SIP-kanalen
Een SIP-kanaal is een soort ‘virtuele buis’ waardoor een oproep gaat. Het aantal SIP-kanalen bepaalt dus het aantal gelijktijdige gesprekken (virtuele buisjes) die je kan voeren. Deze worden getransporteerd over een VoIP verbinding. Dit is je vaste lijn via het internet.
Het voordeel van SIP-kanalen
Het grote voordeel van SIP-kanalen ten opzichte van een oude ISDN-netlijnen is de flexibiliteit. Een ISDN-lijn gaat altijd gepaard met de afname van een vast aantal telefoonnummers. Bij een afname van ISDN2 krijg je automatisch 4 telefoonnummers en 2 spraakkanalen. In geval van 3 telefoonnummers wordt je dus verplicht 2 kanalen aan te schaffen, waarbij 1 nummer ongebruikt blijft.
Dit geldt niet voor VoIP bellen. Telefoonnummers en het aantal SIP-kanalen hebben niets met elkaar te maken, waardoor je als klant een stuk flexibeler bent. Zo kun je heel gemakkelijk een extra nummer aanvragen zonder dat je hierbij een extra SIP-kanaal nodig hebt.
Een duidelijk voorbeeld
Een callcenter met 35 medewerkers geeft aan dat het noodzakelijk is dat alle 35 personen gelijktijdig kunnen bellen.
Een marketingbureau met eenzelfde aantal medewerkers geeft aan dat ze ‘slechts’ met 7 medewerkers gelijktijdig moeten bellen. Het komt namelijk nooit voor dat iedereen op hetzelfde moment aan het bellen is.
Bovenstaand voorbeeld toont aan dat het callcenter beduidend meer capaciteit (SIP-kanalen) nodig heeft om zonder problemen te kunnen bellen.
Vanaf €2,00 per SIP-kanaal
Onze experts kijken graag met je mee welke capaciteit benodigd is voor het gewenste aantal gelijktijdige gesprekken.