijn gebaseerd dat de door LanTel ter beschikking gestelde programmatuur inbreuk zou maken op hun intellectuele eigendomsrechten, mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:
- De desbetreffende programmatuur door LanTel zelf is ontwikkeld;
- De programmatuur wordt door Klant gebruikt binnen Nederland;
- De beweerde inbreuk staat niet in verband met door of vanwege de Klant aangebrachte wijzigingen in de programmatuur;
- Klant heeft LanTel onverwijld en schriftelijk geïnformeerd over bedoelde aanspraken van derden en laat de (wijze van) afhandeling van de zaak geheel aan LanTel over;
- Klant verleent LanTel alle medewerking om zich, zo nodig in naam van Klant, tegen de aanspraken te kunnen verweren.
Verdergaande aansprakelijkheden of vrijwaringsplichten van LanTel wegens inbreuk op intellectuele eigendomsrechten van derden zijn uitgesloten.
20.2 De Klant vrijwaart LanTel, en houdt LanTel volledig schadeloos, tegen alle aanspraken van derden voor vergoeding van schade die deze derden op LanTel verhalen, voor zover deze aanspraak is gegrond op het in strijd van de Overeenkomst gebruikmaken van de aanslui¬ting, het randapparaat, de simkaart en/of de (Aanvullende) Diensten door de Klant.
21. Vertrouwelijkheid
Hoe LanTel omgaat met vertrouwelijke informatie, en hoe LanTel verwacht dat anderen met vertrouwelijke informatie omgaan.
21.1 Partijen zullen vertrouwelijke informatie die zij van de andere partij verkrijgen in verband met de tenuitvoerlegging van een Overeenkomst geheimhouden en zullen deze informatie niet aan derden openbaar maken zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de partij die de informatie heeft verstrekt.
21.2 Vertrouwelijke informatie omvat, maar is niet beperkt tot:
- a. Informatie over de klanten van de andere partij
- b. Informatie over technische gegevens en bedrijfseconomische gegevens van de andere partij
- c. Informatie over huidige of toekomstige diensten van de andere partij;
- d. De inhoud van de overeenkomst
- e. Persoonsgegevens
21.3 Dit geheimhoudingsbeding is niet van toepassing op:
- a. Informatie die algemeen verkrijgbaar of bekend is.
- b. Informatie die de andere partij reeds in bezit had voordat hij de vertrouwelijke informatie ontving.
- c. Informatie die zelfstandig door de andere partij is ontwikkeld of is verkregen van een derde die wettelijk bevoegd was om de informatie te verstrekken.
- d. Informatie die krachtens een wettelijke, door de rechter opgelegde of soortgelijke verplichting openbaar moet worden gemaakt, met dien verstande dat de openbaar makende partij alles in het werk zal stellen om de openbaarmaking te beperken.
21.4 Het is Partijen toegestaan vertrouwelijke informatie aan hun medewerkers of bedrijfsadviseurs te verstrekken voor zover dit noodzakelijk is met betrekking tot (de tenuitvoerlegging van) de Overeenkomst, waarbij zij ervoor zorg zullen dragen dat deze personen een soortgelijk niveau van geheimhouding zullen betrachten als krachtens dit artikel vereist is. Voorts zijn Partijen gerechtigd vertrouwelijke informatie aan hun gelieerde ondernemingen (in de zin van artikel 2:24a BW) te verstrekken, waarbij zij ervoor zorg zullen dragen dat deze ondernemingen een soortgelijk niveau van geheimhouding zullen betrachten als krachtens dit artikel vereist is.
21.5 Het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel blijft van kracht tot twee (2) jaar na het einde van de relevante Overeenkomst, tenzij partijen gedurende de looptijd anders overeenkomen.
22. Overdracht van rechtsverhouding
Onder welke voorwaarden er overname van contractuele rechten en plichten kan plaatsvinden
22.1 LanTel is bevoegd één of meer van haar verplichtingen of haar gehele rechtsverhouding tot Klant aan een derde over te dragen. LanTel zal Klant van deze overdracht in kennis stellen. Klant heeft na deze kennisstelling een kalendermaand de tijd om hiertegen schriftelijk bezwaar te maken. Is er binnen deze termijn geen bezwaar gemaakt door de klant, dan wordt de overdracht geacht te zijn geaccepteerd door de Klant en wordt deze definitief.
22.2 Klant is bevoegd één of meer van haar verplichtingen of haar gehele rechtsverhouding tot LanTel aan een derde over te dragen, indien LanTel hiermee vooraf expliciet schriftelijk instemt. Na overdracht aan deze derde blijven alle afspraken uit de Overeenkomst onverminderd van kracht.
23. Wijziging van de algemene voorwaarden
Wanneer en op welke wijze de algemene voorwaarden gewijzigd kunnen worden, en op welke manier Klant hierover geïnformeerd wordt.
23.1 LanTel is gerechtigd de onderhavige algemene voorwaarden tussentijds te wijzigen. De Klant ontvangt voor het ingaan van de wijziging bericht van LanTel. LanTel legt hierin kort uit waarom de aanpassing nodig is en wat er wijzigt.
23.2 De nieuwe algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf het moment dat LanTel deze op de gebruikelijke wijze aan u ter hand stelt.
24. Toepasselijk recht, geschillen
Welke wetten van toepassing zijn op de Overeenkomst en hoe over geschillen worden beslist
Overeenkomsten tussen LanTel en Klant worden beheerst door het Nederlandse recht, met uitsluiting van het Weense Koopverdrag (CISG). Alle geschillen tussen Klant en LanTel zullen uitsluitend worden beslecht door de binnen het arrondissement van Dordrecht bevoegde rechter.
25. Gebruiksrecht, rechten van intellectuele eigendom
Welke gebruikersrechten Klanten van LanTel krijgen en onder welke voorwaarden
25.1 LanTel verleent Klant het niet-overdraagbare en niet-exclusieve recht de programmatuur overeenkomstig deze voorwaarden te gebruiken op de in de bijbehorende documentatie aangegeven apparatuur en voor het in deze documentatie aangegeven aantal of soort gebruikers of aansluitingen. De programmatuur en de daarbij behorende documentatie zijn onderworpen aan auteursrechten of andere rechten van intellectuele eigendom van LanTel of haar licentiegevers. Ook de merknamen zijn wettelijk beschermd.
25.2 LanTel levert Klant één (digitaal) exemplaar van de programmatuur en de daarbij behorende gebruikersdocumentatie. Klant heeft het recht om uitsluitend voor beveiligingsdoeleinden één kopie van de programmatuur te vervaardigen. Vermenigvuldiging boven het genoemd aantal alsmede vermenigvuldiging van de gebruikersdocumentatie is niet toegestaan. Klant zal de programmatuur niet openbaar maken noch ter inzage geven of anderszins beschikbaar stellen aan enige derde.
25.3 Klant mag de programmatuur niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van LanTel op enigerlei wijze veranderen, tenzij wettelijke bepalingen zulks dwingend toestaan.
25.4 De broncode van de programmatuur wordt niet aan Klant ter beschikking gesteld. Klant staat ervoor in dat auteursrechten of andere rechten van intellectuele eigendom met betrekking tot de aan hem ter beschikking gestelde programmatuur en gebruikersdocumentatie niet worden geschonden.
25.5 LanTel behoudt zich alle rechten voor, waaronder die van intellectuele eigendom, met betrekking tot informatie die zij in het kader van de totstandkoming en uitvoering van een overeenkomst, bijvoorbeeld in de vorm van tekeningen, schema’s, ontwerpen, berekeningen, beschrijvingen, programmatuur of bijbehorende documentatie aan Klant ter beschikking stelt. De informatie mag behoudens uitdrukkelijke toestemming van LanTel niet aan derden bekend worden gemaakt en door Klant slechts binnen het kader van het tot stand brengen en uitvoeren van de overeenkomst worden gebruikt.
25.6 Komt geen overeenkomst tot stand, dan zal Klant op eerste verzoek van LanTel de informatiedragers en eventuele kopieën daarvan, inclusief de offerte, terstond aan LanTel overdragen.
II – De verwerkersvoorwaarden inzake verwerking van Persoonsgegevens in de zin van deze algemene voorwaarden
Indien LanTel bij de uitvoering van de Overeenkomst ten behoeve van de Klant Persoonsgegevens verwerkt, zijn in aanvulling op de algemene voorwaarden, de onderstaande Verwerkersvoorwaarden van toepassing.
1. Algemeen
1.1 De begrippen die in deze Verwerkersvoorwaarden worden gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: “AVG”) hebben de betekenis die daaraan in de AVG is toegekend.
1.2 Bij de verwerking van Persoonsgegevens kan de Klant worden aangemerkt als Verwerkingsverantwoordelijke, of indien de Klant de Persoonsgegevens ten behoeve van een derde partij verwerkt als Verwerker. LanTel vervult (afhankelijk van de hoedanigheid waarin de Klant de Persoonsgegevens verwerkt) de rol van Verwerker of subverwerker.
2. Doeleinden van de verwerking
2.1 LanTel verbindt zich ertoe om onder de voorwaarden opgenomen in de Overeenkomst in opdracht van de Klant Persoonsgegevens te verwerken. De verwerking zal uitsluitend plaatsvinden in het kader van het uitvoeren van de Overeenkomst, plus die doeleinden die daarmee redelijkerwijs samenhangen of die met nadere instemming worden bepaald.
2.2 LanTel zal de persoonsgegevens niet voor enig ander doel verwerken dan zoals door Klant is vastgesteld. Klant zal LanTel op de hoogte stellen van de verwerkingsdoeleinden voor zover deze niet reeds in deze Verwerkersvoorwaarden zijn genoemd. In de Overeenkomst is vastgelegd om welke categorieën van betrokkenen en Persoonsgegevens het gaat.
2.3 LanTel heeft geen zeggenschap over het doel en de middelen voor de verwerking van Persoonsgegevens. LanTel neemt geen beslissingen over de ontvangst en het gebruik van de Persoonsgegevens, de verstrekking aan derden en de duur van de opslag van Persoonsgegevens.
3. Verplichtingen LanTel
3.1 Ten aanzien van de in artikel 2 genoemde verwerkingen zal LanTel zorgdragen voor de naleving van de voorwaarden die, op grond van de AVG, worden gesteld aan het verwerken van Persoonsgegevens.
3.2 LanTel zal Persoonsgegevens verwerken die door of namens de Klant aan LanTel zullen worden aangeleverd
3.3 LanTel zal Klant, op diens verzoek daartoe en binnen een redelijke termijn, informeren over de genomen maatregelen aangaande zijn verplichtingen onder deze Verwerkersvoorwaarden.
3.4 De verplichtingen van LanTel die uit deze Verwerkersvoorwaarden voortvloeien, gelden ook voor degenen die Persoonsgegevens verwerken onder het gezag van LanTel.
3.5 LanTel zal de Klant in beginsel in kennis stellen indien naar zijn mening een instructie van de Klant in strijd is met relevante privacywet- en regelgeving.
3.6 LanTel zal de Klant de noodzakelijke medewerking verlenen wanneer er in het kader van de verwerking een gegevensbeschermingseffectbeoordeling, of voorafgaande raadpleging van de toezichthouder, noodzakelijk mocht zijn.
4. Doorgifte van Persoonsgegevens
4.1 LanTel mag de Persoonsgegevens verwerken in landen binnen en buiten de Europese Unie, met inachtneming van de relevante wet- en regelgeving.
4.2 LanTel zal de Klant, op diens verzoek daartoe, melden om welk land of landen het gaat.
5. Verdeling van verantwoordelijkheid
5.1 Partijen zullen zorgdragen voor de naleving van toepasselijke privacywet- en regelgeving.
5.2 De toegestane verwerkingen zullen door LanTel worden uitgevoerd binnen een (semi-)geautomatiseerde omgeving.
5.3 LanTel is louter verantwoordelijk voor de verwerking van de Persoonsgegevens onder deze Verwerkersvoorwaarden, overeenkomstig de instructies van de Klant en onder de uitdrukkelijke (eind)verantwoordelijkheid van de Klant. Voor alle overige verwerkingen van Persoonsgegevens, waaronder in ieder geval begrepen maar niet beperkt tot de verzameling van de Persoonsgegevens door de Klant, verwerkingen voor doeleinden die niet door de Klant aan LanTel zijn gemeld, verwerkingen door derden en/of voor andere doeleinden, is LanTel niet verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid voor deze verwerkingen rust uitsluitend bij de Klant.
5.4 De Klant staat ervoor in dat de inhoud, het gebruik en de opdracht tot verwerkingen van Persoonsgegevens, zoals bedoeld in de Verwerkersovereenkomst voortvloeiend uit de Overeenkomst, niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enig recht van derden.
6. Inschakelen van derden of onderaannemers
6.1 De Klant verleent LanTel hierbij toestemming om bij de verwerking derden (subverwerkers) in te schakelen.
6.2 Op verzoek van de Klant zal LanTel de Klant zo spoedig mogelijk informeren over de door haar ingeschakelde subverwerkers. De Klant heeft het recht om bezwaar te maken tegen het inschakelen van een subverwerker. Dit bezwaar dient schriftelijk, binnen twee weken en door argumenten ondersteund, te worden ingediend.
6.3 LanTel zorgt er onvoorwaardelijk voor dat deze derden schriftelijk dezelfde plichten op zich nemen als tussen de Klant en LanTel zijn overeengekomen. LanTel staat in voor een correcte naleving van deze plichten door deze derden.
7. Beveiliging
7.1 LanTel zal zich inspannen passende technische en organisatorische maatregelen te nemen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van Persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens).
7.2 LanTel staat er niet voor in dat de beveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. LanTel zal zich inspannen om de beveiliging te laten voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de Persoonsgegevens en de aan het treffen van de beveiliging verbonden kosten, niet onredelijk is.
7.3 De Klant stelt enkel Persoonsgegevens ter verwerking aan LanTel ter beschikking, indien de Klant zich ervan heeft verzekerd dat de vereiste beveiligingsmaatregelen zijn getroffen. De Klant is verantwoordelijk voor de naleving van de door Partijen afgesproken maatregelen.
8. Meldplicht
8.1 In het geval van een beveiligingslek en/of een datalek (waaronder wordt verstaan: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwekte gegevens) zal LanTel, zich naar beste kunnen inspannen om de Klant daarover zo snel mogelijk te informeren naar aanleiding waarvan de Klant beoordeelt of zij de toezichthoudende autoriteiten en/of betrokkenen zal informeren of niet. LanTel spant zich naar beste kunnen in om de verstrekte informatie volledig, correct en accuraat te maken.
8.2 Indien de wet- en/of regelgeving dit vereist zal LanTel meewerken aan het informeren van de ter zake relevante autoriteiten en eventueel betrokkenen. De Klant is verantwoordelijk voor het melden naar de relevante autoriteiten.
8.3 De meldplicht behelst in ieder geval het melden van het feit dat er een lek is geweest, alsmede:
- Wat de (vermeende) oorzaak is van het lek;
- Wat is het (vooralsnog bekende en/of te verwachten) gevolg;
- Wat is de (voorgestelde) oplossing;
- Wat de reeds ondernomen maatregelen zijn;
- Contactgegevens voor de opvolging van de melding;
- Wie geïnformeerd is (zoals betrokkene zelf, Klant, toezichthouder).
9. Afhandeling verzoeken van betrokkenen
9.1 In het geval dat een betrokkene een verzoek over zijn persoonsgegevens richt aan LanTel, zal LanTel het verzoek doorsturen aan de Klant en de betrokkene hiervan op de hoogte stellen. De Klant zal het verzoek vervolgens verder zelfstandig afhandelen. Indien blijkt dat de Klant hulp benodigd heeft van LanTel voor de uitvoering van een verzoek van een betrokkene, zal LanTel hieraan meewerken en kan LanTel hiervoor kosten in rekening brengen.
10. Audit
10.1 De Klant heeft het recht om audits uit te laten voeren door een onafhankelijke deskundige die aan geheimhouding is gebonden ter controle van naleving van alle punten opgenomen in deze Verwerkersvoorwaarden.
10.2 Deze audit vindt uitsluitend plaatst nadat de Klant de bij LanTel aanwezige soortgelijke auditrapportages heeft opgevraagd, beoordeeld en redelijke argumenten aanbrengt die een door Klant geïnitieerde audit alsnog rechtvaardigen. Een dergelijke audit wordt gerechtvaardigd wanneer de bij LanTel aanwezige soortgelijke auditrapportages geen of onvoldoende uitsluitsel geven over het naleven van deze Verwerkersvoorwaarden door LanTel. De door Klant geïnitieerde audit vindt twee weken na voorafgaande aankondiging door Klant, eens per jaar plaats.
10.3 LanTel zal aan de audit meewerken en alle voor de audit redelijkerwijs relevante informatie, inclusief ondersteunende gegevens zoals systeemlogs, en medewerkers zo tijdig mogelijk en binnen een redelijke termijn, waarbij een termijn van maximaal twee weken redelijk is tenzij een spoedeisend belang zich hiertegen verzet, ter beschikking stellen.
10.4 De bevindingen naar aanleiding van de uitgevoerde audit zullen door Partijen in onderling overleg worden beoordeeld en, naar aanleiding daarvan, al dan niet worden doorgevoerd door één van de Partijen of door beide Partijen gezamenlijk.
10.5 De redelijke kosten voor de audit worden door de Klant gedragen, met dien verstande dat de kosten voor de in te huren deskundige altijd door de Klant zullen worden gedragen.
11. Duur en opzegging
11.1 De Verwerkersvoorwaarden zijn aangegaan voor de duur zoals bepaald in de Overeenkomst tussen Partijen en bij gebreke daarvan in ieder geval voor de duur van de samenwerking.
11.2 De Verwerkersvoorwaarden kunnen tussentijds niet worden opgezegd.
11.3 Partijen kunnen de Verwerkersvoorwaarden alleen wijzigen met wederzijdse schriftelijke instemming.
Na beëindiging van de Overeenkomst, waarmee de Verwerkersvoorwaarden komen te vervallen, vernietigt LanTel de van de Klant ontvangen Persoonsgegevens onverwijld, tenzij Partijen schriftelijk anders (kunnen) overeenkomen.